Avto
7290 ogledov

"Ali se vsi vozimo 50 km/h ali pa se ne bo nobeden"

Vožnja po avtocesti Saša Despot
Zagon akcije, s katero bi vsi vozniki prej in varneje prišli na cilj.

V Sloveniji se zaganja kampanja, kot je doslej še nismo bili vajeni. Ekipni športni duh, kot ga je celotna država pokazala ob nedavnih uspehih odbojkašev in košarkarjev, naj bi s sodelovanjem vseh voznikov prinesli na naše avtoceste in s tem vsak pripomogel, da bi bilo zastojev čim manj.

Agencija za varnost prometa (AVP) je v sodelovanju z Darsom, policijo, Zavodom Reševalni pas in raziskovalcem trajnostne mobilnosti Andrejem Brglezom predstavila skupno akcijo "Vozi desno, prehitevaj levo". Njen namen je ozaveščanje voznikov, da se desni vozni pas na avtocesti uporablja za normalno vožnjo, levega pa se sme uporabljati le med prehitevanjem ali pa med gnečo. Prav tako je najboljše zdravilo proti počasnemu prometu ali celo zastojem upoštevanje varnostne razdalje, saj z njo vozniki lahko učinkovito preprečujejo fantomske zastoje.

"Gre za prvo tovrstno akcijo pri nas."

Vesna Marinko, v. d. direktorja AVP

AVP bo v kampanji na pomen pravilnega razvrščanja in vožnje po avtocesti opozarjal na različne načine. Pripravili so tudi videovsebine in natisnili letake, ki jih bodo v prihodnje razdeljevali in jih bo prejel vsak, ki bo kupil vinjeto, je povedala v. d. direktorja agencije Vesna Marinko. Tej problematiki bodo več pozornosti namenili tudi pri šolanju kandidatov za izpit, povezali so se tudi z radijsko postajo Val 202.

"Danes v Agenciji, skupaj s Policijo, Darsom in Zavodom reševalni pas, začenjamo z akcijo »Vozi desno, prehitevaj levo!«. Gre za prvo tovrstno akcijo pri nas, ki je odziv na aktualne razmere na naših avtocestah. Namen akcije je opozoriti voznike, da je prehitevali pas na avtocesti namenjen zgolj in samo prehitevanju, vozni pa vožnji. Z akcijo želimo doseči, da bodo vozniki odgovornejši, naše avtoceste pa varnejše in bolj pretočne," je izpostavila Marinkova.

Vam ni jasno, kaj želijo od vas? Preverite v dveh spodnjih kratkih filmih!

"Občutek da sem prej prišel, je blazno pomemben. Če zaostajaš zadaj, si poraženec. Moramo biti manj tekmovali in ne mislit, da če bomo prehiteli enega ali dva, da bomo prej v službi. Le to bomo naredili, na nihče ne bo vozil niti 50 km/h.

A čeprav so pravila jasna, se jih na slovenskih avtocestah vozniki velikokrat ne držijo in vozijo po levem pasu več sto metrov ali celo kilometre, morda celo od vstopa do izstopa iz avtoceste, čeprav so že prehiteli vozilo in se je na desni sprostil prostor.

Napačno ravnajo tudi v jutranjih in popoldanskih konicah, kjer čudežev glede prepustnosti ne gre pričakovati in vožnja pri 90 km/h ali več preprosto ni mogoča. Bi pa lahko za boljšo pretočnost veliko naredili, če bi se tako tisti, ki so že na avtocesti, kot oni, ki se vključujejo prek priključkov, držali pravil o vzdrževanju hitrosti in varnostne razdalje. 

Fantomskim zastojem se lahko izognemo z vožnjo na ustrezni varnostni razdalji. To pomeni, da morajo vozniki pravočasno prilagajati hitrost vožnje prometnemu toku in spremljati dogajanje prometa tudi daleč pred seboj.

Zelo pomembno je tudi, da čim manj vozijo po levem pasu, menjavo prometnih pasov pa izpeljejo brez vpletanja drugih vozil – torej da se ne vrivajo v kolono. Vozniki s takšno vožnjo ogrožajo vse udeležence v prometu. V skrajnem primeru pride v takšnih okoliščinah tudi do naleta vozil. V zadnjih petih letih je zaznati trend povečanja števila naletnih trčenj na avtocestah, ki so lahko tudi posledica fantomskih zastojev. 

Lani se je zgodilo na avtocestah okoli 1.260 nesreč, od tega več kot četrtina takšnih z naletom od zadaj, ko gre utemeljeno domnevati, da je šlo za vožnjo na prekratki varnostni razdalji in tudi kot posledica nastajanja fantomskih zastojev zaradi nepravilnih manevrov in vožnje voznikov. V številnih primerih so bili kot posledica dolgi zastoji, v katerih so za dlje časa obstali vsi vozniki.

Nataša Kovše, specialistka za področje upravljanje prometa na Darsu, je postregla s konkretnimi podatki avtocestnih merilnikov. Če recimo na hitri cesti Maribor - Lendava vozniki v veliki meri upoštavajo pravilo, kdaj se sme uporabljati desni pas, pa je popolnoma druga slika na primer na primorski avtocesti, pa naj gre za čas med tednom ali vikendom, ko velja prepoved tovornega prometa. Konkreten podatek z meritev med Uncem in Logatcem v smeri Ljubljane kaže, da je bilo na tipično nedeljo v večernih urah) brez tovornega prometa!) na desnem voznem pasu 1.400 vozil, istočasno pa na prehitevalnem kar 2.000 vozil. 

Zaskrbljujoč je tudi podatek o varnostni razdalji - če je na tem odseku popoldansko povprečje okoli dveh sekund, kar je še ustrezno za varnost in pretočnost, pa je istočasno na levem pasu med vozili le sekunda  razlike. Gre za situacijo, ki kliče po naletu in posledičnem dolgem zastoju. In prav to je na primorski avtocesti zelo pogost pojav, opozarja Kovšetova.

Ampak na slovenskih avtocestah vlada gneča, kaj pa takrat? Kovšetova pojasnjuje, da ko se promet zgosti na okoli 1.400 vozil na uro, pride do situacije, ko se sme oziroma je tudi smiselno uporabljati oba pasova, seveda še vedno v skladu s pravili defenzivne vožnje, varnostne razdalje, sistema zadrge ...

Rešitev je pravzaprav zelo poceni in dosegljiva

"Kaže, da se Slovenci najraje vdamo v usodo in ko pademo v gnečo, valimo krivdo na druge, recimo Dars in policijo. Smo pa že dokazali, da imamo Slovenci tudi ekipni duh in da je najcenejša in najhitrejša rešitev proti zastojem, če sodelujemo," pravi Andrej Brglez. "Ali bomo vsi vozili 50 km/h ali pa se ne bo nobeden. Tisti, ki mislijo, da se lahko v gneči vozijo 90 km/h, pa povzročijo le to, da bodo na koncu vsi stali, tudi oni sami."

"Pred nami sta dve možnosti. Lahko se prepustimo malodušju in v koloni nesrečni nergamo, se jezimo in izgubljamo živce, lahko pa stvar vzamemo v svoje roke. Potovalni čas lahko hitro in za nič davkoplačevalskega denarja skrajšamo že zgolj s spremenjenim vozniškim slogom."

Andrej Brglez

Brglez meni, da je na slovenskih cestah preveč živčnosti in nerazumevanja o "skupinski igri". Namesto da bi vozniki in voznice zasledovali cilj, kako z vsemi možnimi manevri prehiteti vozilo, dve ali tri na desnem pasu, bi morali razumeti, da zaradi tega ne bodo prav nič hitreje na cilju. "Morali bi voziti, kot da smo na valu," pojasnjuje Brglez. Ob tem opozarja, da pri nas preprosto še nismo prišli do točke izračuna, koliko gospodarske škode in dodatnega obremenjevanja okolja povzročajo zastoji. 

Tiskovna konferecna o levem pasu | Avtor: AVP AVP
Zdi se, da so opozorila in nasveti že vseeno pokazali rezultate. Kovšetova navaja gorenjski krak avtoceste, kjer je po odstranitvi postaje in sprostitivi hitrosti pri uvozu Vodice v konicah začelo prihajati do dolgih zastojev v smeri Ljubljane. Zadnje čase pa se stanje izboljšuje, ljudje so začeli na tem odseku očitno dojemati pravilen način vožnje, je povedala Kovšetova. Je pa vsak krak slovenske avtoceste zelo specifičen, tako zaradi gostote, tranzita, kot tovornega prometa in števila priključkov.

"Noben ukrep ne bo pomagal, če za za volanom nimamo ljudi, ki ne razumejo, zakaj se je treba na Krtini peljati 60 km/h in ne hitreje."

Nataša Kovše, Dars

Dars bo v prihodnje, dokler ne bo preboja z infrastrukturnimi projekti, predvsem veliko stavil na napredno prometno signalizacijo, ki jo vzpostavlja po celotnem križu. Namen je, da bi prek informacijskih portalov aktivno usmerjali pretočnost prometa z nastavljanjem ustreznih hitrosti, pa tudi z opozorilnimi znaki, ki bi opominjali na pravilno uporabo levega in desnega pasu ter vzpostavljanje reševalnega pasu v primeru zastojev. Ali bo to pri slovenskih voznikih pomagalo, pa Kovšetova odkrito priznava, da si ne upa napovedati. 

"Treba je dopovedati ljudjem, da levega pasu niso zakupili v ceni avta in da se ga uporablja le izjemoma, med prehitevanjem ali ko je gneča. Če bomo vsi hoteli voziti 90 km/h, bomo vsi stali."

Ivan Kapun, policija

Vodja Sektorja prometne policije Ivan Kapun je povedal, da bo policija v zdajšnji akciji sodelovala z okrepljenim nadzorom nad pravilno rabo levega pasu, pri čemer se bodo zanašali predvsem na vozila s sistemom provida. Predpisana kazen je 150 evrov, a Kapun zatrjuje, da bodo v največji mogoči meri v akciji voznike predvsem opozarjali in ne sankcionirali. Če naletimo na voznika, ki se nam noče umakniti in vozi po levem pasu, čeprav bi moral po desnem, Kapun svetuje strpnost, prehitevanje po desni je namreč prepovedano. Lahko pa se takšnega voznika tudi prijavi in ga policija nato oglobi. 

Varnostna razdalja Avto Če želite na cilj priti kasneje, se "prilepite" na odbijač avtomobila spredaj

Anže Albreht, ustanovitelj Zavoda Reševalni pas, pa je izpostavil pomen pravilnega razvrščanja voznikov takoj, ko pride do zastoja, ne glede na vzrok. "Imeli smo primer, ko smo na primorski avtocesti izgubili osem do devet minut pri prebijanju do ponesrečencev zaradi napačnega razvrščanja vozil, je dal primer iz prakse. 

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 22
  • sam50 21:35 18.oktober 2019.

    Nemci pravkar povozili predlog opozicije,ki je želela omejiti hitrost na 130 kmh,pri nas pa sprejemajo zakone,ko je bila hitrost omejena za konjske vprege....

  • Lea Kocjančič 21:20 18.oktober 2019.

    Kreteni so vsi. V soli ucijo, da se prikljucis na avtocesto z 80 na uro in v zadnji tretini prikljucevalnega pasu. Kje se priklucujejo v Grosuplju. Takoj cez polno z 3 na uro. Valda je guzva. Pa se kretenu,ki je ...prikaži več narisal nov odsek za Smarje sap, bi cestitala. Zdej je sele guzva. Nobeden ne more do hitrosti 80, ker se lah edin v tunel zabije. Zato je, dragi moji guzva do Ljubljane.

  • Avatar jezeran
    jezeran 21:06 18.oktober 2019.

    Cepci, pri nas so non stop gužve in vse stoji, najprej narediti AC kot je treba potem se bomo pa kaj menili. Aja pa vsi so na levem pasu, ne desnem, po njem greš hitreje kot ostali cepci