Pisalo se je leto 2012, ko smo prvič sedli v Renaultovo 100-odstotno električno vozilo. Poimenovali so ga zoe. Takrat še s prvo generacijo baterije, ki je omogočala električni doseg 150 kilometrov. Zoe je bil na avtomobilskem povsem nekaj novega, svežega. Električnih avtomobilov samosvojega dizajna nismo poznali. Tri leta kasneje je sledila predstavitev novega motorja (65 kilovatov), ki je prinesla nekaj več živahnosti v vožnji.
Vseeno premalo, so rekli kupci, ki so bili navajeni, da se na bencinskih črpalkah z dizelskim cliom ustavljajo vsakih 600, tudi 700 kilometrov. Nato so zoeija posodobili z drugo generacijo litij-ionske baterije (41 kWh), ki je povečala realni doseg po tovarniških izračunih na 300 kilometrov, lani pa so predstavili 81 kilovatni elektromotor, ki je bil plod lastnega razvoja. Še vedno premalo, da bi lahko po prodaji konkuriral cliu, ki velja za najbolj prodajano Renaultovo vozilo na svetu, a je bil storjen velik korak naprej pri prodaji. V sedmih letih so prodali 166.000 vozil renault zoe, največ med vsemi EV vozili v Evropi.
Glavni konkurenti. Letos prihaja električni peugeot 208 (na Žurnalu ga bomo preizkusili prihodnji teden in o tem tudi poročali) in tudi corsa, Volkswagen bo predstavil prostorsko nekoliko razkošnejši I.D.3, koncernski partner Nissan že ima nekaj časa na cestah leafa.
Pred novim korakom so pri Renaultu, podobno kot pri cliu, potegnili črto. Pri uporabnikih so preverili, kje zadeve škripajo in kje ne. Renaultov šef za električna vozila Eric Feunteun nam je na mednarodni predstavitvi zoeija, ki so ga označili kot novo vozilo (oziroma tretjo generacijo, saj gre za tretjo generacijo litij-ionske baterije), povedal, da imajo zdaj dovolj veliko bazo podatkov, da vedo, da baterija ni težava ali nekaj, česar se morajo kupci bati, tako kot so se v povojih elektromobilnosti v Evropi bali. V povprečju zoeijeva baterija vsako leto izgubi zgolj en odstotek kapacitete, a si kupci želijo še večjega dosega – vendar ne za večjo nakupno ceno. Velike rezerve so našli v načinu polnjenja, saj zoe do zdaj ni omogočal polnjenja na DC polnilnicah, kar pomeni, da elektrika prihaja direktno v baterijo in omogoča hitrejša polnjenja v krajšem času, torej hitro polnjenje na zmogljivih polnilnicah na avtocesti. S tem so omogočili večjo uporabnost, saj je zoeija možno s priklopom na vtič skrit za velikim diamantnim logotipom (na maski vozila spredaj) polniti tako na domači vtičnici s trifaznim tokom AC, domači polnilni postaji (wallbox in 7 kW moč za polnilni čas 9 ur in 25 minut), zmogljivejših javnih polnilnicah (pred nakupovalnimi centri v dveh urah na polnilnem mestu z močjo 11 kW pridobi za 125 kilometrov dosega, z močjo 22 kW pa baterijo v eni uri napolnimo za 125 kilometrov dosega) in tudi na hitrih polnilnicah, na primer na avtocesti, kjer z enosmernim tokom moči 50 kW baterijo v pol ure napolnimo za okoli 150 kilometrov poti.
Tako kot novi clio je tudi zoe dobil bogat nabor asistenčnih sistemov zbranih pod kratico ADAS. Prepoznava prometne znake, samodejno zasenči dolge luči, opozarja na vozila v mrtvem kotu, na preveliko hitrost, samodejno zavira v sili, opozarja na nenamerno prehajanje voznega pasu, vključuje tudi pomoč za ohranjanje na voznem pasu.
Pomembno je tudi, da je zdaj baterija večja – kapaciteta 52 kWh ur, kar pomeni 20 odstotni prirastek, a so jo z novo arhitekturo in tehnologijo spravili v enako veliko ohišje in je v primerjavi s prejšnjo težja le za 20 kilogramov. Če primerjamo z iphoni, je baterija velika za skoraj 4.800 baterij pametnega telefona. Po WLTP ciklu omogoča zdaj zoe 395 električnih kilometrov, ali okoli 250 več kot pred sedmimi leti.
In tretji steber, ki so se ga lotili pri Renaultu. Mora biti uporaben kot clio, kar pomeni prostoren, izoliran in udoben, tehnološki in cenovno dostopen. A mora dati kupci z dizajnom jasno vedeti, da to ni clio.
Oblikovno gre prav po poti clia, saj gre za evolucijo zunanjosti, kjer so najpomembnejša novost serijski polni led žarometi (tako kot pri cliu), ki so ožji in ponujajo za 75 odstotkov boljšo svetilnost kot halogenske žarnice v predhodniku. Tudi meglenke so LED in zadnji žarometi z dinamičnimi smerniki. Mogočnejša je tudi maska s kromanimi vstavki, ki je nameščena pod prednji odbijač, za katerim je skrit radarski tempomat.
Novost je samodejna parkirna zavora, ki ima tudi funkcijo Auto, ki nam omogoča, da ob mirovanju spustimo pedalo za plin, avto pa se ne bo premaknil kljub temu, da je prestavna ročica v načinu Drive. Z električno parkirno zavoro se je na sredinskem delu med sedežema sprostil za dodatni prostor za odlagališča.
Evolucija zunaj, revolucija znotraj je po cliu tudi vodilo zoeija. Potovalna kabina je povzeta prav po cliu z nekaterimi pomembnimi novostmi in predstavlja ogromen korak naprej v primerjavi s predhodnikom. Ena od teh je uporaba na oko in otip prijetnih recikliranih materialov, ki so jih uporabili za oblazinjenje sedežev, armaturne plošče in obloge vrat.
Za masivnim volanom, na katerem so v obliki tipk zbrane vse pomembne funkcije za »listanje« med meniji, upravljanje s tempomatom, avtoradiem (obvolanska ročica) je serijski 10-palčna digitalna nadzorna plošča merilnikov, na kateri lahko hkrati spremljamo podatke navigacije in drugih pomembnih vozniških podatkov, od porabe elektrike, dosega, ekonomičnosti vožnje do omejitev hitrosti, medtem, ko lahko osrednji, pokončni zaslon, meri tabličnih 9,3 palca in ponuja deljen pogled na različne funkcije. Za multimedijo se skriva najnovejša Renaultova tehnologija Easy Link.
Če je bil prej zoe zelo plastičen, je zdaj kakovost izdelave precej boljša, enako velja za materiale, sedeže, ki sta lahko spredaj ogrevana, tudi ergonomsko so dobro kombinirali digitalna zaslona in fizične gumbe s katerimi lahko enostavno in hitro dostopamo do ključnih funkcij, kot je na primer klimatizacija. Naenkrat lahko telefon polni vseh pet potnikov, štirje preko USB vtičnice (2 spredaj in 2 zadaj), eden pa lahko telefon polni brezžično na odlagalnem mestu pred povsem novo in oblikovno všečno prestavno ročico enostopenjskega menjalnika, ki služi pretikanju med različnimi načini vožnje. Poleg položajev R (vzvratno), N (nevtralno) in D (vožnja naprej), ima voznik zdaj na voljo tudi položaj B, v katerem avto, na primer v mestih, dodatno zavira in še močneje regenerira energijo med zaviranjem in s tem podaljšuje doseg vozila.
Avto je zdaj tudi prostornejši. Pohvalimo lahko udobne sedeže, vendar pa tudi grajamo, da vozniški sedež, pod katerim so nameščene baterije, ni nastavljiv po višini. Nekoliko višji in težji vozniki ne bodo našli najbolj udobnega položaja za sedenje. Izboljšali so prostornost na zadnji klopi, kjer zdaj lahko brez težav sedijo trije potniki. Prtljažnik s 338 litri prostornine (vanj smo spravili dva letalska kovčka in dva fotografska nahrbtnika, pa še je ostalo prostora), z velikostjo sega že v C avtomobilski segment, kjer je doma megane. Prtljažnik ima dvojno dno, kjer je prostor tudi za shranjevanje polnilnih kablov.
Avtomobil smo preizkušali na hribovitih cestah italijanske Sardinije. Na žalost priložnosti za vožnjo po avtocesti ni bilo, saj bi bilo zanimivo videti, kako to vpliva na končni doseg, a smo na določenih odsekih lahko pospešili tudi do večjih hitrosti.
Zoeiju se tehnične novosti poznajo na vseh področjih, če govorimo o udobju, pospešku ali dosegu. Električni sinhroni motor je močnejši (različica R135 omogoča 100 kilovatov moči oziroma 135 KM, Renault pa ponuja tudi šibkejši 80 kW motor R110), ponuja tudi več navora (245 Nm), zato je bilo posodobljenih kar 60 odstotkov komponent elektronike za upravljanje moči.
Povečanje moči elektromotorja je občutno tako pri pospeševanju v mestih, še bolj pa smo to občutili na regionalni cesti, kjer je pospešek med 80 in 120 km/h zdaj izboljšan za 2,2 sekundi. Prehitevanje avtobusa, ki vozi s hitrostjo 80 ali 90 km/h je hipno in varno. K temu pripomore tudi masa vozila, ki komaj presega tono in pol. Predvsem pa so zaznavne izboljšave na udobju, predvsem izolaciji prostora. Če imajo električni avtomobili težave, zaradi neslišnega delovanja, saj se v kabino prebije veliko hrupa iz podvozja in koles ter tudi s prostora motorja, pa so pri zoeiju zelo dobro izolirali kabino.
Pri Renaultu so napredek naredili tudi na krmilnem mehanizmu in uravnoteženju podvozja. Nos električnih vozil rad sili iz ovinka, pri zoeiju pa je občutek tudi pri hitrejši vožnji skozi ovinke zelo zanesljiv.
Ob robu tiskovne konference smo se pogovarjali z Renaultovim šefom za električna vozila Ericom Feunteunom, ki bo imel v prihodnjih letih precej natrpan urnik, saj bo imel Renault do leta 2022 osem povsem električnih modelov, dva za zdaj ostajata še skrita. Povedal nam je, da zoeija sam uporablja v vsakodnevnem življenju, le na dopust z družino se enkrat na leto odpravi z večjim avtomobilom. Zanimalo nas je, kako to, da Renault na Kitajskem ponuja povsem električni model K-ZE za 8.000 evrov in 26 kilovatno baterijo, ki je pravzaprav električna Dacia. Renault je pred časom razkril, da se trudi tudi v Evropo pripeljati poceni električni avtomobil, a na to bo treba še nekoliko počakati. Kaj pa težave s surovinami za baterije? Feuteun pravi, da kljub povečanju števila električnih vozil na cesti ne pričakujejo težav na področju surovin (predvsem kobalta in litija), zato so prepričani, da bodo uresničili cilj, da bo do leta 2025 vsak deseti novi Renault električen. Povedal nam je še, da pri Renaultu po desetletju izkušenj zdaj delujejo zelo »krožno«. Njihov ekosistem predvideva kar najmanjši možen ogljični odtis in tudi vpliv na infrastrukturo. Meni, da bodo lahko kupci njihovih električnih vozil že kmalu tudi služili denar (govorimo od nekaj deset evrov), ko bodo v času pomanjkanja energije oddajali energijo, shranjeno v bateriji. Kaj pa vodik, oziroma gorivne celice, o katerih govorijo pri Toyoti, Kii, Hyundaiu, Mercedesu in drugih in naj bi bile naslednji korak električnih vozil, po letu 2030. Sogovornik pravi, da je tehnologija predraga, prav tako infrastruktura, tudi ogljično še niso tam, kjer bi si želeli, zato Renault lastnega razvoja gorivnih celic še nima v načrtu, zato pa je že možno dobiti kangooja na vodik v sodelovanju s partnerskim podjetjem.
Kaj pa poraba energije? Ta je bila ena od šibkih točk predhodnika. Na PRIMA testu je bila poraba nad 16 kWh, zdaj pa pri Renaultu obljubljajo realni doseg (WLTP cikel merjenja) 395 kilometrov. Na razgibani trasi, kjer smo lahko pospešili tudi do avtocestnih hitrosti ali pa vozili umirjeno v mestih, je bila poraba ob vključeni klimi, 13,6 kWh, kar pomeni, da bi z enim polnjenjem brez težav ob dinamični vožnji dosegli doseg 350 kilometrov, ob vključeni eko funkciji pa se zdi doseg 395 kilometrov povsem realen.
Zoe bo možno v Sloveniji naročiti še ta mesec, ko bodo znane tudi uradne cene, prve avtomobile na cestah pa pričakujemo na začetku prihodnjega leta. Pri Renaultu so nam zatrdili, da so zoeija kljub modernizaciji, večji bateriji in številnim serijskim tehnologijam, pocenili.
Znano je, da bo cena zoeija pod 30 tisoč evrov za motor R110 ob nakupu baterije in pod 22.000 evrov ob mesečnem najemu baterije za R110. Pri tem ni upoštevana državna subvencija za električna vozila v višini 7.500 evrov, kar pomeni, da bo cena zoeija (R110) pod 15 tisoč evrov, k temu pa je treba prišteti mesečni najem baterije, kar pomeni dodaten strošek (po trenutnem ceniku) med 69 in 119 evri. Pri Renaultu so nam povedali, da se v Evropi še vedno 80 odstotkov kupcev zoeija odloča za najem baterije.
To pomeni tudi, da je zoe cenovno umeščen podobno kot novi clio (ob upoštevanem prihranku na bencinu (v primeru, da kupite baterijo). Novi clio s podobno zmogljivim turbobencinskim motorjem in opremo initiale paris stane dobrih 20 tisoč evrov.
To je možno samo pri renoju brez batarije, saj za bencinarje bi bilo bolje, da jih bi prodavali brez motorja, ker se samo kvarijo
Vse za nateg kupca....
Alora če prav razumem, avto jupim za 15.000 evričev in zraven dobim še račun za mesečni najem baterije ki znaša 119 evričev. Kredit za avtič je 15.000 : 96 (8 let) = 156 evičev mesečno + obresti. eeeeeee poceni ti… ...prikaži več avtički na baterijo. Ne hvala, raje mam mojga dizla. Poceni je in se vozim skorej ceu mesec brez da bi vidu benzisko pumpo.