Tokrat smo test dveh zmogljivih priključno hibridnih terencev posvetili ugotovitvam naše države, da so to velika, težka vozila, ki porabijo veliko goriva in so emisijsko sporna - zato so ukinili subvencijo v višini 2.000 evrov. Subvencijo v primeru BMW-jevih priključno hibridnih športnih terencev res lahko pustimo ob strani, saj nekdo, ki za osnovno opremljeni priključni hibrid X3 odšteje dobrih 62 tisočakov (testni avto je z dodatki stal 88.390 evrov), za osnovno opremljeni priključno hibridni X5 pa 84.400 evrov oziroma 119 tisočakov, kot je stal tesni avtomobil, res ne bo pogrešal subvencije, a so s tem kaznovali tudi vse ostale, veliko cenejše priklopne hibride, ki so na trgu. Sploh, ker je država med svoji cilji navedla, da si na cestah želi čim več elektrificiranih vozil.
Povprečni novi avtomobil, prodan v Evropski uniji leta 2019, je na kilometer poti v zrak izpustil za 122,4 grama škodljivega ogljikovega dioksida, kar je 1,6 grama več kot v letu prej. To so pokazali prvi začasni podatki Evropske agencije za okolje (EEA), kjer kot glavni razlog za povečanje povprečnih izpustov CO2 navajajo večjo priljubljenost športnih terencev, ki so večji in težji od vozil, ki so bila priljubljena v preteklosti, kot so v prvi vrsti limuzine.
A to ne velja za priklopne hibride, ki z lahkoto z emisijami sežejo močno pod zakonsko mejo CO2. Razlog, ki ga navajajo v Eko skladu za znižanje subvencij za e-avtomobile in priklopne hibride, je zelo visoka rast števila vlog. "Število spodbujenih vozil je vsako leto večje za od 60 do 80 odstotkov. Da se zagotovi kontinuiteta spodbud in se pozivi ne bi zapirali sredi leta, je bilo treba spodbude znižati," so pred časom navedli za STA.
Razlog, da so ukinili subvencije za priključne hibride, pa naj bi bil, da gre večinoma za luksuzne avtomobile in cestne terence, ki se zelo malo vozijo na elektriko, imajo pa zelo veliko porabo goriva.
Mi smo želeli v praksi preveriti, ali imajo priklopni hibridi, ki jim v Evropi povečujejo subvencije in so vse bolj priljubljeni, smisel. Tehnologija namreč prinaša več prednosti voznikom, saj kombinira dva različna svetova. V mestu lahko denimo peljete popolnoma električno, hkrati pa ste tudi med dolgimi medkrajevnimi vožnjami neodvisni od dolgotrajnega polnjenja baterij. In če pomislite, da se ljudje po svetu v službo povprečno vozijo manj kot trideset kilometrov, priključno hibridna tehnologija prinaša veliko prednosti. Še posebej, ko lahko lastnik svoj avtomobil polni doma.
Pri BMW menijo, da priključni hibridi bolje izkoriščajo tehnologijo od klasičnih. Oba sicer izkoriščata elektriko, ki jo pridobita z rekuperacijo, oba tudi izkoriščata elektriko za optimiziranje sodelovanja med električnim in motorjem na notranje zgorevanje. A po mnenju Bavarcev klasični hibridi ne morejo z elektriko prevoziti daljših razdalj, saj za to ne proizvedejo dovolj energije. Menijo, da večino stvari, ki jih zmorejo klasični hibridi, lahko dosežemo z 48-voltno blago hibridno tehnologijo, ki je vgrajena v veliko modelov s klasičnimi motorji na notranje zgorevanje. Po drugi strani so priključni hibridi marsikje deležni večjih ugodnosti, tudi ko gre za vstop v mestna središča. V Nemčiji denimo električni in priključno hibridni dobijo registrsko tablico s črko E, ki jim omogoča vstop v zelene cone in brezplačno parkiranje v središčih ter druge ugodnosti, ki jih klasični hibridi niso deležni.
Najprej smo na testiranje dobili srednje veliki športni terenec X3 xDrive30e. Pogonski sklop smo videli že pri BMW limuzinah. Torej 2,0-litrski štirivaljni bencinski motor v paru z elektromotorjem, ki skupaj tvorita sistemsko moč 215 kilovatov (292 KM). Tehnični podatki so impresivni: emisije 56 g/km CO2, meja, ki jo morajo v povprečju doseči na prodano vozilo proizvajalci vozil za evropski trg je 95 g CO2 za novo vozilo. Kot vedno bi lahko pri "priklopnikih" glede številke o emisijah govorili le o tem, da se ji lahko približamo le, če v celoti izkoristimo energijo v bateriji, ki jo moramo redno polniti. To drži, saj smo na referenčni relaciji Kamnik - BTC Ljubljana - vseskozi potovali zgolj v električnem režimu. Drugače je bilo na normnem krogu (mesto-podeželje-elektrika). Polna baterija nam je omogočila natanko 32 kilometrov električne vožnje, nato se je vklopil bencinski motor.
Vendar pa ima X3 še to sposobnost, da se baterija z regeneracijo razmeroma hitro polni, zato je, če izvzamemo električno vožnjo po avtocesti (to X3 30e omogoča do hitrosti 135 km/h), zares veliko prevozimo na elektriko. Povprečna poraba bencina, vključujoč avtocesto, je bila 4,5 litre na 100 prevoženih kilometrov. Litij-ionska baterija je za to vrsto vozil razmeroma majhna - 12 kWh, kar pomeni nekaj manj električnih kilometrov kot pri nekaterih cenejših priključnih hibridih iz skušine PSA in tudi od ford kuge. Se pa zato razmeroma hitro napolni. Na javni polnilni postaji v BTC smo jo napolnili v treh urah in pol, na domači 220 V vtičnici pred hišo v 6,5 ure. Če se vam zahoče, lahko preklopite v režim sport in takrat zares uživate. Kljub temu, da gre za hibrid, je pospešek od 0 do 100 km/h 6,1 sekunde in največja hitrost 210 km/h. Zaradi dodatnega potiska elektromotorja se v xDrive30e počutite bolj kot v dizelskem X3, saj je navora več kot dovolj. Impresivno za SUV. Prav tako kot bencinski ali pa dizelski brat omogoča vrhunski oprijem. Avto je hkrati dovolj udoben na grobih in spolzkih površinah, v električnem režimu pa je to zelo umirjeno in udobno vozilo. Torej neke vrste dvoživka - športno in udobno vozilo.
Največja hiba se skriva v kategoriji praktičnost - xDrive30e namreč izgubi 100 litrov prtljažnega prostora v primerjavi z modeli s konvencionalnim pogonom. To pomeni, da je v prtljažniku prostora za 450 litrov odlagalnih površin, kar bolj zahtevni družinski vozniki ne bodo pospremili z največjim odobravanjem. Potniški prostor na zadnjih sedežih ostaja nespremenjen, zadnji sedeži pa se lahko zložijo, kar poveča uporabnost prtljažnika na raven dizelskih in bencinskih modelov X3.
Nato je na vrsto prišel X5 xDrive 45e. Že številki X5 namesto X3 in 45 namesto 30 nakazujeta, da gre za nekaj drugačnega. Pri čemer ne gre za korak naprej, ampak več kot eno stopnico višje. Razlika je ogromna. Kombinacija šestvaljnega bencinskega motorja in elektromotorja v številko večjemu SUV-ju na cesto posreduje sistemsko moč 290 kilovatov (oziroma 394 'konjev', kar je bila raven zmogljivosti BMW-ja M5 izpred tridesetih let) in navor natanko 600 njutonmetrov (isti M5 je imel pred tremi desetletji 100 njutonmetrov navora manj).
Tako motorizirani BMW X5 blesti v dinamiki. Pospešek od 0 do 100 kilometrov na uro je le 5,6 sekunde, števec hitrosti pa se ustavi šele pri 235 kilometrih na uro.
Bencinski šestvaljnik ima za nameček prilagojeno večjo posodo za gorivo v velikosti 69-litrov, kar je bistveno več od ostalih priključnih hibridov, s čimer se poveča tudi doseg. Brez vklopljenega motorja na notranje zgorevanje smo pospeševali vse do 140 km/h, a ima večji smisel EV način uporabljati na relacijski vožnji ali v mestu. Takrat se brez težav več kot 70 kilometrov peljete če na elektriko.
Potrditev smo dobili tudi v praksi. Pri X3 smo porabili skoraj celotno zalogo baterije, da smo se iz Kamnika pripeljali v Ljubljano, pri X5 pa smo brez vmesnega polnjenja na elektriko prišli tudi nazaj v Kamnik. Prav zato je X5 naredil še velik korak naprej, saj baterija popolnoma zadošča za dnevne vožnje na delo in še dodatne opravke, pa še se ne izprazni. Med tednom, ko nismo imeli daljših poti, se je bencinski motor vklopil le zelo redko, če smo zapeljali na avtocesto, v nasprotnem ne bi porabili niti kapljice goriva. Na daljši poti do obale bo poraba bencina komaj večja od šestih litrov, če se vozite s prazno baterijo in deluje le šestvaljnik pa drži, da je poraba krepko večja od 10 litrov.
Tudi za X5 45e pa velja, da visokonapetostna litij-ionska baterija, ki je sicer vgrajena pod zadnji sedež, ne posega v potniško kabino, zato pa konkretno odžira prostor v prtljažniku.
Kaj smo morali storiti, da smo zares naredili omenjenih dobrih 70 kilometrov električne vožnje? Nič, takega, kar bi nas prikrajšalo za udobje vožnje. Lahko smo sicer vnaprej daljinsko shladili avtomobil, kar nekoliko pomaga in s tem prihranili elektrike za dobre štiri kilometre vožnje, ki bi jo sicer izgubili med začetnim prilagajanjem temperature v kabini. Pri tem nam pomaga tudi BMW-jeva aplikacija za pametni telefon, s katero lahko upravljamo tudi polnjenj baterije. Poiščete lahko tudi polnilne postaje v okolici in celo preverite, če so proste. Tako smo preverili, da je na Bledu prosta polnilna postaja pri ledeni dvorani, kjer smo za 4 ure (brezplačno parkiranje do 4 ure) priklopili avtomobil in baterijo napolnili za dve tretjini.
Pomembno vlogo pri upravljanju baterij v X5 ima tudi navigacija. Ko v navigacijsko napravo vnesete cilj vožnje, avtomobilu omogočite, da vožnjo upravlja na energetsko čim bolj učinkovit način. To pomeni, da se namesto vas odloča, ali bo rekuperiral energijo, križaril, vozil v električnem načinu ali več uporabljal motor na notranje zgorevanje in varčeval z elektriko za čas, ko boste na primer zapeljali v urbano okolje. Med spuščanjem po klancu lahko denimo hitrost avtomobila prilagodi za čim večjo proizvodnjo električne energije z rekuperacijo, pred znakom za naselje pa lahko samodejno začne zmanjševati hitrost in podobno.
Zaradi večinoma brezemisijske vožnje in vrhunske zvočne akustike v notranjost avtomobil ne prenaša skoraj nobenega hrupa in vibracij. Šestvaljnik je izjemno kultiviran, dobro zvočno izoliran.
Avto, ki navduši, seveda, če zberete skoraj 119 tisočakov, kolikor je stal testni primerek. Priporočamo pa tudi državnim uradnikom, da se s kakšnim priključnim hibridom odpeljejo na testno vožnjo in v praksi preverijo, kako poteka polnjenje in kakšna je resnična poraba goriva.
Ugotovitev v naslovu je točna. Priključni hibrid je v dejanskemn življenju najslabša izbira. Težak kot da je povsem električen, zato onesnažuje kot da je bencinar in dizel izpred 40 let, skoraj nikoli ga ne polnijo ali le malo, ko je… ...prikaži več zastonj in ne izgubljajo časa s tem, z precej manj prostora od normalnih motorjev, kompliciran, mnogo predrag. Kupuje jo ga samo na firme, kjer se jih lahko relativno hitro tudi znebijo skoraj brez posledic.