Kdo ne pozna znamke avtomobilskih modelčkov Hot Wheels? V pol stoletja, odkar obstaja, so z njenimi modeli rasle generacije otrok, dobesedno po vsem svetu. Letošnje jubilejno leto je bilo še prav posebeno, saj so izdelali modelčke s proizvodnjo številko 4.000.000.000. Po domače - štiri milijarde!
Leta 1968 je zgodbo pod okriljem proizvajalca igrač Mattel začel Elliot Handler, ki je z ženo Ruth vodil to kalifornijsko znamko igrač. Treba je omeniti, da je bila podlaga za uspeh Hot Wheelsa narejena že nekoliko prej, ko je leta 1959 Mattel pričel s prodajo punčke Barbie in takoj dosegel velikanski uspeh (ter zaslužek). Par je prišel na idejo, da bi lahko uspeh igrače, namenjene punčkam, nekako ponovili še pri fantih. In fanti imajo radi avtomobilčke.
Elliot je želel otrokom ponuditi nekaj drugačnega od takrat obstoječih modelčkov, kot jih je proizvajal recimo proizvajalec Matchbox. Če je slednji prisegal na vestne miniature serijskih modelov, je Handler želel otrokom dati nekaj bolj vpadljivega, po vzoru ameriških "hot rod" predelanih avtomobilov, s kričečimi zunanjimi barvami, velikimi in z barvo obrobljenimi kolesi, motorji, ki štrlijo izpod pokrova in nenavadnimi proporci. Vendar zunanjost ni bila dovolj, konkurente je bilo treba premagati tudi v fiziki.
Elliot se je po pomoč zatekel k Jacku Ryanu, ki je bil pri Mattelu vodja razvoja. Kot nekdanji raketni zananstvenik, ki je sodeloval pri vesoljskem projektu Appollo, je imel bogato podlago in izkušnje v aerodinamiki in fiziki, zato je Elliotu predlagal, naj se pri avtomobilih še posebej osredotočijo na kolesa. Ta morajo zagotavljati kar najmanj kotalnega upora, da bodo mali lastniki modelčkov lahko v hitrosti in doseženi razdalji vedno premagali sovrstnike s konkurenčnimi modelčki.
Začelo se je s serijo 16 modelčkov, od katerih je 12 oblikoval Harry Bentley Bradley. Šlo je za avtomobilskega oblikovalca, ki je začel pri General Motorsu, a se je kmalu specializiral za oblikovanje custom avtomobilov in tako začel plodno in dolgotrajno sodelovanje s koncernom Mattel.
Na takšni podlagi se je takoj začela strma rast prodaje, Mattel pa je znal vroče železo kovati z vseh zornih kotov. Eden od zadetkov v polno je bila ponudba posebnih dirkaških pist, na katerih so se Hot Wheels modelčki zaradi boljšega oprijema širših koles izkazali neprimerno bolje od klasičnih modelčkov drugih znamk. Poleg tega so bili Hot Wheels modelčki vedno znani pa tem, da so se sposobni premikati z velikimi hitrostmi.
V nekaj letih so modeli Hot Wheels pretresli industrijo, dotedanji vodilni proizvajalci modelčkov pa so bili za ohranitev priljubljenosti prisiljeni precej spremeniti poslovne modele.
Do danes so modeli Hot Wheels najbolj prodajani die-cast modelčki v ZDA, Evropi in na Kitajskem. Velika večina uporabnikov je sicer še vedno mlajša od 14 let, vendar pa kar četrtino vse proizvodnje danes pokupijo zbiratelji. Med njimi so številna slavna imena iz sveta zabave.
dezurni@zurnal24.si