Strokovnjaki so namreč izračunali, da avtomobili med dnevnimi prevozi njihovih lastnikov povprečno prevozijo okoli petdeset kilometrov, no, morda pri nas zaradi velikih razdalj dnevnih voženj tudi malo več, vsekakor pa ne toliko, da nočno polnjenje baterij z občasnim dopolnjevanjem čez dan ne bi zadostovalo za vsakdanje potrebe. Seveda je dobro, da imate hišo z lahko dostopnim električnim priključkom, saj javnih še vedno ni dovolj, da bi se lahko nanje zanesli.
Električni avtomobili so v nasprotju z zgodnjimi, ki so jasno nakazovali svojo posebno naravo, postali povsem enaki avtomobilom z motorji na notranje zgorevanje, tako da za kupce električni pogon postaja zgolj stvar odločitve, ki ne omejuje drugih funkcionalnosti avtomobila. Veliko električnih avtomobilov poleg tega ponuja dosege krepko čez 150 kilometrov, kar bi moralo zadostovati za vsakdanje vožnje.
Dokler ne bo 500 kilometrov dosega...
A kljub temu smo vozniki pri odločitvi za električne avtomobile še vedno precej obotavljivi in težko verjamemo tistim, ki nam zagotavljajo, da bomo z električnimi avtomobili lahko povsem zadovoljni. Naključna razprava na forumu Avtomobilizem na portalu Avo Over Net je pokazala, da so odgovori na vprašanje, če si štiričlanska družina lahko že brez obotavljanja dovoli nakup električnega avtomobila, pokazali, da so pogledi na zadevo pri različnih ljudeh lahko zelo različni.
Najbolj radikalen je morda bil odgovor dvomljivca z nazivom "dokler", ki pravi, da dokler električni avtomobili ne bodo imeli avtonomije 500 kilometrov, o njih ne bo razmišljal. Seveda je takoj dobil odgovor optimista "Lovilec svetlobe", ki mu je odgovoril, da za vsakodnevne kratke vožnje ne rabi avtonomije 500 kilometrov. Zanimiv je tudi "klasični" odgovor nekoga, ki je napisal, da bodo, dokler traja ure in ure, da se baterija napolni, električni avtomobili neuporabni za kaj drugega kot za "preseravanje in zganjanje nekega elitizma".
Ekstremi in realnost
A to so le ekstremi, ki ne kažejo prave slike. Nekatere seveda moti to, da bi se morali zaradi polnjenja avtomobila ustaviti na vsake toliko kilometrov in za to porabiti vsaj pol ure, a to seveda niso pravi kupci električnih avtomobilov, saj se zaradi takšnih ali drugačnih razlogov ne morejo ali nočejo odpovedati hitrosti polnjenja posode z gorivom, ki jo omogočajo avtomobili z notranjim zgorevanjem, prav tako pa jim je tuje tudi razmišljanje o dnevnih dosegih in poteh. S tem se je ob odločitvi za električni avtomobil vsaj za zdaj pač treba sprijazniti.
Nekateri ugotavljajo, da je električni avtomobil primeren za specifično uporabo, za nekaj vmes pa so boljši hibridi ali priključni hibridi. Drugi se spet sprašujejo, kje bomo proizvedli elektriko za toliko električnih avtomobilov, tretji pa ugotavljajo, da se z električnim avtomobilom lahko bolje znajdete v večjih središčih, če pa živite nekje na periferiji, boste teže poskrbeli za polne baterije.
Kakšne izkušnje pa imajo s potencialnimi kupci električnih avtomobilov trgovci? O tem smo povprašali pri trgovcih, ki prodajajo avtomobile znamk BMW, Hyundai in Renault, ki imajo v svoji ponudbi že nekaj časa tudi električne avtomobile.
Različna pričakovanja
Pri BMW-ju so nam na vprašanje, kaj kupci sprašujejo in kaj vedo vnaprej, odgovorili, da opažajo, da so stranke nekako razdeljene. Veliko jih ve ogromno ali skoraj vse, ostali pa bolj malo in jih vse tudi zanima. Poudariti pa velja, da danes vedo bistveno več, so bolj informirani in poučeni, kot so bili leta nazaj. Ko je BMW leta 2015 začel v Sloveniji prodajati BMW i3, je prodajalec moral poskrbeti tudi za učenje, informiranje in razbijanje mitov o elektromobilnosti nasploh. Kot pionirji na tem področju so veliko naredili in danes stranke, ko pridejo povprašat po električnem avtomobilu, že precej vejo.
Stranke, ki se niso dobro pozanimale o električnih vozilih, sicer pričakujejo, da jih bodo uporabljale enako kot običajen avto. Tisti bolj informirani pa vedo, da električnega avtomobila še ne morejo napolniti tako hitro, kot natočimo gorivo v običajen avto. In te stranke pričakujejo od električnega vozila nizke stroške vzdrževanja in uporabe, predvsem pri BMW-jih i3 in i3s pa tudi dobre tehnične in vozne lastnosti.
Ali še vedno vprašajo tudi kakšne nenavadne stvari? Danes stranke večinoma povprašajo o običajnih zadevah, kot na primer, koliko stane polnjenje doma ali na polnilnih postajah, zanima jih vzdržljivost baterije, garancija na baterijo, stroški v primeru morebitnih popravil baterije in če bodo prišli na trg kakšni novi modeli. Zanima pa jih tudi, kako je z varnostjo vozila in tukaj konkretno povprašajo, kako je v primeru požara, poplave, ali so reševalne službe dovolj poučene... V vseh teh letih se je sicer doseg avtomobilov konkretno izboljšal in stranke to večinoma tudi vedo, zato je prepričevanja o zadostnosti dosega bistveno manj kot pred leti. Seveda pa z veseljem delijo svoje izkušnje in izkušnje strank, ki že dlje časa uporabljajo in vozijo električni avtomobil.
Nadpovprečno razgledani
Blaž Petelinkar, vodja prodaje pri Autobinck Ljubljana, prodajalcu hyundaijev, nam je povedal, da so stranke, ki pridejo povpraševat o električnih avtomobilih, običajno nadpovprečno razgledane na tem področju, se pravi, da ob obisku prodajnega salona o električnih avtomobilih že veliko vedo.
Opažajo, da jih najbolj pogosto zanima realni doseg avtomobila z enim polnjenjem, koliko časa traja polnjenje baterije, kakšno polnilnico potrebujejo, kakšno jamstvo ponujajo na baterijski sklop, koliko stanejo redni servisi in kaj zajemajo, kako je s subvencijo Eko sklada, koliko bo avto vreden po določenem časovnem obdobju in podobno. Pričakujejo tudi, da bodo z nakupom električnega avtomobila privarčevali pri stroških goriva in servisov.
Petelinkar dodaja, da se je v času, odkar prodajajo električne avtomobil, odnos kupcev do njih nekoliko spremenil. Tisti, ki ne potrebujejo veliko dosega za vsakdanje vožnje, tudi ne iščejo avtomobila z bistveno večjim dosegom, kot ga potrebujejo. Še vedno pa je nekaj kupcev, ki si ne glede na dnevne potrebe želijo daljši doseg za občasne vožnje na daljše relacije, denimo na morje, na smučanje in podobno.
Zanesenjakov ni več
Jernej Korenčan, vodja prodaje pri Avtohiši Malgaj v Ljubljani, kjer prodajajo renaulte, pravi, da so v začetku prodaje njihovih električnih vozil renaultov twizy, zoe in kangoo Z.E. prodajalci pogosto kar onemeli, saj so bili kupci zelo načitani in večinoma zelo poučeni o vseh novostih, kakšne so bile zmogljivosti itd. Včasih so jih celo presenetili z informacijah, ki jih sami niso imeli, zato so se morali večkrat zelo potruditi, da so dobili kakšen podatek.
Zdaj so kupci postali bolj racionalni in jih najprej zanima "matematika": kako je z izgubo vrednosti, kako je z najemom baterije, kako je z vzdržljivostjo le te. Največje vprašanje pa še vedno ostaja doseg, o katerem vsi dvomijo in zaradi katerega hočejo imeti nadomestno vozilo dalj časa. Opažajo namreč, da pričakuje kupec električnega avta daljšo testno vožnjo, da se lahko tudi sam na svoji dnevni relaciji in ob svojem načinu vožnje prepriča, kakšen je realni doseg avtomobila. Najprej jih zanima domet, potem pa se začnejo pogovarjati o drugih stvareh.
Korenčan dodaja, da dokler električna vozila ne bodo postala nekoliko ugodnejša, ne bo večje prodaje. Velja, da se ta povečuje razvija zaradi večje dostopnosti. In zato, ker vozila postajajo malenkostno ugodnejša od bencinskih, se tudi bolje prodajajo.
Kupci torej v glavnem pričakujejo zadosten doseg in nekoliko ugodnejše stroške uporabe. Prvi električni zanesenjaki so avtomobile že kupili, zdaj pa so prišli na vrsto tisti, ki se odločajo racionalno in iščejo prihranek, ki ga lahko z električnim vozilom dobijo. Vsekakor je prodajni postopek pri električnem avtomobilu veliko daljši kot pri avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje. Kupci postavijo več vprašanj in iščejo več potrditev, da se na koncu odločijo za nakup.
Jih ne kupujemo, ne privat, ne za svoj denar. Kupujejo jih samo tisti, ki se jim zdi da morajo biti važiči pred drugimi, in lahko to uveljavijo samo s takim avtom, temu rečejo da z njim izražajo "statement", obvezno seveda… ...prikaži več kot službeni avto. Ker uporabno pa ni, da moraš vnaprej planirati vsako pot, polnenja, večkratna polnenja na eni daljši poti, za pozimi imeti "navaden" avto, varčevati sicer pri hitrosti in ostalimi porabniki elektrike v avtu.
dokler ne bo dosega vsa 400 km in ne bo napolnjen v vsaj 2 urah ni nič vreden ta kup dreka
V glavnem je električni avto v čisto vseh stvareh slabši, kot avto na notranje izgorevanje. Meni je važno, da je avto na voljo, ko ga potrebujem, kar pač električni ni. In dokler električni avto ne bo zmogel 1000km brez polnjenja… ...prikaži več in bo napolnjen v 5 minutah, ga ne bom imel v svoji garaži.