V nedeljo se je uradno začelo koledarsko poletje. Čeprav temperature še zdaleč ne dosegajo poletnih 30 stopinj Celzija ali več, pa je zdaj pravi čas, da preverite, ali klimatski sistem v vozilu deluje pravilno. Le tako bo vožnja udobna in varna. Seveda je treba znati klimatski sitem uporabljati pravilno. V nasprotnem lahko zaradi nepravilnega pihanja mrzlega zraka tudi zbolite - obležite v postelji z močnim prehladom, pogosti so glavoboli , solzenje oči, povišana temperatura ...
Najprej prezračimo, nato vklopimo klimo
Kako torej pravilno uporabljati klimatsko napravo? V primeru, da je vozilo parkirano na soncu in je segreto, moramo pred vožnjo vozilo najprej temeljito prezračiti. To pomeni, da ga po možnosti prestavimo v senco, odpremo vsa okna ali vrata in šele nato vklopimo klimatsko napravo ter se proti cilju odpeljemo v prijetnejših pogojih, kar je tudi bolj varno. Pri visokih temperaturah v vozilu se znatno poveča možnost za prometno nesrečo, saj se voznik v kritični situaciji zaradi večjega znojenja in zmanjšane motorike, ni zmožen odzvati pravočasno in pravilno.
Klimatska naprava je lahko tudi nevarna, če jo ne znamo pravilno uporabljati. Janez Žužek, vodja poslovne enote AMZS Ljubljana svetuje, da potem, ko je avto prezračen, preverimo, ali so stekla vozila zaprta, klimatsko napravo pa nastavimo na temperaturo, ki je v primerjavi z zunanjo od pet do sedem stopinj nižja. "To je optimalno," pravi strokovnjak, saj s tem preprečimo temperaturni šok in prehladna obolenja, hkrati pa opozarja, da mrzel zrak ne sme pihati naravnost v obraz voznika in ostalih potnikov. Ne glede na to, ali imamo v vozilu samodejno ali ročno klimatsko napravo. "Zrak naj piha v obrnjeno smer, še najbolje, da kroži znotraj kabine." Lastniki samodejnih klimatskih sistemov naj uporabijo stikalo za avtomatsko delovanje klime, ki s pomočjo elektronike in senzorjev prilagaja pravilen dotok in kroženje ohlajenega zraka, pri ročni klimatski napravi, pa je priporočljivo izbrati nižje stopnje pihanja.
Pomagajo tudi prekrivala in senčniki. Pri avtomobilih, ki imajo zmogljiv in redno vzdrževanj klimatski sistem, v nekaj minutah dosežemo ugodne pogoje. Če imamo senčnik med vetrobranskim steklom in armaturo, to pomeni, da armatura in prezračevalni kanali niso segreti, učinek udobnejšega počutja pa dosežemo hitreje.
Z ugasnjeno klimo in odprtimi okni prihranka na gorivu ni
Vodja mehanikov pravi, da bistvenih razlik v zmogljivosti med ročno in samodejno napravo ni, je pa samodejna ugodnejša za potnike. Razlike med sistemoma ni niti pri porabi elektrike in goriva "Razlika je minimalna. Za delovanje kompresorja pri klimatski napravi vozilo porabi od pet do sedem konjskih moči. Če imamo vključeno klimo je poraba goriva odvisna od zmogljivosti vozila. V litrih povprečno nekje med 0,5 do maksimalno enega litra na 100 kilometrov pri vožnji, pri mirovanju vozila pa je poraba višja tam za nekje 0,3 litra na uro delovanja motorja," odgovarja Žužek in dodaja, da je bolje, da je med vožnjo klima prižgana, kot pa, da varčujemo in imamo okna odprta, kar pomeni več piša vetra v notranjosti, zaradi upora zraka pa bo poraba vozila večja. Bistvenega prihranka goriva voznik ne bo občutil.
Kako vemo, da klima ne deluje pravilno?
Če ugotovite, da pri višjih temperaturah klimatski sistem ne more dovolj ohladiti potovalne kabine, je to prvi znak, da s klimatsko napravo v vozilu nekaj ni v redu. Ohlajen zrak do potniške kabine prihaja iz prezračevalnih kanalov. Zato je zelo pomembno, v kakšnem stanju je filter klime oziroma mikrofilter. Če je v slabem, to hitro opazite v vlažnem jutru, ko se vetrobransko steklo orosi. "Vlaga se lahko zadržuje v prostoru in se prenese v prezračevalni kanal. Kako se tega znebiti? Preden prispemo na cilj, nekaj minut prej klimatsko napravo ugasnemo, da se osuši in kondenza ni," svetuje strokovnjak AMZS.
"Servis klimatske naprave je potreben zaradi optimalnega delovanje. Če želimo, da deluje učinkovito, mora imeti klimatski sistem zadostno količino plina, ki je predpisan za posamezno vozilo," dodaja sogovornik. V primeru, če redno ne vzdržujemo klimatskega sistema, se na filtru klime nabirajo tudi mikroorganizmi, ki pri določenih pogojih začnejo gniti. V potniški kabini se zato pojavi zelo neprijeten vonj, ki je trdovraten in se ga je zelo težko znebiti.
Temeljit servis ključen za pravilno delovanje
Servis klimatske naprave je priporočljivo narediti na dve do tri leta. Servis vključuje preverjanje količine sistema v plinu. To se naredi tako, da se priklopi klimatsko napravo na posebno aparaturo, ki izsesa plin v sistemu. Ta plin se stehta, količina, ki manjka, pa se doda nazaj v klimatski sistem. Količina plina je predpisana za vsako vozilo. "V primeru težav s klimatsko napravo dodamo barvilo, ki na mestih, kjer tesnost ni stoodstotna, pusti sled. Z ultravijolično svetlobo osvetlimo predel, ki smo ga obarvali, s posebnimi očali pa vidimo, kje plin pušča," o najnovejših servisnih pomagalih pojasnjuje strokovnjak. Na servisu se preveri tudi vse ostale mehanske stvari. Stanje inštalacije, to so običajno gumijaste cevi. Vsako leto je treba zamenjati filter klime, kompresor, ki je srce vsake klimatske naprave, za delovanje potrebuje posebno olje, ki se ga v sistem dodaja skupaj s plinom.
Cena odvisna od dodajanja plina
Cena vzdrževanja glede na tip klimatske naprave, ali je ročna ali samodejna, je približno enaka. Žužek pojasnjuje, da je cena servisa klimatske naprave za člane AMZS odvisna od količine dodanega plina v sistem, ki ga ločijo v tri kategorije: mala (do vključno 300 gramov plina), srednja (od 300 do 500 gramov plina) in velika (nad 500 gramov plina). Servis skupaj z dodajanjem manjkajočega plina stane od 43 do 56 evrov, do konca junija pa svojim strankam ob vsakem pregledu klimatske naprave brez doplačila podarijo nov protiprašni filter.
ja na amzs-ju so pa res strokovnjaki za klime ja hahahahhahahaha Znajo jo prklopit in dotočit plin in potem se tle vse konca hahaha