V pokoj je odšel Dieter Zetsche, karizmatični vodja koncerna Daimler, ki ga je pred 13 leti prevzel v sila nezavidljivem položaju, v tem času pa ga je uspel popolnoma preobraziti in še posebej znamko Mercedes-Benz po prodajnih številkah potisniti pred vse ostale proizvajalce luksuznih vozil. V sredo so se na redni letni skupščini koncerna iz Stuttgarta poslovili od njega z bučnim aplavzom, Zetsche je nekaj časa mahal, nato pa vidno ganjen pokazal kretnjo za "time-out". Posle je tudi uradno predal svojemu nasledniku, Oli Kaelleniusu.
Zetsche, po izobrazbi doktor strojništva, se je Mercedesu pridružiil leta 1976. Počasi je lezel po lestvi navzgor. Leta 2000 je, dve leti po združitvi v konglomerat Daimler-Chrysler, prevzel vodenje ameriške divizije. Leta 2005 se je vrnil v Evropo, dve leti kasneje je Daimler dokončno obupal in razdrl zakon s Chryslerjem. A ameriška epizoda je nakazala nek povsem nov način vodenja, saj je Zetsche takrat uvedel rubirko "Vprašajte doktorja Z."
Namen kampanje je bil, da lahko lastniki znamke iz ZDA in Kanade zastavijo kakršnkoli vprašanje, Zetsche pa se je potrudil, da je nanj osebno odgovoril. Mnogi niso niti vedeli, da jim odgovarja sam direktor. Takšen način odprtosti je ohranil tudi v sledečih letih in v pogovoru z novinarji, o čemer smo se imeli priložnost prepričati tudi pri Žurnal24.
1. januarja 2006 je stopil na čelo današnjega Daimlerja AG z 290.000 zaposlenimi po vsem svetu, tisti čas pa je zanimivo sovpadal z nastopom Angele Merkel na položaj nemške kanclerke, s katero si je bil pogosto na okopih, a tudi na isti strani mize. Zetsche je tudi osebno prevzel vodenje znamke Mercedes-Benz, ki je v njegovih rokah doživela preporod, tako oblikovalski (eno najbolj vidnih vlog pri tem je dobil Slovenec Robert Lešnik) kot tehnični. Kot inženir je Zetche vedno dajal veliko pozornosti, kako se avto vozi in kako kakovosten je, poroča Deutsche Welle. V njegovo ero sodijo tudi največji uspehi Mercedesa v formuli 1, ki brez vedno prisotnega Zetscheja in v ponedeljek umrlega člana Mercedesove ekipe Nikije Laude gotovo ne bo več ista.
Ne gre prezreti niti zavezništev, ki jih je Zetsche sklenil v svetu avtomobilizma, v prvi vrsti z danes osramočenim Carlosom Ghosnom iz Renault Nissana. A prav napoved prekinitve tega zavezništva je bila ena zadnjih odmevnih potez, ki so jih iz Daimlerja sporočili še za časa Zetscheja.
Voz bo skušal pognalti naprej povsem netradicionalen mož
Med večje neuspehe v času njegovega vodenja gre omeniti ločeno luksuzno znamko Maybach, ki so jo ugasnili leta 2012 in jo nekaj let kasneje vrnili zgolj kot najbolj luksuzno različico razreda S. Tudi poslovanje znamke malih avtomobilov Smart ni zlezlo na zeleno vejo. Mercedes se ni povsem ognil niti Volkswagnovemu škandalu Dieselgate, saj je senca suma na nepravilnosti padla tudi na Stuttgart. Prav tako je dobiček v zadnjem letu zaradi poslovnih zaostritev na globalnem trgu precej upadel, Daimler pa je sredi obsežnih investicij v električno mobilnost. Zetsche se tako poslavlja še pravi čas, da bo ostal v spominu kot eden najboljših direktorjev, kar jih je imel Mercedes v svoji dolgoletnih zgodovini.
A 49-letni naslednik Šved Ola Kaellenius, prvi Nenemec in neinženir na tem položaju, bo moral takoj zavihati rokave in počistiti tudi kakšnega okostnjaka. Med drugim je Daimler že napovedal obsežno krčenje stroškov, kar z drugimi besedami lahko pomeni tudi odpuščanja.
Kakorkoli, v Istanbulu rojeni 66-letni Zetsche, ki je vedno rad pokazal tudi svojo humorno plat, se lahko sedaj posveti drugim aktivnostim. Med drugim svoji drugi ženi Anni, s katero je poročen od leta 2016. Prva žena Gisele mu je po 26 letih zakona umrla leta 2010 zaradi raka. Z njo je imel tri, danes odrasle otroke.
Da bo eden najbolje plačanih menedžerjev v Nemčiji v pokoju preskrbljen, ni dvoma, službe pri Božičku tako ne bi smel preveč pogrešati.
Zetscheju bodo vsak dan izplačali rento v višini 4.250 evrov, za leto 2021 pa so mu obljubili še mesto v Daimlerjevem nadzornem odboru. Prosto mesto se namreč izprazni šele čez dve leti.
dezurni@zurnal24.si