Čeprav se v avtomobilski industriji uveljavljajo novi materiali, je večina avtomobilskih karoserij še vedno pretežno izdelana iz jekla, ki nudi odlično kombinacijo, trdnosti, togosti, elastičnosti in ugodne mase. A žal je občutljivo tudi na zunanje vplive, ki povzročajo rjavenje, zato mora biti dobro zaščiteno.
Ker je karoserija ključnega pomena, saj mora načeloma zdržati vso življenjsko dobo avtomobila, proizvajalci večinoma na prerjavenje ponujajo dvanajstletne garancije, ki presegajo večino preostalih osnovnih jamstev. A kaj izraz "garancija na prerjavenje" sploh pomeni in kaj mora lastnik avtomobila storiti, da jo lahko tudi zares uveljavlja, če se izpod avtomobilskega laka pokaže rja, sprva v obliki mehurčkov pod lakom, v najhujšem primeru, če ne poskrbimo za njeno odpravo pa lahko tudi v obliki lukenj v pločevini?
Za pojasnilo smo vprašali pri slovenskem uvozniku Hyundaija, kjer so nam pojasnili, da jamstvo ne krije rjavenja, ki je posledica zunanjih vplivov, med katere spadajo mehanske poškodbe, udarci kamenja, vpliv agresivnih kemikalij in živalskih iztrebkov, ki pridejo v stik z lakom, ali "leteča rja", drobni delčki železa, ki se na lak prilepijo z zunanje strani in načeloma ne ogrožajo pločevine pod lakom. Jamstvo na prerjavenja namreč velja le za "rjavenje od znotraj" pločevine pod lakom, ki je posledica napak pri proizvodnji avtomobila in se najprej pokaže v obliki že omenjenih mehurčkov oziroma izboklinic pod lakom in luščenju laka.
Kaj storiti?
In kaj mora načeloma storiti lastnik avtomobila, da lahko uveljavi jamstvo na prerjavenje, če do tega pride v prvih dvanajstih letih uporabe avtomobila? Avtomobil je treba redno čistiti in z njega odstraniti "zunanje vplive", če pride do poškodb laka, med katerimi se razgali pločevina pod njim, je treba le te pravočasno in pravilno sanirati, prav tako pa je treba avtomobil v prvih enajstih letih v rednih rokih vsako leto pripeljati na sistematični pregled karoserije. Seveda pa mora lastnik avtomobil na pregled pripeljati tudi v primeru, ko sam opazi pojav rje, ki se ga v predpisanem roku tudi odpravi. Nikakor torej ni treba čakati, da se na pločevini pojavi luknja.
Izraz "karoserija" sicer ne vključuje koles in delov, ki so pritrjeni nanjo, zaščitnih oblog, tečajev in sestavnih delov podvozja, prav tako pa jamstvo na prerjavenje ne vključuje rjavine na izpušnem sistemu ter rjavenja, ki nastane zaradi nepooblaščene predelave karoserije, neustreznih popravil in malomarne uporabe vozila, pri čemer je izpostavljena predvsem potopitev v vodo.
Kako se izkažejo slovenski prvaki?
Na strani švedskega avtokluba, ki redno opravlja tudi teste rjavenja novih avtomobilov, smo preverili njihova opažanja o petih avtomobilskih modelih, ki so se lansko leto uvrstili na prvih pet mest po prodaji v Sloveniji. Proizvajalci pri vseh zagotavljajo dvanajst let garancije na prerjavenje.
Na prvem mestu je seveda "slovenski" renault clio iz generacije v odhajanju, saj podatkov o pravkar predstavljeni razumljivo še ni. Kot ugotavljajo, je clio, ki ima v svoji konstrukciji med drugim tudi plastične blatnike, v splošnem zelo dobro zaščiten pred rjo in njenega pojava vsaj v prvih šestih ni pričakovati. Notranje površine motornega pokrova in vrat so prekrite z zaščitnim voskom, dobro so zaščiteni tudi tečaji, prav tako pa je dobra tudi zaščita notranjih nevidnih površin. Clio je na testu osvojil pet točk od možnih petih. Enake ocene sicer veljajo tudi za peti najbolje prodajani avtomobil pri nas renault captur, ki je konstrukcijsko zelo blizu cliu.
Vice prvak v prodaji na slovenskem trgu volkswagen polo je na testu osvojil štiri zvezdice od petih. Kot so poudarili preskuševalci, so notranje površine vrat dobro zavarovane, kar pa manj velja za vrata prtljažnika in motorni pokrov. Dobro zatesnjene in zaščitene so tudi očem nevidne površine nosilnih elementov, ustrezno zaščiteni pa so tudi vogali vrat. Tudi polo bi moral brez prerjavenja prestati vsaj šest let , a je mogoče na njem najti določene dvomljive oblikovalske rešitve, ki lahko slabo vplivajo na karoserijo.
Tudi oba predstavnika spodnjega srednjega razreda med petimi najbolje podajanimi avtomobili, volkswagen golf in škoda octavia, sta se odrezala s štirimi točkami od petih. Oba avtomobila sta v celoti izdelana iz jekla in solidno zaščitena z ukrepi proti rjavenju, zato se lahko prerjavitvi z gotovostjo upirata vsaj šest let. A tudi njima so oblikovalci namenili nekaj rešitev, ki lahko dolgoročno vzpodbudijo pojave rje.
Največ rje še vedno pod blatniki
Avtomobili so torej večinoma solidno zaščiteni pred prezgodnjimi pojavi prerjavenja, občutek gotovosti pa načeloma zagotavljajo tudi jamstva njihovih proizvajalcev. A ostaja še vprašanje, če so se mesta na karoseriji, na katerih najpogosteje pride do prerjavitve, v zadnjem času mogoče preselila? Pri Avtoservisu BOH iz Grosupljega, ki ima v Sostrem tudi avtokleparsko in avtoličarsko delavnico, so nam pojasnili, da so danes avtomobili sicer bolje zaščiteni pred rjo, a do prerjavenja še vedno prihaja. Najbolj izpostavljeni so, tako kot nekoč, še vedno predvsem notranje površine blatnikov in zadnji boki. Je možna kakšna zaščita za zaustavitev rjavenja, ki se je že pokazalo. Del, na katerem ste pravkar opazili rjavenje, lahko sicer dodatno zaščitite, a boste s tem nujna ličarska popravila le prestavili na poznejši čas. Sicer pa lahko za zaščito avtomobila pred rjavenjem še najbolje poskrbite z rednim čiščenjem, predvsem pozimi, ko je na cestah veliko soli, ki zelo slabo vpliva na pločevino.
ko sem vztrajal pa so mi dali predračun 2200 evrov njihova soudeležba pa bi bila približno 10% dober ličar pa bi računal samo 1000evrov
najprej so se izgovarjali da je garancija samo 10 let
moj golf 5 je bolj rjav kot pa je bila samara enakih let se izgovarjajo da nisem bil na zadnjem servis upri pooblaščenem zastopniku