Agencija za varnost v prometu je v sodelovanju s policijo in Zvezo motoklubov Slovenije začela pomladansko preventivno akcijo za motoriste, ki pa je namenjena tudi vsem ostalim udeležencem v prometu.
Z akcijo želijo opozoriti motoriste, da lahko za lastno varnost daleč največ naredijo sami z odgovornim obnašanjem in predvidevanjem. A bistven poudarek je, da motor obvladajo tudi v nevarnih situacijah, pa najsi so za njen nastanek krivi sami, ali kdo drug.
V ta namen so pri AVP pri švedskem proizvajalcu nabavili posebno napravo, prek katere se lahko motoristi na varen način spoznajo z najbolj pogostimi nevarnimi situacijami in tudi vozniškimi napakami, ko jim želi motor uiti izpod nadzora: zaviranje v sili, polno zaviranje zgolj na prednjo pnevmatiko, prekomerno polaganje ovinka, zdrs pogonskega kolesa v ovinku ...
Naprava Skidbike je prva te vrste v tem delu Evrope, so se pohvalili pri AVP, in ob tem pojasnili, da jo na Švedskem že dolgo s pridom uporabljajo pri učenju motoristov začetnikov in osvežilnih tečajih "prekaljenih" mačkov. Naprava je narejena kot nekakšna platforma, na katero se umesti motorno kolo, ki pa obdrži polno vodljivost in zmožnost nagibanja. Inštruktor prek daljinskega upravljalnika upravlja s platformo in motorjem na način, da lahko nekoliko dvigne motorjeva kolesa in s tem simulira izgub oprijema, izklopi ABS sistem in podobno.
Simulacija na poligonu pri zaviranju na polno je tako dala hitro vedeti, kako zelo pomembna je ne le pravilna tehnika zaviranja z obema kolesoma, temveč tudi pomen sistema ABS, brez katerega in ob zaviranju zgolj na prednjo pnevmatiko je testni voznik "padel". Pri simulaciji zdrsa pogonskega kolesa v ovinku pa se je zgodil celo nepredvideni scenarij, da je testni voznik, ki je na ta način izgubil nadzor nad motorjem, treščil v kovinski zaboj. K sreči pri nizki hitrosti brez posledic. Na ta način lahko vsak motorist hitro vidi, kje so pasti preveč obrabljene pnevmatike, napačnega zaviranja, prehitre vožnje ...
Direktor AVP Igor Velov je pojasnil, da je varnost motoristov zelo visoko med prioritetami dela agencije in se temu področju dejavno posvečajo. Naprava je le eden od načinov. Velov napoveduje, da jo bodo pri AVP v prihodnjih preventivnih motorističnih delavnicah vozili po vsej Sloveniji, da bodo lahko motoristi iz prve roke svoje znanje iz teorije na varen način preizkusili tudi v praksi.
Analize, ki jih je pripravila Agencija za varnost prometa, so pokazale, da motoristi delajo številne napake v prometu, ki niso povezane zgolj z neprilagojeno hitrostjo. V zadnjih letih se veliko število prometnih nesreč motoristov s smrtnim izidom zgodi v prvem letu oz. prvih treh letih po opravljenem izpitu, torej med tistimi, ki v svet prometa šele vstopajo ali pa so vanj vstopili pred kratkim. Od lanskega leta dalje je zato obvezno opraviti program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov med motoristi, četudi so podoben program že opravili za osebno vozilo.
Leopold Pungerčar, predsednik Zveze motoklubov Slovenije, je zelo pozdravil nabavo te naprave: "Nekateri motoristi mislijo, da obvladajo svoje motorno kolo in da se jim nič ne more zgoditi. Prav taki motoristi so potem najbolj pogoste žrtve prometnih nesreč."
"Pred mnogimi leti sem spomladi tudi sam tako padel z motorjem, ker sem nepravilno in nenadno zavrl na prvo kolo," je dejal Pungerčar. Ob tem je povedal, da je v dolgoletnih izkušnjah kot motorist velikokrat govoril s kolegi motoristi, ki so bili udeleženi v prometni nesreči. In to tudi takšni, ki so sicer veljali za zelo izkušene, so spoštovali predpise, imeli vso potrebno zaščitno opremo ... "Povedali so, da je bil za nesrečo dovolj samo kratek trenutek njihove nepazljivosti. Velika napaka številnih motoristov je, da se na motor usedejo ne dovolj pripravljeni, celo v želji, da bi se z vožnjo motorja odpočili. A že to je napačno, saj se je na motor treba usesti spočit."
Policija nad divjake tudi s helikopterjem
Boštjan Smolej iz Sektorja prometne policije v Generalni policijski upravi, je navedel, da je bila lani prometna varnost voznikov motornih koles ena boljših v zadnjih letih. V primerjavi z letom 2017 je bilo v letu 2018 manj prometnih nesreč, mrtvih, hudo in lahko telesno poškodovanih motoristov: "Vožnja z motorjem je bistveno bolj dinamična, premiki so lahko hitrejši in nenadni, zato motoriste lažje spregledamo in jim vozniki pogosto odvzamejo prednost, kar lahko pripelje do zelo hudih posledic." Smolej je napovedal, da bodo policisti v letošnji sezoni aktivno spremljali motoriste, še posebej na znanih lokacijah, kjer si nekateri motoristi dajejo duška, pri tem pa si bodo pomagali tudi s helikopterjem.
Velja za vse voznike avtomobilov, kombijev, tovornjakov ...: s povratkom motoristov na cesto je potrebna še dodatna pazljivost in spremljanje prometa, saj so motoristi, zaradi ozke silhuete slabše vidni in se nam lahko v ogledalih hitro "izmuznejo". Že širina svinčnika v iztegnjeni roki lahko popolnoma zakrije motorista, oddaljenega 30 metrov.
Velov želi, da bi v prihodnje nakupe tovrstnih naprav šle tudi šole vožnje, saj bi na ta način bistveno dvignili raven izobraževanja prihodnjih motoristov. Investicija sicer ni poceni, saj naprava stane okoli 12 tisoč evrov. A Velov je prepričan, da bi morali šole vožnje v ta nov pristop izobraževanja prisiliti že sami kandidati, ki bi morali iskati znanje in varne izkušnje pri tistih šolah vožnje, ki lahko ponujajo najbolj celovito izobraževanje.
Ob tem pa direktor AVP apelira na motoriste, naj poskrbijo za svojo varnost tudi na drugih področjih, vključno s stalnim posodabljanjem zaščitne opreme. "Ne pa da varčujejo pri čeladi in drugi zaščiti, za motor pa bi dali svoje zadnje evre ..."
Velov je sicer povedal, da v sodelovanju s policijo v zadnjem času intenzivno razčlenjujejo vse prometne nesreče, v katere so udeleženi motoristi. Poleg klasičnih okoliščin, ki jih ugotavljajo policisti, tako ti na prošnjo AVP beležijo tudi dodatne podatke, recimo o stanju udeleženega motorja. "Obstaja veliko okoliščin, z upoštevanjem katerih bi lahko preprečili marsikatero nesrečo," je prepričan Velov. AVP bo tudi na podlagi dosedanjih izkušenj iz prakse šla v dopolnitev dosedanjih učnih načrtov za pridobivanje izpita za motor.
andrej.leban@zurnal24.si
Jutri bo lepa topla sobota...lansko leto se je sezona zčela nekje aprila, letos že cel marec vozimo.... pravi motoristi...moramo(jo) urediti v glavi... ne se sprovucirat od enega prenapeteža v avtu... radar je radar, točke so točke, za vse nas....v prometu… ...prikaži več udeležence.... če se peljem 70 km/h kjer je 50 omejitev, z lahkoto opazim vse okrog...ni problema, 150 je pa preveč...žal...pa sem ves polomljen bil ob nesreči pri 68km/h, omejitev 90 km/h...malo smole....sedaj sem...tako ko opazim večino
Mrzlično iščejo načine kako podražiti usposabljanje za voznike, kot da bo po tem žrtev kaj manj. Ni usposobljenost motoristov kriva, da je človek bedak in adrenalinski odvisnik, OK? Ne izrivajte malih avtošol s trga, da bi si olajšali svoje (ne)delo!… ...prikaži več Rezultate "državnih" in velikih avtošol iz preteklosti lahko trenutno opazujemo v živo na cesti! In oni bi radi nazaj, samo z malo več igračkami bi jih zaposlili. Po drugi strani pa na raznih agencijah žlahto in znance zaposlujejo.
Kaj je to prekomerno polaganje ovinka? Preko katere meje?