Gre za četrti "mainstream" model znamke Tesla, s katerim so zakorakali v razred električnih srednje velikih premijskih križancev.
Ustanovitelj Tesle Elon Musk je ob premieri v Los Angelesu dejal, da bo v svoji najboljši izpeljanki model Y lahko peljal okoli 300 milj (500 kilometrov) z enim polnjenjem.
Napovedane različice modela Y:
Standard (v Evropi šele na začetku 2022): doseg 370 km, pospešek 0-96 km/h v 5,9 sekunde, najvišja hitrost 193 km/h, predvidena cena v ZDA 39.000 dolarjev.
Long range: doseg okoli 540 km (WLTP), pospešek 0-100 km/h v 5,8 sekunde, najvišja hitrost 209 km/h, cena v Evropi 56.000 evrov.
Dual motor: doseg 505 km (WLTP), pospešek 0-100 km/h v 5,1 sekunde, najvišja hitrost 217 km/h, cena v Evropi 60.000 evrov.
Dual motor performance: doseg 480 km (WLTP), pospešek 0-100 km/h v 3,7 sekunde, najvišja hitrost 241 km/h, cena v Evropi 68.000 evrov.
Model Y je oblikovno mešanica limuzinskega modela 3 in suva model X. Od prvega je večjih za kakih 10 odstotkov, z njim si deli platformo in okoli 75 odstotkov sestavnih delov. Po Muskovih besedah je model Y sicer po videzu suv, ampak se vozi kot športni avto, saj ima zelo nizko težišče in komaj koeficient zračnega upora komaj 0,23.
V notranjosti je po napovedih Tesle zelo podoben modelu Y, kar pomeni skrajni minimalizem brez klasičnih merilnikov in stikal. Veliko večino podatkov razbira in funkcij avta voznik upravlja prek velikanskega 15-palčnega sredinskega zaslona. Avto nima klasičnega ključa, zadostuje povezava z lastnikovim telefonom.
V avto bodo že vgrajeni vsi senzorji in programska oprema za Autopilota (5.800 evrov), ki ga bodo uporabniku (tudi kasneje, a dražje) odklenili za dodatno plačilo. Avtopilot je izjemno zmogljiv, saj bo po napovedih Tesla, potem ko ga bodo odobrile ustrezne državne inštitucije, sposoben samodejne vožnje po avtocesti in po mestnih ulicah. Med drugim bo znal tudi prepoznavati semaforje. Parkiran avto bo s parkirišča samodejno pripeljal do lastnika, ko ga bo ta "poklical".
Kot smo že vajeni od Teslovih avtov, bo tudi model Y posodabljan "po zraku".
Uporabnost je visoko na seznamu sestavin modela Y. Ima zajeten prednji in zadnji prtljažnik, v kasnejših različicah bo imel avto lahko sedem sedežev.
Kraj izdelave modela Y ostaja še v megli. Zadnji namigi po poročanju Autocara kažejo, da bi ga lahko izdelovali v Teslovi tovarni baterij Gigafactory v puščavskem mestu Reno v zvezni državi Nevadi. Verjetno pa ga bodo izdelovali tudi v kitajski tovarni v Šanghaju, ko bo ta zgrajena konec letošnjega leta.
Prvi primerki čez leto in pol
Od premiere do starta prodaje bo preteklo še kar nekaj vode, saj bodo prvi kupci dobili model Y šele jeseni leta 2020. Prve različice bodo višje rangirane long range, dual motor all-whell drive in performance.
Najcenejša standardna različica naj bi sledila spomladi 2021 po ceni za ameriški trg 39.000 dolarjev (34.500 evrov). Model Y je seveda kompatibilen s tretjo generacijo polnilnih postaj Supercharger, ki zmorejo polnilno moč do 250 kW. Tako naj bi za okoli 90 dodatnih kilometrov zadosotovalo že okoli pet minut priklopa.
Model Y bo verjetno postal najpomembnejši Teslov model, saj je povpraševanje po križancih precej večje od klasičnih limuzin. Tako naj bi v bodoče prodali več modelov Y, kot pa skupaj modelov 3, S in X.
Tovarna je že odprla prednaročila z zahtevanim depozitom v višini 2.000 evrov.
Analitiki opozarjajo, da bo model Y ob prihodu na trg zaradi razvoja drugih znamk deležen precej hujše konkurence s strani evropskih električnih premijcev, kot pa dosedanji Teslovi modeli. Eden večjih izzivov bo tudi v proizvodnem procesu, saj pri Tesli ne smejo ponoviti napake, ki se jim je zgodila pri modelu 3, ko so šele nedavno odpravili vse cokle in dosegli od začetka zastavljen cilj izdelave 10.000 modelov 3 na teden. Danes je model 3 že najbolj prodajan električni avto na svetu.
dezurni@zurnal24.si