Obvezni komplet rezervnih žarnic je torej v marsikaterem avtomobilu postal popolnoma odvečen in nesmiseln. In kljub temu med večino voznikov vlada prepričanje, da je v kompletu obvezne dodatne opreme vozila obvezen tudi komplet rezervnih žarnic. Toda ali to res drži? Ne.
V svetem prepričanju, da nesmiseln predpis, ki je v avtomobilih zahteval obvezen komplet rezervnih žarnic kljub radikalnim spremembam v svetlobni tehniki še vedno velja, sem se za odgovor obrnil na Ministrstvo za infrastrukturo in doživel kar manjše omajanje vere v mojo obveščenost. V odgovor so mi namreč poslali besedilo 10. člena Pravilnika o delih in opremi vozil, ki pravi, da »mora komplet rezervnih žarnic vsebovati žarnice z žarilno nitko za najmanj polovico žarničnih mest podvojenih zunanjih svetlobnih in svetlobno-signalnih naprav in po eno žarnico z žarilno nitko za zunanja nepodvojena žarnična mesta, pri katerih je mogoča zamenjava samih žarnic.«
Svetovalka ministrstva Adrijana Topolovec je pojasnila, da to pomeni, da na podlagi navedenega člena v vozilu ni treba imeti rezervnih žarnic za svetlobna telesa z najsodobnejšimi viri svetlobe, kakršne so led svetilke, ksenonski žarometi, laserski žarometi, matrične luči in podobno, ki jih voznik ne more popraviti sam. Zadnji Zakon o motornih vozilih je sicer ta pravilnik razveljavil, vendar pa mu je uporabo podaljšal do izdaje novega pravilnika, o katerem pa več ne more povedati, saj je še v pripravi.
Opozarjanje namesto kaznovanja
Podoben odgovor nam je podal tudi predstavnik policija za odnose z javnostmi Drago Menegalija. Pravi, da Zakon o motornih vozilih v 41. Členu predpisuje, da morajo biti vozila v cestnem prometu brezhibna, kar je povezano tudi z brezhibnim delovanjem svetlobne opreme na vozilu. V tem konteksti je treba upoštevati tudi določbe zgoraj omenjenega Pravilnika o delih in opremi vozil. Dodal je, da glede na to v primerih, ko na sodobnih svetilih ugotovijo tehnično pomanjkljivost in ne gre za ponavljajočo kršitev, policisti voznika nanjo le opozorijo in ga napotijo na servisno mesto, kjer lahko napako odpravijo. Nepopoln komplet rezervnih žarnic torej ne more biti več razlog za kaznovanje.
Rezervne žarnice, kot obvezna oprema vozil v cestnem prometu, so opredeljene v 10. členu Pravilniku o delih in opremi vozil (Uradni list RS, št. 44/13, 36/14, 69/15, 44/17 in 75/17 – ZMV-1), ki se glasi:
»10. člen
(rezervne žarnice)
Komplet rezervnih žarnic mora vsebovati žarnice z žarilno nitko za najmanj polovico žarničnih mest podvojenih zunanjih svetlobnih in svetlobno–signalnih naprav in po eno žarnico z žarilno nitko za zunanja nepodvojena žarnična mesta, pri katerih je mogoča zamenjava samih žarnic.«.
Ob tem se za zanimivega izkaže pogled v februarsko razpisno dokumentacijo Ministrstva za notranje zadeve za najem vozil za prevoz varovanih oseb, ki v okviru zahtevane obvezne opreme ne glede na vrsto svetil na avtomobilu dosledno zahteva komplet rezervnih žarnic. Očitno z veljavnimi pravilniki niso povsem seznanjeni niti uradniki na ministrstvih.
Kako se pa na pravilnik odzivajo na tehničnih pregledih? Z AMZS so nam sporočili, da vozilo s polno led svetlobno opremo ne potrebuje rezervnih žarnic in teh od njihovih lastnikov na tehničnih pregledih tudi ne zahtevajo. Če pa ima določen avtomobil tudi klasične svetilke z žarnicami, ki se lahko menjajo (ali pa samo takšne) pa zanje zahtevajo komplet žarnic.
Prodajalci so previdni
Bolj »na ziher« se zadeve lotevajo prodajalci avtomobilov, tudi tisti, ki imajo v ponudbi avtomobile brez kakršnekoli žarnice, ki bi jo lahko zamenjali. Takšna je denimo znamka Mercedes-Benz. Pri slovenskem uvozniku so preprosto odgovorili, da v sklopu obvezne opreme rezervne žarnice še vedno prilagajo vsem prodanim avtomobilom.
Pri BMW-ju pa odgovarjajo, da originalni BMW-jev paket obvezne opreme vsebuje prvo pomoč, ki v celoti ustreza slovenskim zahtevam pakiranja, in ustrezni varnostni trikotnik. Ker pa je brez kompleta rezervnih žarnic in da ustrežejo slovenskim zahtevam za prvo pomoč, v avtomobile dodajo še slovenski paket z žarnicami, ki pa niso relevantne za vse njihove avtomobile. Nekateri BMW-ji in miniji sicer še vedno imajo tudi klasične žarnice in tem, morajo komplet vsekakor dodati. Dodajajo, da lahko žarnice, četudi jih na avtomobilu zaradi sodobne svetilne tehnike ni mogoče uporabiti, pridejo prav pri dodatni opremi vozila, kakršni so prtljažniki za kolesa, prikolice in podobno.
Če je avtomobil popolnoma opremljen s sodobnimi svetili, torej komplet rezervnih žarnic v skladu z – začasnim – pravilnikom v njegovem prtljažniku ni potreben. A če je žarnica zgolj ena ali jih je le nekaj, boste morali komplet imeti. Pravila so v tem primeru očitno določena, a zdi se, da si jih lahko vsakdo razlaga malo po svoje. In tako bo vsaj do sprejetja novega pravilnika o delih in opremi vozil, ki ni prišel še niti do faze predloga. In vsaj do tedaj boste komplet rezervnih žarnic našli v veliki večini avtomobilov, pa četudi so ti opremljeni z najsodobnejšo svetilno tehniko.
važno da se prodaja. tako kot komplet prve pomoči, žarnicem vsaj ne preteče rok uporabe. a si sploh lahko zamislite koliko neuporabljenih - niti odprtih kompletov se zavrže , ker jim preteče rok uporabe. samo smetimo tale naš planet. sramota… ...prikaži veča za politike in stranke in vse odgovorne.
Kako je pa policist strokovnjak za ugotavljanje katera žarnica je katere vrste? Ali pravilnik to določa? Če tega ne določa naj ministrstvo to doda ali pa ukine ta retardiran zakon. Kakšna banana republika.
Nekateri avtomobili imajo celo v knjižici z navodili zapisano , da moraš za menjavo nekaterih žarnic obiskat servis !