Samodejni menjalniki si vse bolj utirajo pot v naše avtomobile, saj proizvajalci z njimi laže dosegajo okoljske standarde in implementirajo varnostne sisteme, ki v kombinaciji s samodejnimi menjalniki lahko ponujajo več, precej pa olajšajo tudi samo voznikovo delo, daj temu odpade skrb za ročno prestavljanje.
Samodejni menjalniki so tudi veliko bolj odzivni kot pred leti in vse bolj usklajeni s pričakovanji voznikov, saj ima marsikateri tudi sposobnost učenja in samodejnega prilagajanja voznikovim voznim navadam, vendar pa vsi niso enako neproblematični.
Na ameriškem specializiranem spletnem portalu za serviserje go4trans.com so pod drobnogled vzeli samodejne menjalnike različnih tipov, med njimi največ takšnih s pretvornikom navora, in jih razporedili po zanesljivosti. Tokrat naštevamo najbolj problematične.
Aisin TF-80 SC
Nabor avtomobilov, v katerih deluje ta klasični 6-stopenjski samodejni menjalnik, je zelo pester, med drugim pa zajema tudi znamke Opel, Ford, Fiat, Renault, Alfa Romeo, Volvo itd. Aisinovim inženirjem je z njim namreč uspelo razviti kompaktno enoto, ki je podobne velikosti kot primerljivi ročni menjalniki. Menjalnik je tudi lahek in s sodobno konstrukcijsko zasnovo.
Vendar pa med uporabo lahko povzroča težave. V primeru agresivne vožnje namreč pretvornik navora aktivira način zdrsa, ki lahko privede do poškodb na komponentah. Zamaši se tudi filter. Olje, ki ga onesnaži prah, lahko zato poškoduje filtrne kanale, kar privede do izgub tlaka in obrabe solenoidov. Vozniki to občutijo kot cukanje med menjavo prestav, ignoriranje znakov pa lahko privede do drage okvare menjalnika.
Jatco JF011E
Neskončnostopenjski menjalnik CVT prestavna razmerja spreminja z drsenjem jermena med stožčastima jermenicama in ima teoretično vrsto prednosti pred drugimi menjalniki. S skoraj neskončnim številom prestavnih razmerij motorju omogoča stalno delovanje v optimalnem območju vrtljajev v skladu s potrebami voznika in pripomore tudi k ugodnejši porabi goriva. Tudi njegovo delovanje je gladko in vozniki se nikoli niso pritoževali nad cukanjem ali drugimi motnjami med vožnjo. Zaradi zasnove je menjalnik tudi razmeroma majhen in lahek.
Vendar pa prav načelo njegovega delovanja povzroča tudi težave. Njegov glavni element je namreč jekleni jermen, ki se neprestano drgne ob stožce, kar sčasoma povzroči obrabo. Velikokrat se pokvari tudi kontrolni modul. Kje ga najdemo? V avtomobilih znamk Mitsubishi, Nissan in še marsikje.
Audi DL501
Stroški popravila tega menjalnika, ki ga poznamo pod trgovskim imenom S-tronic, lahko dosežejo 4.000 evrov. Gre za menjalnik z dvojno sklopko mokrega tipa, ki je namenjen avtomobilom z vzdolžno vgradnje motorja, največjim navorom do 550 njutonmetrov in štirikolesnim pogonom. Ima sedem prestav, razmerja med njimi pa lahko sežejo do 8:1.
Pogoste težave z mehatroniko lahko privedejo do okvare sklopke, manj pogosta okvara pa je povezana z oljnim tlakom in tipalih prestavnih vilic. Zaradi teh težav je potrebna tudi menjava celotne elektronske nadzorne enote ECU, saj je izdelana skupaj s tipali in je na voljo le v kompletu z mehatronsko enoto. Zamenjava enote ECU zahteva tudi deaktivacijo zaščite elektronskih komponent, ki jo Audi aktivira na vseh modelih od leta 2008 in jo lahko deaktivira zgolj pooblaščeni servis, saj postopek zahteva povezavo s serverjem v Ingolstadtu.
ZF 6HP
To je bil prvi 6-stopenjski samodejni menjalnik, ki ga zato najdemo v številnih avtomobilih, prvič pa so ga leta 2001 vgradili v BMW serije 7. Danes ga najdemo predvsem v premijskih limuzinah in velikih športnih terencih, različice pa obstajajo za vse vrste pogonov: prednji, zadnji in štirikolesni. Odlikujejo ga hitro in gladko prestavljanje in ugodna poraba goriva.
Obstaja veliko različic, ki se razlikujejo po velikosti in navoru, ki lahko sega do 750 njutonmetrov, kar pomeni, da menjalnik lahko deluje tudi v kombinaciji s 6-litrskimi motorji. To dejstvo je tudi glavni vir težav, saj visoke obremenitve zmanjšajo življenjsko dobo menjalnika. In skoraj vsi avtomobili s tem menjalnikom imajo tudi močne motorje. Inženirji so poleg tega enoto ECU združili s sklopom ventilom, zato se pogosto pokvari. Menjalnik je občutljiv tudi na kakovost olja, ki ga je dobro menjati vsaj vsakih 70.000 kilometrov in tedaj menjati tudi filter.
LUK01J
Menjalnik CVT je LUK razvil v sodelovanju z Audijem in se imenuje tudi CVT 0AN multitronic ali VL-300. Namenjen je vozilom z vzdolžno vgrajenim motorjem in prednjim pogonom, prenese pa navore do 400 njutonmetrov. Inženirji so v njem namesto jeklenega jermena uporabili verigo, kar je privedlo tudi do določenega nezadovoljstva uporabnikov. Tipična težava je cukanje pri nizkih hitrostih in to celo v načinu N, ter utripanje indikatorja voznih načinov, ko je menjalnik v načinu D. Težave lahko nastopijo že po 100 do 150 tisoč kilometrih, v primeru agresivne vožnje pa še prej, stroški popravila pa lahko sežejo do iracionalnih 5.000 evrov.
Aisin AW55-50
Gre za enega najbolj pogostih 5-stopenjskih samodejnih menjalnikov v serijskih avtomobilih. Razvili so ga za avtomobile s prednjim pogonom in motorji delovnih prostornin od 2 do 3 litre, pretežno pa ga najdemo v avtomobilih znamk Opel, Volvo in Renault. Vendar pa ga med modeli ni možno menjavati, saj so inženirji uporabljali različne konstrukcijske prijeme. Ena tipičnih težav tega menjalnika je cukanje med prestavljanjem iz programa N v D, speljevanjem in menjavanjem med drugo in tretjo prestavo.
Mehanikom pri popravilu teh menjalnikov pomaga veliko dejstev. Zaradi priljubljenosti menjalnika so lahko dostopni tudi nadomestni deli, težave pa tudi nimajo prevelikega obsega. Za večino težav s prestavljanjem so krivi solenoidni ventili, pušča pa lahko tudi hladilnik olja.
Jatco JF506
Klasični petstopenjski samodejni menjalnik, ki ga najdemo v avtomobilih s prednjim pogonom različnih znamk, je bil razvit kot alternativa Aisinovega menjalnika 55-50.
Do okvar večinoma pride zaradi bata v enem od tornih sklopov, prav tako pa se lahko izrabijo solenoidni ventili, ki jih je dobro zamenjati po 150.000 kilometrih. Težava se kaže v cukanju med menjavanjem prestav. Do težav lahko sicer pride tudi zaradi regulatorja tlaka, kar zahteva razmeroma preprosto popravilo v delavnici. Velja tudi, da hitreje ko se voznik s problematičnim menjalnikom odpravi na servis, lažje bo popravilo.
GM6T35/40/45
GM-ova družina 6-stopenjskih menjalnikov je znana pod trgovskim imenom hydra-matic, namenjena pa je avtomobilom s prečno vgradnjo motorja in delovno prostornino od 1,4 do 3,2 litra. Različice menjalnika so primerne za različne navore.
Pred letom 2010 so glavne težave povzročale četrta, peta in šesta prestava, kar pa so pozneje konstruktorji odpravili. V Oplovih avtomobilih je težave povzročala tudi valovita kontaktna vzmet, ki se je drobila, njeni delci pa so poškodovali druge komponente. V tem primeru lahko stroški popravila dosežejo 2.000 evrov. Zaradi vibracij se lahko poškodujejo tudi puše, zaradi česar začne menjalnik puščati, solenodi pa morajo tvoriti več tlaka, da kompenzirajo izgube. S tem se puše še dodatno poškodujejo, saj skozi vrzeli odteka vroče umazano olje.
Lastniki morajo pogosto zamenjati tudi ohišje ventilov in enoto ECU, poškodovano planetno gonilo in pregrete bate. Menjalnik je GM razvil v lasu finančnih težav, zato je imel v začetku precej težav. Do leta 2010 so te večinoma odpravili.