Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo (MOPE), ki ga vodi minister Bojan Kumer, so sprejeli pravilnik o izračunu stroškov porabe goriv na 100 kilometrov. Hkrati so že objavili prvo okvirno primerjavo teh stroškov za različne velikosti vozil in pogone. Seznam bo po novem moral viseti na skoraj vsaki bencinski črpalki.
Vrednosti veljajo za drugo četrtletje letošnjega leta glede na takrat veljavne cene energentov. Cilj novosti je, da bi se potrošniki bolj zavedali, kakšni so njihovi stroški energenta glede na to, kakšen avtomobil uporabljajo.
Katere avte so upoštevali?
Sprejeta metodologija temelji na direktivi EU in zakona o spodbujanju prehoda na alternativna goriva. Na podlagi pravilnika bo ministrstvo vsako četrtletje naredilo referenčni izračun za najbolj prodajana vozila v preteklem koledarskem letu.
Upoštevani so trije razredi referenčnih - najbolje prodajanih - vozil glede na maso in velikost - mali (VW up!, renault clio, peugeot 208 ...), srednji (škoda octavia, VW golf, dacia duster ...) in veliki (VW passat, audi A4, tesla model 3 ...).
Glede porabe so na ministrstvu uporabili standard kombiniranega testnega cikla WLTP.
Za vsak razred je prikazana primerjava okvirnih stroškov porabe goriva na vsakih 100 kilometrov poti glede na to, ali uporabljajo bencin (oba tipa), dizel, utekočinjen naftni plin, stisnjen naftni plin, električno energijo ali vodik. Slednjega sicer upoštevajo, a v Sloveniji sploh ni komercialne polnilnice, v Evropi pa sta na razpolago le dva serijska modela vozil višjega velikostnega razreda.
Pri izračunu povprečne porabe goriva za avtomobile na UNP (utekočinjen naftni plin) in SZP (stisnjen zemeljski plin) so bili upoštevani modeli, dosegljivi na trgu v Evropi v letu 2023.
Za električno energijo na javnih polnilnih mestih je upoštevana povprečna cena treh največjih ponudnikov po število oskrbovalnih ali polnilnih mest.
Pri izračunu stroškov elektrike je bil upoštevan le strošek polnjenja na kWh, ostali dodatni stroški niso bili upoštevani. Pri polnjenju doma so upoštevali povprečno maloprodajno ceno za obravnavano obdobje.
Kaj je pokazala primerjava?
Najdražja je vožnja na 100-oktanski bencin, ki pa ga dejansko uporablja le zelo malo voznikov. Drugi najdražji energent pri sodobnih avtih je bencin. Izračun trdi, da je pri manjših avtih strošek vožnje na 100 kilometrov celo malenkost večji kot pa v nižjem srednjem razredu. Dizel je cenejši za skoraj tretjino, a se vsaj iz razredov majhnih in srednje velikih avtov poslavlja.
Serijskih vozil na plin ni veliko, vožnja z njimi pa je še nekoliko cenejša kot pri dizlu in zanimivo cenejša kot pa če električni avto polnite na javnih polnilnicah. Električni avto je dejansko najcenejši glede stroška energentov na 100 kilometrov, če ga polnite na domačem omrežju, pri tem pa ni znano, ali metodologija upošteva različne tarife. So pa iz stroška polnjenja na polnilnicah izvzeti morebitni dodatni stroški, kot so začetek polnjenja ali pribitek na daljši interval.
V spodnji tabeli prva primerjava, ki velja za 2. četrtletje 2024:
Okvirni strošek porabe goriva osebnega avtomobila na prevoženih 100 km se za posamezen razred avtomobilov izračuna tako, da se povprečna poraba goriva po WLTP v kombinirani vožnji na 100 km pomnoži s povprečno ceno energenta.
Kje bo visel seznam?
Na vseh bencinskih servisih, kjer se prodajajo vsaj tri vrste goriva za avtomobile, od katerih je vsaj eno alternativno gorivo. Podatki iz preglednice morajo biti v skladu z navodilom jasno prikazane na vidnem mestu (na primer ob vhodu v trgovino ali v notranjosti) in redno posodabljane.
Informacije se objavijo najkasneje do 25. dne v mesecu, v katerem je informacije objavilo ministrstvo.
Potem pa je skrajni čas, da politična elita zamenja svoja luksuzna vozila za EV in naredi nekaj dobrega za državni proračun.
In s tem kdo misli pridobiti kupce e- avtov?
Odkar obstaja aplikacija za točenje in plačevanje goriva se ne spomnim več kdaj nazadnje sem prestopil prag notranjosti bencinskega servisa tako, da zaradi mene lahko na vrata limajo kar hočejo, me ne gane!