Pred kratkim je v delu javnosti odmeval primer potnika, ki je konec oktobra za prevoz z letališča Jožeta Pučnika do Ljubljane oziroma za dobrih 26 kilometrov poti taksistu plačal kar 66 evrov. Taksist je kot podjemnik opravil storitev za družbo Prolist, ki je bila na nedavnem razpisu upravljavca letališča Fraport Slovenija izbrana za najbolj ugodnega ponudnika in ima zato po podpisu pogodbe privilegiran položaj na letališču.
V skladu s pogodbo bi morala pot med Brnikom in središčem Ljubljane s tem taksijem stati največ 22,90 evra, ostali ponudniki pa za isto pot navajajo ceno do 35 evrov. Klasična prtljaga je načeloma vključena v ceno.
Vendar dogovor s Prolistom velja le za točno določeno relacijo med letališkim terminalom B in avtobusno postajo Ljubljana. Podobno pogodba določa še fiksno ceno med Brnikom in avtobusno postajo na Bledu (39,99 evra) in med Brnikom in avtobusno postajo v Kranju (9,90 evra).
Kateri koli drug cilj, kamor želi potnik, tudi če je samo v sosednji ulici od omenjenih treh postaj, pomeni tržne cene z vsemi mogočimi pribitki. Kot ugotavljamo, so določeni taksisti pri iskanju dodatnega zaslužka na račun potnika zdaj zavihali rokave in uporabljajo prakso, ki je doslej veljala za preveč umazano, v tujini pa je v večini primerov uporaba prepovedana. Pravilno so namreč ugotovili, da jim je slovenski zakon sploh ne prepoveduje.
"Šef je rekel ..."
Omenjeni račun potnika v višini 66,30 evra vključuje kilometrino, dodatek za prtljago in čas vožnje. Načeloma vse tako, kot pri običajni vožnji, z eno temeljno razliko - taksimeter je čas vožnje računal za celotno pot, ne pa samo v počasnem prometu, kar je princip tako imenovane enojne tarife.
Taksist je za Dnevnik pojasnil, da je obračun napravil po navodilu šefa, torej lastnika podjetja Prolist Darka Raljića. Ta je za Dnevnik potrdil, da cenik vključuje čas, kilometrino in dodatne storitve.
Razčlemba razkriva 'double' igro
Šli smo v ozadje postavk. Za pomoč smo se obrnili na Urad za meroslovje, kjer so pristojni za odobritve tipa in overitve meril, vključno s taksimetri. Na rednih in izrednih pregledih na uradu držijo roko nad tem, da vsak taksimeter deluje pravilno in je kalibriran s točno določenim taksi vozilom, v skladu s Pravilnikom o merilnih instrumentih ter Pravilnikom o overitvah taksimetrov.
Na uradu so na podlagi objavljenega računa ugotovili, da je taksimeter dne 24. 10. 2024 med 14.52 in 15.22 pot obračunal po vključeni 'tarifi 1'. Ta je obračunavala kilometrino po ceni 0,46 evra na kilometer in porabljeni čas v višini 1,17 evra na minuto oziroma 70,20 evra na uro. Tarifa 1 sicer ni vključevala startnine. Na računu je še dodatna od tarife 1 ločena storitev, v tem primeru očitno prevoz prtljage.
Po tarifi 1 je taksimeter za 27.909 metrov poti naračunal 12,84 evra, za porabljen čas 30 minut in 19 sekund pa 34,46 evra. Skupaj je sama tarifa 1 nanesla 47,3 evra. Skupaj z dodatno storitvijo (prtljaga) 18 evrov je račun zrasel na končnih 66,30 evra.
Ključna ob tem pa je naslednja ugotovitev: "Na Uradu RS za meroslovje lahko na podlagi načina vsote na računu zaključimo, da voznik pri tarifi št. 1 uporablja princip D – 'double', se pravi dvojno hkratno obračunavanje tarife za prevoženo pot in porabljen čas, ker se obračun sklada s točko 1 in 2."
Enojna, dvojna - v čem je razlika?
EU direktiva o merilnih instrumentih za taksimetre opredeljuje dva načina obračunavanja tarife pri izračunu voznine: "S – 'SINGLE', enojna tarifa, je izračun voznine na podlagi uporabe časovne tarife pod hitrostjo preklopa in uporabe tarife za razdaljo nad hitrostjo preklopa. Se pravi, da se tarifa za čas in pot izmenično vključita glede na hitrost potovanja vozila," pojasnjujejo na uradu. Preklop v taksimetru poteka povsem avtomatsko pri hitrosti pod ali nad 30 km/h.
Časovna komponenta poti je pomembna, ko se na primer taksi premika v počasni koloni, čaka v križišču ali na stranko. "Na ta način taksist dobi plačan tudi čas, ki ga preživi med čakanjem ali v koloni," pojasnjujejo pri uradu.
"D- 'DOUBLE', dvojna tarifa je izračun voznine na podlagi hkratne uporabe časovne tarife in tarife za razdaljo tekom celotnega potovanja. Tarifa za čas in pot tečeta sočasno", opozarjajo na ključno razliko pri Uradu za meroslovje. Na podlagi plastičnega izračuna bi ob tarifi za pot po ceni 1 evro na kilometer in tarifi za čas 30 evrov na uro taksi vožnja na razdalji 25 kilometrov in v trajanju 30 minut po enojni tarifi v idealnih prometnih razmerah znašala nekaj nad 25 evrov, v primeru dvojne tarife pa 40 evrov.
Vendar spomnimo, da omenjena avtotaksi družba Prolist pri dvojni tarifi upošteva postavko za čas v višini kar 70 evrov na uro. Za ilustracijo, v Mestni občini Ljubljana (MOL) je v skladu z občinskim odlokom maksimalna višina čakalne ure omejena na 20 evrov. Velja pa le za prevoze, opravljene znotraj MOL.
"V večini držav EU je dovoljena uporaba le enojne tarife pri obračunu voznine z omejitvijo tarife za porabljen čas in prevoženo pot."
"V Republiki Sloveniji na podlagi Zakona o prevozih v cestnem prometu ni določeno, katera oblika obračuna tarif se lahko uporablja pri izračunu voznine."
Urad za meroslovje
Avtotaksi družba očitno izkorišča svoj privilegiran položaj glede na konkurenco, ki si ga je uspela zagotoviti s pogodbo z letališčem, in nevednim potnikom, ki ne potujejo neposredno na eno od omenjenih treh fiksnih destinacij, obračunava dvojno tarifo po astronomski ceni 'čakalne' ure.
Pri podjetju Fraport Slovenija so na vprašanje Žurnala24 o tej praksi odgovorili, da so v pogodbi med njimi in Prolistom navedeni pogoji, po kakšni fiksni ceni mora avtotaksi služba opravljati storitve za določene destinacije. Kaj več o dodatni praksi podjetja jih torej ne zanima.
Takšno lupljenje potnikov bi moralo biti prepovedano, mar ne?
"V večini držav EU je dovoljena uporaba le enojne tarife pri obračunu voznine z omejitvijo tarife za porabljen čas in prevoženo pot," so na naše vprašanje odgovorili pri Uradu za meroslovje.
Potnik namreč pred oziroma med avtotaksi vožnjo ne more ugotoviti, ali taksist uporablja enojno ali dvojno tarifo. "Praktično je zadevo nemogoče razbrati tudi na podlagi cenika. Zato je v večini EU držav zaradi zaščite potnika točno določeno, kakšen način obračuna tarife se uporablja pri izračunu voznine za avtotaksi vožnjo." Dovoljene so sicer ločene tarife, na primer za vožnjo v nočnem delovnem času, a obračun ponavadi deluje po principu 'single.'
Kako to, da naši taksisti v nasprotju s kolegi po Evropi lahko prosto uporabljajo dvojno tarifo? "V Republiki Sloveniji na podlagi Zakona o prevozih v cestnem prometu ni določeno, katera oblika obračuna tarif se lahko uporablja pri izračunu voznine. Izvajalec avtotaksi prevozov se lahko prosto odloči sam, kakšno obliko obračuna bo uporabljal." Tako Urad za meroslovje.
Nasprotovali obiranju z aplikacijo, dovoljujejo ga s taksimetrom
Spomnimo, da so bili taksisti v minulih letih že velikokrat na tapeti. Zakon o prevozih v cestnem prometu je dolgo časa vseboval varovalko, ki je občinam dovoljevala določitev maksimalne voznine, vendar le za prevoze znotraj ene občine. Predstavniki strank, ki sestavljajo današnjo vlado, so pred štirimi leti na vso moč nasprotovali t. i. Uber zakonu, s katerim je leta 2021 takratna vlada Janeza Janše oziroma njen prometni minister Jernej Vrtovec poleg taksimetrov omogočil tudi uporabo aplikacij za obračun vožnje. Zakon je predvideval možnost vožnje brez taksimetra, bi pa moral potnik v aplikaciji imeti vse podatke o predvideni poti, najvišji možni ceni in prevozniku. Ker je takratna posodobitev zakona odpravila člen o možnih maksimalnih tarifah, so nasprotniki opozarjali, da bodo šle cene prevozov v nebo.
Med prvimi ukrepi nove vlade Roberta Goloba leta 2022 je bil 'znameniti' Zakon za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države (ZZNŠPP), ki je po številnih zakonih, sprejetih v času Janševe vlade, odpravil sporne novosti. Med drugim v zakonu o cestnih prevozih možnost uporabe zgolj aplikacije pri avtotaksi prevozu.
Vendar pa v zakon in podzakonske akte do danes ni bil nikoli vrnjen člen o maksimiziranju cen oziroma drugačna ureditev tarif, niti kakšna sodobnejša ureditev v skladu z digitalnimi časi. Skozi oči in denarnice potnikov so z neureditvijo tega področja torej pri zdajšnji vladi dovolili ravno tisto, proti čemur so njeni člani nekoč tako vneto opozarjali - neutemeljeno visoke cene avtotaksi prevozov. Namesto z aplikacijo pač s taksimetrom.
Ministrstvo: uporabiti "se mora" le ena tarifa
Na ministrstvu za okolje, prostor in energijo (MOPE), pod katerega pristojnost v tej vladi spada področje javnih prevozov, se pomanjkljivosti morda zavedajo. V odgovoru za Žurnal24 so povedali, da je omenjeni zakon ZZNŠPP odpravljal posamezna določila številnih zakonov, ni pa bilo mogoče s tem zakonom spremeniti samo nekaterih delov zakona.
Ureditev maksimalnih tarif na MOPE prepuščajo občinam na način kot je to storil MOL, pa čeprav občinski odloki ne morejo veljati, ko se prevoz opravlja na relaciji med dvema občinama, kot to velja v primeru med Brnikom (občina Cerklje) in Ljubljano, Bledom, Kranjem ali kam drugam.
"Seveda pa uporabe dvojnih tarif ne podpiramo, ta tudi ni upravičena," so načelno jasni na ministrstvu, ki ga vodi Bojan Kumer. "Uporabiti se mora le ena tarifa, ki mora biti vnaprej izkazana, da se stranka z njo seznani."
Pristojnost nad zakononom o prevozih si danes delita tako MOPE kot tudi Ministrstvo za infrastrukturo ministrice Alenke Bratušek, zato je usklajevanje o spremembah še dodatno zakomplicirano, kar se je izkazalo že pri iskanju odgovorov za ta članek.
V digitalni dobi se morda vrača možnost aplikacije
Na vprašanje, ali na MOPE razmišljajo o posodobitvi stanja in možnost vnovične uporabe aplikacije pod določenimi pogoji, ki bi preprečevali ekscesno določanje cen, na ministrstvu odgovarjajo, da glede na razvoj sistema transporta, logistike in mobilnosti ne izključujejo "možnosti zakonskih sprememb tudi na področju avtotaksi prevozov z uporabo elektronske aplikacije."
In poanta? Ponudba, pogodba, kdo to spoštuje? Kaj pa inšpekcijske službe? Pa letališka uprava? Izgleda da je nekaj hudo gnilega v tem ''javnem sektorju'', ki se bori za višje plače. Ali je sindrom šuštar, 100 dobiš in 20 daš, da ne deluje?
Na tem področju vlada srbska taxi mafija. Uber ne bo nikoli v Sloveniji....oderuštvo se bo nadeljevalo.
Taksist je za Dnevnik pojasnil, da je obračun napravil po navodilu šefa, torej lastnika podjetja Prolist Darka Raljića. Vse se ve,pejte do lastnika,in ga sprašujte,se pa vidi po priimkih,kdo vodi to mafijo