Slovaški delavci so postali predragi za avtomobilsko industrijo. Na Slovaškem so priča številnim odpuščanjem. Slovaške plače so postale previsoke. Pri nas pa je Renault zagnal proizvodnjo novega clia, danes pa je tudi uradna otvoritev tovarne Magna v Hočah.
Slovaška je fenomen avtomobilske industrije. Predvsem na račun državnih subvencij in tudi pospeška pri odpravljanju birokratskih ovir, ter na začetku tisočletja tudi poceni delovne sile, je Slovaška v zadnjih dveh desetletjih skrbno načrtovano pritegnila številne proizvajalce vozil.
Tovarne so na Slovaškem po vrsti postavljali Volkswagen, Peugeot, Kia, pred kratkim še Jaguar-Land Rover. Slovaška je po številu proizvedenih avtomobilov na prebivalca številka 1 v svetu. Velike investicije proizvajalcev avtomobilov so prinesle na deset tisoče delavnih mest, plača Slovaškega delavca je zrasla, ljudje, zaposleni v avtomobilskih tovarnah pa so bili mnenja, da bodo ob izdelovanju avtomobilov nemških, francoskih, korejskih in drugih dočakali zasluženo upokojitev in pokojnino.
A Slovaška je zahvaljujoč investicijam rasla hitro, Slovaki pa se tudi niso zadovoljili s tem, da so poceni delavna sila za Volkswagen. Že pred časom so zahtevali večje plače, sindikati so grozili s stavkami. Zakaj je nemški delavec v Volkswagnu toliko bolje plačan od Slovaškega, so se spraševali? In dosegli večje plače in skok minimalne plače.
Zvišanje plač je prišlo v času, ko so avtomobilske tovarne beležile visoke dobičke, zdaj, ko Nemci zategujejo pas, pa bo Slovake to, da so njihove plače rasle, udarilo po žepu oziroma delovnih mestih. Volkswagen je napovedal, da išče novo tovarno za proizvodnjo vozil. V igri so države vzhodno od Slovaške. Državi srednje Evrope, kot sta Slovaška in Češka, sta postali predragi, delovna sila je cenejša v Turčiji, Romuniji ali Srbiji, kjer se je veliko govorilo o tem, da utegnejo proizvajati nove volkswagne.
Automotive News Europe (ANE) je v središče svoje zgodbe postavil delavca Davida v Volkswagnovi tovarni na Slovaškem. Ko se je zaposlil v tovarni, so mu kolegi čestitali, da si je za slovaške razmere zagotovil dobro plačano službo v kateri bo pričakal upokojitev.
Dve leti kasneje je bil David eden od 3.000 delavcev, ki je dobil v isti tovarni, kjer proizvajajo prestižna vozila, kot so volkswagen touareg in porsche cayenne, pa tudi mali VW up, odpoved. Odpovedni val je šokiral Slovaško.
»Vsi moji kolegi so mi stalno zatrjevali, da se nimam česa bati, če bom dobro delal. Pravili so mi, da bo plača s časoma postajala višja, in, da bom imel stabilno službo do upokojitve,« pravi David, ki ni želel izdati svojega priimka. "Nenadoma sem dobil klic iz kadrovske službe in izvedel, da sem odpuščen,« je dodal za ANE.
Volkswagen je na Slovaškem med največjimi zaposlovalci, saj daje kruh 13 tisoč ljudem, no po novem, 10.000. Avtomobilski sektor je daleč največji na Slovaškem in predstavlja 12 odstotkov vse slovaške ekonomije. Več kot 10 odstotkov delovno aktivnega prebivalstva Slovaške je zaposleno v avtomobilskem sektorju.
Slovake je zdaj prizadela cenejša konkurenca z vzhodnih trgov, predvsem pa prehod na električna vozila in novi trendi, ki od avtomobilskih proizvajalcev zahtevajo postavitev novih proizvodnih linij in tovarn. Te pa bodo postavili tam, kjer je zanje ceneje.
Kot piše ANE je David sicer našel službo pri drugem proizvajalcu vozil, a je bil tudi njegov primer dovolj, da se je v vrhu vlade prižgal alarm.
»Če se izrazim metaforično, po avtomobilsko, smo zagledali opozorilno luč. Avtomobila nam sicer še ni treba pospremiti na generalno popravilo,« je za Reuters povedal slovaški finančni minister Peter Ziga in dodal: »v avtomobilskem sektorju je zaposlenih 300.000 ljudi (posredno in neposredno). Če se jim bo kaj zgodilo, bo to zelo resno stanje.«
Nestabilne razmere so že zaskrbele sindikate, kjer so še nedavno zahtevali in izborili večje plače in delitev dobička. »Zdaj se ne osredotočamo na plače, ampak na stabilizacijo razmer,« je za Reuters povedal vodja sindikata v Volkswagnu na Slovaškem Zoroslav Smolinsky.
Avtomobilska industrija predstavlja 40 odstotkov slovaškega izvoza. Vlada je avtomobilske proizvajalce že začela »crkljati« s subvencijami za prehod na električna vozila, hkrati pa bo davčno močno razbremenila podjetja, ki bodo vlagala v raziskave in razvoj.
Njena težava je hitra rast plač, zaradi česar je delovna sila postala predraga. »Lani so povečali minimalno plačo in dodatke za nočno delo,« pojasnjuje generalni sekretar v Združenju Slovaške avtomobilske industrije Jan Pribula.
»Zdaj se tovarne odločajo, katera tovarna bo dobila nove modele vozil čez sedem let,« pravi Pribula, katerega skupina zajema štiri avtomobilske proizvajalce oziroma avtomobilske koncerne na Slovaškem: Volkswagen, PSA, Kia in Jaguar Land Rover – vključno z dobavitelji, inštituti za razvoj in izvozniki. »Pomembno je, da pošljemo signal, da smo odgovorni. To je zelo pomembno, saj izgubljamo konkurenčno prednost, dodaja«
Kako je s Čehi in Madžari? Češka, domovina Škode, ki je del koncerna Volkswagen, in Madžarska, kjer imata svoje tovarne tako Mercedes-Benz kot BMW, sta močni proizvajalki avtomobilov. Trgovinske vojne bi morale skrbeti prav države, ki so odvisne od avtomobilske industrije, so prepričani pri AME. Mednje sodi tudi Slovenija, kjer prav danes odpiramo novo Magnino tovarno v Hočah, Renault pa je pred tednom dni v Revozu zagnal proizvodnjo nove, pete generacije clia. V povezavi z avtomobilsko industrijo ima v Sloveniji delo kar okoli 80.000 ljudi, avtomobilska industrija pa pri nas ustvari desetino BDP in petino slovenskega izvoza.
Šef Deloitte David Marek je za ANE pojasnil, da bi uvedba 25 odstotnega davka ZDA za evropske avtomobile pomenilo skoraj pol milijarde evrov izgube za češko gospodarstvo. Poljska se je močno obrnila k električnim avtomobilom. Računajo, da bi imeli na cestah do leta 2025 že milijon elektrificiranih vozil, s tem pa tudi pritiskajo na avtomobilsko industrijo, da naložbe, razvoj in proizvodnjo usmeri k njim.
O tem, da je Revoz zagnal proizvodno novega clia, zaposlitev je dobilo 270 ljudi, država pa je Renaultu na pomoč priskočila s šestimi milijoni podpore, smo poročali, danes pa bodo v Hočah slavnostno odprli novo tovarno oziroma lakirnico, v kateri Magna začetno zaposluje 200 ljudi. Slovenija je, da bi Magna tovarno odprla v Sloveniji, slednji namenila 18 milijonov evrov subvencije. V Magni so sicer leta 2017 obljubljali 400 delovnih mest, pretekla slovenska vlada pa je napovedovala, da bo iz lakirnice zrasla tudi tovarna avtomobilov. V Magni, ki velja za enega največjih dobaviteljev avtomobilski industriji, namreč proizvajajo in pomagajo pri razvoju naprednih električnih vozil, kot je jaguar i-pace, za katerega bodo v Hočah lakirali prve karoserije.
»Ne le, da bodo imele tovarne bitko s konkurenti za proizvodnjo novih modelov, tudi za modele vozil, ki jih na primer proizvajajo na Slovaškem, se bodo morale tamkajšnje tovarne boriti, da bodo ostali na Slovaškem,« je za ANE dejal avtomobilski analitik pri LMC Carol Thomas.