"Pozdravljeni, kdaj začne veljati obljubljena novost glede kode 125, da bo mogoče z njo iti tudi na Hrvaško?"
"Ali že velja, da bom lahko z B kategorijo vozil štiri tone težke kombije, tako kot ste pisali v vašem članku na začetku 2023?"
"Digitalno vozniško dovoljenje na telefonu - v Avstriji ga že imajo, kdaj ga bomo imeli v Sloveniji?"
"Bodo za vožnjo težjih SUV-ov uvedli dodatno B+ kategorijo?"
"Ali moramo starejši od 70 let za podaljšanje vozniškega dovoljenja zdaj res opraviti posebne teste?"
"Smo šola vožnje in imamo veliko težav pri nakupu novih vozil, ker so v njih avtomatski menjalniki začeli prevladovati. Kdaj bodo sprostili omejitve glede opravljanja vozniškega izpita na avtomatikih?"
Takšna in podobna vprašanja bralcev redno prihajajo na kontaktne naslove Žurnala24. Vsa so povezana z napovedano reformo vozniških dovoljenj. Direktiva Evropske unije bo na ravni celotne povezave prinesla številne težko pričakovane novosti in spremembe, katerih cilje je prilagoditev vozniških dovoljenj tehničnemu razvoju in izboljšanje prometne varnosti. Predvsem pa nadaljne poenotenje pravil v članicah, saj zdaj na tem področju prihaja do številnih razlik.
Posodobljeno direktivo je Evropska komisija uradno najavila že spomladi 2023, cilj je bil, da bi bila potrjena še pred koncem mandata prejšnjega sklica Evropskega parlamenta in bi jo lahko članice čim prej vgradile v svoje zakonodaje.
Kje se je ustavilo ali zalomilo? Preverili smo v samem Bruslju.
Volitve prehitele dogovore, veliko časa v nič
Če bi šlo vse po načrtih, bi morali Komisija, Parlament in Evropski svet, v katerem so predstavniki vseh 27 držav EU, končno besedilo Direktive o vozniških dovoljenjih tripartitno uskladiti že v prejšnjem mandatu, vsekakor pa pred zaključkom 9. sklica parlamenta.
Vendar do tega ni prišlo, tako Parlament kot države članice so imele veliko pripomb in lastnih protipredlogov na besedilo Komisije, zato so se med usklajevanjem vmes že prej zgodile evropske volitve. Sledilo je konstituiranje sklica novega parlamenta in večmesečno potrjevanje Komisije, ki jo sicer znova vodi Ursula von der Leyen.
Že poteka nov krog piljenja besedila in iskanje skupnega imenovalca
Na spletni strani Parlamenta danes glede statusa direktive piše, da je njen trenutni predlog v čakanju na stališče Evropskega sveta. Tiskovni predstavnik Evropskega parlamenta Gediminas Vilkas pa je za Žurnal24 pojasnil, da se je že oktobra po vmesni pavzi proces znova zagnal.
Pristojni parlamentarni odbor je tako že potrdil v prejšnjem mandatu sprejeta stališča do predloga direktive in žogico predal Evropskemu svetu. "Trenutno je dokument v fazi pogajanj med dvema institucijama, ki se poskušata uskladiti glede sprememb (amandmajev)," je dodal.
Na Evropskem svetu so za Žurnal24 dodatno povedali, da je proces zdaj v fazi t. i. trialoga, torej neuradnih pogajanj med vsemi tremi odločujočimi institucijami Evropske unije. Oktobra je potekalo prvo srečanje, pred nekaj dnevi pa v Bruslju za zaprtimi vrati še eno.
Insajder: v idealnem sosledju glasovanje junija 2025
Predstavnik Sveta, ki ni želel biti imenovan, nam je dodatno pojasnil, da bodo na teh neuradnih trijalogih bržkone zelo kmalu prišli do končnega predloga besedila Direktive, zelo verjetno pa bo ključni proces nato padel v čas poljskega predsedovanja Evropskemu svetu, ki je nastopil s 1. januarjem.
Ko bo med Svetom in Evropskim parlamentom v prihodnjih mesecih dosežen začasni dogovor o dokumentu, postopek še ne bo zaključen. Dogovor morajo politično potrditi ambasadorji držav članic v Svetu (tako imenovani 'COREPER') in Odbor za promet Evropskega parlamenta (TRAN).
"Nato bo besedilo predmet natančnega pravnega in jezikovnega pregleda, zadnji korak pa bo formalna potrditev akta na prvi obravnavi v obeh institucijah," je povedal neimenovani visoki predstavnik Sveta, ki je na našo prošnjo skušal podati čim bolj konkreten časovni okvir: "Če bo, na primer, začasni dogovor med sozakonodajalci dosežen januarja ali februarja, lahko pričakujete še dodatne tri ali štiri mesece za formalno sprejetje zakonodajnega akta."
Po načelni politični podpori Evropskega sveta in glasovanju v Evropskem parlamentu sledi še formalna potrditev s strani članic v Evropskem svetu, v katerem Slovenijo zastopa slovenski premier Robert Golob. Če bi šlo vse po načrtu, bi bilo to mogoče na junijskem vrhu Sveta.
Naslednji korak je objava nove direktive v uradnem listu EU, s čimer stopi v veljavo. Vendar pa imajo nato članice še dve leti časa, da novosti sprejmejo v nacionalne zakonodaje prek parlamentarnih postopkov.
Praviloma je v podobnih primerih že tudi po sprejetju zakonov predvideno še dodatno prehodno obdobje in šele nato bodo lahko vse novosti za slovenske in ostale evropske voznike resnično začele veljati.
Naše ministrstvo bo raje čakalo
Vendar pa takšna časovnica hkrati pomeni, da bi se Slovenija lotila obsežnih sprememb prometne zakonodaje le nekaj mesecev pred rednimi parlamentarnimi volitvami, ki bi se morale zgoditi najkasneje spomladi 2026. Zato se zdi precej verjetno, da bodo vozniki in voznice spremembe doživeli šele v naslednjem sklicu slovenskega parlamenta oziroma pod naslednjo vlado.
Ministrstvo za infrastrukturo pod trenutno vodjo Alenko Bratušek je sicer neuradno že večkrat dalo vedeti, da kakšnih bistvenih popravkov zadevne zakonodaje pred sprejetjem evropske direktive ne bo.
Kar pomeni tudi, da Slovenija za razliko od vse več EU držav (Avstrija, Danska, Grčija, Francija, Nemčija, Poljska, Portugalska, Slovaška, Španija ...) po vsej verjetnosti ne bo šla v samostojen sistem digitalnih vozniških dovoljenj ali kakšne podobne ambicioznejše nadgradnje v korist voznikov.
Pri nas to "strokovnjaki" bolj razumejo kot enormno omejevanje hitrosti na raven "konjskih vpreg za časa Marije Terezije,pa risanje neprekinjene črte na vseh cestah,razen na AC je postalo moderno,sedaj pa še nasipanje parkingov ob cestah,ki so bili tam desetletja in… ...prikaži več niso nikogar spravljali v nevarnost,le dobodošli so bili za kratke počitke,ali parkiranja v slučaju okvare......
glede lahkih tovornih vozil, pa tudi SUV-ov, bi res bilo potrebno uvesti neko novo kategorijo...
Dajmo začet šparat in ukinimo AVP.....