Pri nemškem spletnem portalu Automobilwoche so naredili analizo, zakaj je Norveška tako uspešna pri prehodu na elektromobilnost. Bistvenega pomena za uspeh je dolgoročna stalna podpora. Z vidika nemške namestnice ministra za promet Cecilie Knibe Kroglund je ključna norveška lekcija: "Sestavite velik sveženj spodbud in ga naredite dolgoročno predvidljivega."
Direktor OFV Øyvind Solberg Thorsen dodaja: "To je jasno sporočilo vladi, da je ohranjanje spodbud, ki spodbujajo nakup električnih avtomobilov, ključnega pomena, če želijo doseči cilje, ki so si jih zastavili."
Norveška že desetletja močno spodbuja elektromobilnost, hkrati pa so se povečevali stroški vozil z motorji na notranje zgorevanje. Norveška je globoko segla v žep in vložila milijarde evrov za spodbudo prodaje električnih avtomobilov. Po mnenju Norveškega združenja za električna vozila (Norsk elbilforening) so bili glavni dejavniki naslednji:
- Od leta 1990 do 2022 ni bilo nakupnega in uvoznega davka na električne avtomobile. Od leta 2023 se zaračunava nakupni davek glede na težo vozila.
- Od leta 2001 do 2022 so bili električni avtomobili oproščeni plačila DDV (25 odstotkov). Od leta 2023 to velja za vozila, ki stanejo več kot 500.000 norveških kron (42.600 evrov).
- Znižana dajatev na službena vozila do 50 odstotkov, od leta 2022 do 20 odstotkov.
- Vozila na e-lizing so od leta 2015 oproščena plačila 25-odstotnega DDV.
- Začasni popusti so bili tudi na cestninah, cenah trajektov in parkirnih mestih. Z uporabo pasov za avtobuse se lahko vozniki e-avtomobilov izognejo prometnim zastojem. Pravica do zaračunavanja za stanovalce večstanovanjskih hiš je zagotovila pravno varnost.
Spremembe se ne smejo zgoditi čez noč
Vse našteto je bilo tako velikodušno, da so Norvežani začeli množično kupovati električna vozila. Pri tem je treba poudariti, da je Norveška izjemno bogata z naravnimi viri, in kljub temu, da je redko poseljena, je ena najbogatejših držav na svetu. Toda ko pogledate financiranje, izstopata dvoje: obstajajo stalne spodbude, hkrati pa se financiranje ne znižuje nenadoma, ampak previdneje.
V številnih državah so stvari videti drugače. Tam je več nihanj in negotovosti. Tudi v Sloveniji so se v preteklosti spremembe pri subvencioniranju zgodile čez noč. Tudi Nemci so na hitro ukinili shemo subvencij za nakup električnega avtomobila. To odvrača kupce ali vodi k odlaganju nakupov v upanju, da bodo v prihodnosti od vlad dobili več. V skladu s tem se tržni deleži baterijsko električnih vozil umirjajo v spodnjem dvomestnem oziroma zgornjem enomestnem območju – daleč stran od tržnega deleža, ki ga beleži Norveška.
Električni Fiat za 0 $
Primer presežkov državnega e-financiranja smo videli v ZDA. Trgovec s Fiatom v Koloradu je seštel vladne rabate do te mere, da so morale njegove stranke plačati nič dolarjev za mesečni najem vozila. Stranke Larryja H. Millerja so lahko brezplačno vozile fiat 500e , katerega cena je 34.095 dolarjev (33.116 evrov). Državna sredstva so nadomestila izgubo vrednosti v času trajanja lizinga. Davčna olajšava je bila v višini 7.500 $ za nakup električnega avtomobila skupaj z 8.100 $ v Koloradu za najem električnega avtomobila pod 35.000 $. Stranke so morale plačati le okoli 1300 dolarjev za davke in državne pristojbine.
"Opozorjen sem bil, da bom morda moral ponovno podpisati nekaj papirjev, ker trgovčev računalniški sistem ni prepoznal, kako ravnati z najemom brez plačila," je po poročanju Automobile Week dejal avtomobilski novinar David Gluckman, ki je vozilo najel. "Smešna formalnost: "Še vedno so morali opraviti preverjanje kreditne sposobnosti, da bi potrdili, da sem sposoben (ne)plačati," je dodal.
Ameriški trgovec je svojo ponudbo ukinil konec leta 2024, ko so se iztekle davčne olajšave v Koloradu.
Presežki financiranja v Nemčiji
Nemčija je že imela ekscese, podobne tistim v Ameriki: poleti leta 2020 je berlinska prodajalna avtomobilov König komercialnim strankam brezplačno razprodala renault zoe. Obroki lizinga in akcijska vplačila so znašali 6.100 evrov. To je bilo izravnano z okoljskim in inovacijskim bonusom. Za pripravo in odobritev je bilo treba odšteti le okoli 200 evrov.
Vrzeli v nemškem sistemu financiranja so povzročile zlato mrzlico med nekaterimi trgovci: umaknili so državno financiranje in prodajali mlade rabljene električne avtomobile v tujino. Številni so odšli v Skandinavijo, na primer na Dansko in Norveško. Po šestih mesecih je bila izguba vrednosti v državah z visokimi cenami znatno nižja od prej dodeljene državne subvencije.
Konec leta 2023 je semaforska nemška koalicija popolnoma ukinila državne subvencije. To je povzročilo zlom trga električnih avtomobilov v Nemčiji.
Zdaj vozim EV 6. leto. Zaenkrat zadovoljen. Se pa bombončki manjšajo. Naslednje leto bom menda že plačeval registracijo. Po tujini so odzivi zelo kontradiktorni: Vožnja po Italiji je dražja kot z klasičnim avtom. V Nemčiji kljub električnosti rabiš eko-vinjeto. V… ...prikaži več Avstriji ne veljajo določene (hitrostne) omejitve in prepovedi. Po Češki je zastonj vinjeta ...
Kaj pa norveške plače? So tudi primerljive s slovenskimi?
Ko bo naša vlada zamenjala bmw je za eletrične mlinčke,potem bomo tudi mi šli na elektriko in to verjetno ne bo nikoli