Avto
137 ogledov

Reli sezona v slovenskem prvenstvu stane vsaj 120 tisočakov

DS3 R3
1/17
Gregor Prebil
Ste se kdaj spraševali, koliko stane udejstvovanje v reliju v slovenskem prvenstvu z profesionalnim reli dirkalnikom? Z dirkalnikom DS3 R3 Vsaj 120.000 evrov. Samo dva para pnevmatik, kolikor jih uničijo na enem reliju, staneta 2.000 evrov. Strošek na kilometer dirke je med 30 in 40 evri.

Slovensko moštvo MGM Racing se je pred novo sezono reli prvenstva predstavilo v Logatcu. Voznik Grega Premrl in sovoznik Gregor Brešer bosta drugo sezono zapored dirkala z dirkalnikom DS3 R3.

Citroën Racing se lahko pohvali z osmimi konstruktorskimi naslovi prvaka v svetovnim reli prvenstvu FIA. Avtomobilski proizvajalci znanje in tehnologije vse pogosteje prenašajo v osebne modele. Konec leta 2010 je Citroën predstavil in na hitrostnih preizkušnjah v ogenj poslal model DS3 R3.

DS3 R3 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Spremembe v primerjavi s klasičnim modelom DS3 in njegovo športno različico DS3 Racing so ogromne, pojasnjuje Marko Maraž, glavni mehanik ekipe zbrane okoli nadarjenega slovenskega reli dirkača Grege Premrla, ki sedi za volanom dirkalnega modela. Dirkalnik pripravljen za na asfal v osnovi stane 85 tisoč evrov, še dodatnih 6.000 evrov stane kit za makadam, z vzdrževanjem, pripravo in sestavljanjem se cena dvigne na vsaj 120 tisočakov. Če bi tekmovali v višjem rangu tekmovanja R5 bi se strošek podvojil, cena v svetovnem prvenstvu WRC poleti v nebo, razlaga vodja ekipe Simon Premrl.

Dolg seznam predelav

Ta ima pod pokrovom motornega prostora vgrajen 1,6-litrski štirivaljnik THP z visokotlačnim turbo polnilnikom, ki je razvit na osnovi serijskega motorja skupine PSA. "210 konjskih moči (154 kilovatov moči) je relativno malo. Glavni konkurent Renault Clio R3 ima 250 konjskih moči. Poglavitna DS-ova prednost je navor v nizkih vrtljajih. 350 njutn-metrov navora omogoča zelo prožno vožnjo in učinkovito vlečno moč," pojasnjuje mehanik, ki kot glavno razliko v primerjavi z DS3 racing izpostavlja podvozje, zato našteva: "Vse je drugače. Uporabili so druge roke, tristopenjske amortizerje, drugo geometrijo podvozja, avto je nižji, koloteki so širši, nastavitve podvozja lahko spreminjamo glede na konfiguracijo trase in podlage na vsaki dirki posebej, prečni nosilec na zadnjem delu iz serijske proizvodnje je ojačan in spremenjen, kar omogoča lažje odstranjevanje stabilizacijskega droga, odstranljiva pesta zadnjih koles omogočajo ločeno nastavljanje previsa in stekanja kolesa, ... "

Pretikanje kot pri motociklih

DS3 R3 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Druga pomembna posebnost avtomobila v vrsti številnih predelav je polavtomatski menjalnik, ki ga najdemo le v modelu DS3 R3 in prepolavlja čas prestavljanja. To pomeni, da je tak kot ga ima cestno kolo. Voznik lahko prestavlja iz prve proti šesti prestavi in obratno navzdol. Ročica iz kompozitnega materiala je nameščena tik ob volanu, za zviševanje prestav jo mora voznik potisniti nazaj, za zniževanje prestav pa jo mora potisniti naprej. Pedal sklopke se uporablja zgolj pri speljevanju, med prestavljanjem pa postopek poteka samodejno. Električen servo volan ni primeren za dirkanje, pravi sogovornik in pojasnjuje: "Volan je klasičen, hidravličen, je sicer predelan, tako, da ima dva obrata iz vogala v vogal. To pomeni, da je bolj direkten in konstrukcijsko močnejši, da ne bi prišlo do loma. Električni servo volan za reli na pride v poštev, saj vključuje preveč gibajočih delov. Na dirkalnem avtomobilu se je potrebno izogibati potencialnim možnostim okvare. Vse mora biti narejeno in sestavljeno čim bolj enostavno, da zadeva deluje."

DS3 R3 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

45 metrov cevi za varnostno kletko

DS3 R3 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Varnostne blazine, sistem ESC in druga moderna varnostna tehnologija so v dirkalniku balast, ki bi le zviševala težo avtomobila. Ekipa Citroën Racing je varnost zagotovila z lahko samonosno karoserijo in varnostno kletko, ki mora biti izdelana po predpisanih standardih FIA. "V avtomobil mora biti vgrajenih 45 metrov cevi. Na kletki je narejeno toliko stresnih testov, da mora prenesti vse udarce in prevračanja. Kletka služi tudi za samo stabilizacijo avtomobila," pravi Maraž. Za varnost dodatno skrbijo športni sedeži in široki šest-točkovni varnostni pasovi.

V dirkanju je pomembna razporeditev teže. Zaradi boljše razporeditve teže sta akumulator in avtomatski gasilni aparat nameščena za sedeži. Zaščitna plošča iz jekla, ki ščiti spodnji del motorja, prav tako prispeva k znižanju težišča avtomobila. Fleksibilen rezervoar s homologacijo FIA ostaja na svojem prvotnem mestu. Sicer pa težišče avtomobila nastavljajo z razporeditvijo uteži, ki morajo biti v avtomobilu. "To je klasika. Avtomobil se postavi na tehtnico. Pod vsako kolo pride svoja tehtnica. Izmeriti moramo idealno težo na vsako kolo, zadaj manj, spredaj malo več, morata pa biti levo in desno kolo popolnoma uravnotežena. Vedno se to dela s polno opremo, z voznikom in sovoznikom," pojasnjuje Maraž.

DS3 R3 | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Servis vsaj na 2.000 kilometrov

Še ena posebnost vozila so stroški lastništva in življenjska doba materialov, ki je v primerjavi z DS3 Racing izredno kratka. "Pogonski agregat ima servis na vsakih 2.000 kilometrov. Motor se odstrani iz vozila in se ga v celoti prenovi. Servis menjalnika je na vsakih 1.500 kilometrov, turbino je treba obnoviti na vsakih 2.000 kilometrov, prav tako amortizerje, zavore se zamenjajo po vsaki dirki. Zaradi velikih naporov na avtu dobesedno ni ničesar, kar bi preneslo več kot 2.000 kilometrov," še pravi strokovnjak, ki ocenjuje, da je strošek na vsak prevožen kilometer z avtomobilom 35 do 40 evrov.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.