Za svoj 50. rojstni dan je slovita Mercedesova športna divizija AMG v Slovenijo na kratko pripeljala prav posebnega gosta, in sicer njegovo trenutno visočanstvo med športnimi limuzinami, mercedes-AMG E 63.
Če smo še nekaj let nazaj imeli v glavi, da je pospešek do 100 km/h v manj kot štirih sekundah nekaj, kar lahko dosegajo le supešportniki, je danes E 63 AMG (pa tudi novi BMW M5 in seveda tesla S) dokaz, da kaj takšnega zmorejo tudi velike limuzine.
E 63 je bil sicer le eden v koloni AMG vozil, ki smo jih imeli priložnost zapeljati med ravninami in ovinki zaprtega poligona na Vranskem. A tudi v tistih nekaj kratkih minutah za volanom je dal vozniku hitro vedeti, kako sposoben je. Vsak močnejši pritisk na plin je vedno povzročil močan sunek v ledja, energija iz štirilitrskega V8, ki v različici S zmore kar 450 kW (612 KM) pa se je takrat kot kakšen hudournik prenašala na vsa štiri kolesa. Vse skupaj je ves čas spremljal značilni grom iz štirih izpušnih cevi, ki so s pokanjem opozarjale nase celo med zaviranjem.
Morda pa me je najbolj presenetilo, kako je skoraj petmetrska in več kot dve toni dolga limuzina lahkotno opravljala z ovinki. Prav tu so izkušnje iz pol stoletja dirkanja in mojstrstvo iskanja pravega ravnotežja med cestnim in dirkaškim avtom dosegle vrhunec. Dolg nos se je vedno in natančo zažiral v ovinke brez vsakršnega nagibanja, zadek pa je ostajal kot ukovan v asfalt. Če je že bilo čutiti malce drsenja, je bilo to ves čas pod budnim nadzorstvom naprednega 4MATIC+ pogona, ki očitno vrhunsko in brezkompromisno deli vso zalogo moči med štiri kolesa. Zgolj kot zanimivost, E 63 je mogoče s hkratnim pritiskom na obvolanski prestavni ročici spremeniti v 100-odstotni RWD. Takrat je ESC nadzor stabilnosti povsem izklopljen.
E 63 AMG je sicer na voljo tudi brez pripone S, takrat zmore 420 kW (571 KM) in je za desetinko počasnejši v sprintu. E 63 S AMG namreč to zmore v sapo jemajočih 3,4 sekunde, hitrost je omejena na 300 km/h.
V koloni petih AMG vozil, ki so sledili E 63 med ovinki, so bili še A 45, GLA 45, GLC 43 in E 43 karavan. Predvsem razlika med karavanskim E 43 in E 63 me je presenetila. Vse prej, kot da je E 43 s svojim V6 motorjem in 295 kW (401 KM) nek pohlevnež, a tako na ravnini kot v ovinkih je proti stopnico višje rangiranemu bratu V8 bratu deloval kot pravi civilist.
Vseeno so prav vsi AMG modeli pokazali, da so ne glede na zunanjo obliko v svojem srcu pravi razgrajači.
Pol stoletja vrhunskega tuninga
AMG torej slavi abrahama. Začelo se je leta 1967 kot družba AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH, v kateri sta bivša inženirja Mercedes-Benza Hans Werner Aufrecht in Erhard Melcher želela nadaljevati tradicijo ugaslega tovarniškega športnega programa. Osredotočila sta se na predelavo motorjev za dirkalnike, pa tudi za civilne avtomobile. Sledila je ponudba različnih aerodinamičnih in oblikovnih dodatkov za mercedese, tako da se je do začetka 90. let podjetje razvilo v enega najbolj uspešnih dirkaških imen in predelovalcev mercedesov.
Leta 1993 je sledil dogovor z Mercedes-Benzom, ki je AMG ustoličil kot uradnega predelovalca avtov z zvezdo, leta 1999 pa je gigant kupil večinski delež v podjetju, ki se je tako preimenovalo v Mercedes-AMG. Leta 2005 je ustanovitelj Aufrecht (Melcher je kot partner izstopil že veliko prej) prodal zadnji lastniški paket, AMG pa se je v celoti postal hčerinska družba v Mercedes-Benzu. Danes vsi športni mercedesi, vključno z zastavonošo GT-jem nosijo ime mercedes-AMG.
Model GT v obleki, ki slavi pol stoletnico znamenite zgodbe
Še danes pri AMG ostajajo zvesti tradiciji, da vsak njihov motor (izjema je trenutno le trilitrski bi-turbo v različicah 43) sestavi po en mojster, ki nato na motorju pusti svoj podpis. Takšnih mojstrov je le okoli 50. Motorje, ki so šli skozi njihove roke, pa danes najdemo tudi v takšnih zverinah, kot so pagani huayra ali najnovejši aston martin DB11.
Kaj v resnici pomeni kratica AMG?
Gre za prvi črki priimkov ustanoviteljev Aufrechta in Melcherja, medtem ko je "G" posodilo rojstno mesto Aufrechta Grossaspach. Še danes ima AMG sedež v mestecu Affalterbach v bližini Stuttgarta.
andrej.leban@zurnal24.si