Jozef Bače je v tovarni že od samega odprtja leta 2006, zato pozna prav vse, kar je povezano s Kio in Slovaško. Kia je izbirala med Češko, Poljsko in Slovaško, na koncu pa izbrala slednjo. In za to so se morali Slovaki potruditi, tako z birokracijo, kot več kot 100 milijonskim vložkom v izgradnjo infrastrukture.
Na drugi strani je bila Kiina investicija v Žilini 1,7 milijarde evrov. Začetna naložba za postavitev tovarne v Žilini je znašala 700 milijonov evrov. V letu 2016 je Kia v Žilino vložila 60 milijonov evrov, v letu 2017 pa bodo namenili nadaljnjih 130 milijonov evrov za inovacije, ki zadevajo obstoječi proizvodni portfelj.
Kljub temu da je od odprtja tovarne minilo že desetletje, v njej pa so proizvedli več kot 2,6 milijona avtomobilov, država Slovaška še ni izpolnila vseh obljub do korejskega avtomobilskega velikana, ki še naprej vlaga v razvoj tovarne in mesta.
S čim je Slovaška prepričala Kio, da v Žilini postavi tovarno? In kaj je morala Slovaška dati v zameno? Na splošno je Slovaška zelo dobra pri privabljanju avtomobilskih proizvajalcev. Radi se pohvalite, da ste prvi na svetu po proizvodnji avtomobilov na 1.000 prebivalcev.
Tovarna v Žilini trenutno zaposluje 3.800 ljudi s povprečno starostjo 35 let. Kakšna je nacionalna struktura zaposlenih v tovarni v Žilini? Koliko tujcev dela v tovarni?
Razen nekaj izjem so v tovarni zaposleni le Slovaki. Nekaj je Čehov in Poljakov. V podjetju je še 45 Korejcev.
Na Slovaškem bo z letom 2018 proizvodnjo začel še Jaguar Land Rover. Poleg Kie zaposluje še PSA Peugeot Citroën in Volkswagen. Boste imeli zaradi tega težave pri iskanju kvalificiranega kadra za delo v svoji tovarni? Take težave imamo danes v Sloveniji, kjer Revoz ne zmore zaposliti dovolj ljudi, da bi delali v treh izmenah.
V osnovi naša regija ni blizu območij, kjer proizvajajo druge avtomobilske znamke. Niti blizu Nitri, kjer bo proizvodno zagnal Jaguar Land Rover. Na splošno pa je stopnja nezaposlenosti na Slovaškem nizka. Zdaj je pod devetimi odstotki. Vse manj ljudi išče delo. Zato že opažamo pomanjkanje usposobljene delovne sile tudi v drugih delih svoje tovarne. Vedno težje je najti ljudi z ustrezno kvalifikacijo za delo v tovarni. Ne le zaradi Jaguar Land Roverja, ki bo delal težave konkurentom, saj je Nitra blizu Trnave, kjer proizvajata vozila znamki Peugeot in Citroën.
Kakšen je delež Kie pri prodaji vozil na Slovaškem?
Lani smo končali kot četrti po prodaji. Delež je okoli sedem odstotkov.
To sprašujem zato, ker sem v Žilini na cesti opazil večinsko prevlado vozil znamke Škoda. So se v desetih letih, odkar je v Žilini Kiina tovarna, prebivalci poistovetili z znamko? Dejali ste, da ste prispevali sredstva za prenovo pediatrične klinike, da boste v obnovo mestnega parka vložili prek milijon evrov …
Prav imate. Ljudje, še posebej starejše generacije, na znamko Škoda gledajo kot na domačo znamko. Nekdaj smo skupaj s Čehi živeli v skupni državi. Vendar pa se položaj spreminja. Pred prihodom Kie v Žilino je bil delež vozil znamke Škoda na cestah še veliko večji. Zdaj, kot mi je znano, je Škoda z deležem prodaje z okoli 20 odstotki še vedno številka 1, ta odstotek pa je bil v preteklosti še veliko večji. Sledi VW, nato pa Hyundai in Kia. Delež nam vsako leto raste.
Imajo delavci popust pri nakupu vozila?
Tako je. Popust je odvisen od dolžine njihovih pogodb, torej, koliko časa so zaposleni pri podjetju. Največji popust, ki ga lahko delavec dobi za model venga je 27 odstotkov.
Povprečna plača delavca zaposlenega v proizvodnji, govoriva bruto, je 1345 evrov. Dejali ste, da so v to vključeni vsi dodatki, vključno z regresom. Si lahko delavec privošči model sportage, ki je vaš daleč najbolj pomemben model, saj jih proizvedete več kot dve tretjini?
Lahko, če upoštevamo, kakšne popuste lahko dobijo, si ga ob varčevanju lahko privoščijo.
Sodeč po hotelu, v katerem smo bili nastanjeni, je veliko stvari prirejenih Korejcem. Je v mestu več korejskih trgovin, restavracij?
Kljub temu, da so prodajne številke električnih avtomobilov še majhne, pa je več kot jasno, da bo elektrika v naslednjem desetletju postala pomemben igralec na avtomobilskem trgu. Še posebej, če bodo mesta uresničila grožnjo in zaprla vrata dizelskim avtomobilom. Se lahko v svoji tovarni prilagodite in proizvajate baterijska vozila?
Trenutno ne. Ne moremo proizvajati električnih vozil. Vse je prilagojeno trenutnemu položaju na trgu, zato tudi proizvedemo toliko sportagejev. Povpraševanje po suvih enostavno presega ponudbo. Danes več kot dve tretjini proizvodnje predstavlja sportage. Drži, da povpraševanje po vozilih z alternativnimi pogoni ni veliko. Vse te zahteve pokrijemo s svojimi proizvodnimi kapacitetami v Južni Koreji.
V primeru, da bi Kia začela proizvajati hibridnega sportageja, bi ga proizvajala v Žilini?
To ni vprašanje zame. O tem odloča uprava v Južni Koreji.
Koliko dobaviteljev prihaja iz Slovaške. Kolikšen del vozil, ki jih proizvajate tu, pripada slovaškemu znanju. Na primer sportage?
To zelo težko ocenim. Lahko pa izdam podatek, da je delež evropskih dobaviteljev 80 odstotkov. Petina je slovaških. To pomeni okoli 40 dobaviteljev, kar pomeni več kot 14 tisoč zaposlenih.
A stranka Mirota SMC ima poslance ?
Pa ne gre zgolj za razliko v plačah med Revozom in Kio. Velika razlika je tudi v načinu organizacije proizvodne. Kia ima na Slovaškem eno izmed najbolj modernih avtomobilskih tovarn v Evropi z več kot 300 roboti, Revoz je pa… ...prikaži več po tej plati precej bolj rokodelski. Zato pa si lahko Kia privošči 7-letno garancijo, za razliko od Renaulta z 2-letno. Robot sestavi kot mora in to vedno, neglede ali je plača bruto 800 ali 1300.
Vodilnih je gotovo manj, aparat je vsaj tako velik. Ampak nisem imel samo v mislih "birokracije" oz. javno upravo, ampak socialno, zdravstvo, .... vse je pač javni sektor.