Za slovensko zgodovino katrce je bila zaslužna predvsem Industrija motornih vozil v Novem mestu, prednica današnjega Revoza, ki je leta 1972 od ljubljanskega Litostroja prevzela licenčno proizvodnjo Renaultovih modelov. Prvi francoski avtomobil, ki so ga sestavili v Novem mestu, je bil ravno renault 4.
Delavci, ki so pred tem sestavljali bolj imenitne angleške austine 1300, so menda na Katrco sprva gledali precej zviška, a so se hitro premislili, saj se je odločitev za prehod na preprost francoski avtomobil hitro izkazala za pravilno. Povpraševanje po katrci je bilo namreč tako veliko, da mu proizvodnja ni mogla slediti, najbolj zagrizeni kupci, ki so katrco plačali, pa je niso in niso prejeli, pa so menda na svoje avtomobile trmasto čakali kar pred vrati tovarne.
Renault bo šestdeseto obletnico katrce, ki v Franciji pravzaprav ni znana le kot renault 4, ampak tudi kot renault 4L (quatrelle), obeležil z vrsto srečanj na družabnih omrežjih, ki jih bodo vsakega 4. in 14. dne v mesecu ljubitelji pripravljali za ljubitelje francoske legende.
V Novem mestu so sestavljali tudi druge, bolj imenitne modele, kot so bili renaulti 12, 16 ali 18, a je prav katrca vedno ostala tista, na kateri so si delavci in uprava nabirali izkušnje, ki so jim omogočile prehod na zahtevnejše modele. Zadnji renault 4 so v Novem mestu izdelali leta 1992, ko se je števec v Novem mestu izdelanih primerkov ustavil pri številki 575.960.
Senzacija že na začetku
Renault 4 seveda ni kar tako postal eden najbolj uspešnih in najbolj prepoznavnih avtomobilov v zgodovini avtomobilizma. Senzacijo je izzval že na samem začetku avtomobilskega življenja, saj je bil prvi majhen avtomobil, ki se je pririnil v ospredje na avtomobilskem salonu v Frankfurtu, poleg tega pa ni bil nemškega porekla, kar je bil dodatni uspeh.
Pozornost je vzbudil predvsem s svojo zasnovo. Kot petvratna kombilimuzina s prostornim in prilagodljivim prtljažnikom z velikimi dvižnimi zadnjimi vrati, ki ga je bilo z osnovnih 255 litrov z razmeroma preprostim zlaganjem zadnje klopi mogoče povečati na 950 litrov, je v avtomobilski svet vnesel nekaj povsem novega. Poleg tega je bila potniška kabina kljub majhnim zunanjim meram zelo prostorna.
Pariški lokal L'Atelier Renault bo med drugim februarja v svojo izložbo postavil primerek najbolj imenitne katrce 4L parisienne, oddelek Renault Classic bo razstavil trideset različnih primerkov katrce in ponudil šestdeset prav za to obletnico pripravljenih izdelkov, katrca pa bo med drugim sodelovala tudi na filmskem festivalu v Cannesu in odigrala vlogo v kratkih filmih vplivnežev. To je sicer le del dogodkov, ki jih je Renault pripravil ob okrogli obletnici renaulta 4.
Renault 4 je bil nekaj novega tudi za Renault, ki je večino svoje zgodovine pretežno izdeloval avtomobile z motorjem spredaj in pogonom zadaj, v petdesetih letih pa celo z motorjem in pogonom zadaj. S katrco so to zasnovo popolnoma opustili ter neposredno za prednjo premo vgradili novi vodno hlajeni bencinski štirivaljnik, ki je poganjal prednji kolesi. Poleg tega ji je sredinska vgradnja motorja zagotovila tudi dobre vozne lastnosti. Katrca je torej bila prvi renault s prednjim pogonom in po njej so se zgledovali tudi skoraj vsi Renaultovi modeli za njo.
Karoserija je bila poleg tega z vijaki privita na osnovni okvir z motorjem, zaradi česar je bilo vzdrževanje preprosto, olajšane pa so bile tudi morebitne spremembe. Kljub temu jih vse do konca proizvodnje ni bilo veliko, saj po njih niti ni bilo prave potrebe. Katrca je namreč uspevala v drugačnem avtomobilskem svetu od današnjega, ko triletnih kolobarjenj modelov še niso poznali.
Katrco si bomo lahko ogledali tudi na ilustracijah grafičnega oblikovalca in ilustratorja Grega, ki je avtomobil postavil v grafične zasnove in okolja, ki predstavljajo različna obdobja njegovega tridesetletnega obstoja.
Odlična ideja za prihodnost
Renaulta 4 se je menda domislil tedanji predsednik Renaultovega upravnega odbora Pierre Dreyfus, ki je med prebiranjem nekega članka o demografskem razvoju Francije prišel do sklepa, da bodo Francozi in tudi drugi Evropejci v prihodnosti potrebovali takšen avtomobil. Ni se zmotil, saj je Renault prvega pol milijona katrc izdelal že tri leta po začetku proizvodnje, do konca proizvodnje leta 1992 pa je število naraslo na 8.135.424.
Renault 4 je namreč enako dobro ustrezal družinskim očetom, študentom, obrtnikom, razvajenim pariškim damam in drugim. Zaradi trpežnosti in podvozja, ki se je dobro odrezalo na vsakršnih podlagah, je postal tudi priljubljeno vozilo pustolovcev, ki so z njim enako uspešno premagovali poti po neprehodnih puščavah, visokih gorskih planotah, zahrbtnih deževnih pragozdovih in drugih krajih, kjer se niti okoreli terenci niso počutili najbolje.
Petdesetletnico renaulta 4 je Renault Slovenija leta 2011 obeležil s tremi primerki katrce, ki so jih po svoji zamisli okrasili študenti ljubljanske likovne akademije. Enega od njih sem vozil tudi jaz in lahko rečem, da je bila med testnimi avtomobili, ki sem jih ohranil v najlepšem spominu. Po eni strani gre za ikono, ki se je z veseljem spominja vsakdo, ki je odraščal v naši domovini, po drugi strani pa je iz poplave novih avtomobilov z najsodobnejšo tehniko izstopala s svežino vozila, v katerem so vozniku med vsemi pripomočki na voljo le volan in pedali sklopke, plina in zavor. In pa sapica svežega zraka, ki piha skozi odprtini pod vetrobranskim steklom. Sicer pa sem se s katrco od blizu srečal že v zgodnjem otroštvu sredi sedemdesetih let, ko jo je verjetno kot eden prvih Slovencev imel tud mamin stric, ki je bil dolga leta župnik v Zgornjih Petrovcih na Goričkem. Kot prvi avtomobil je sicer pripeljala tudi v našo družino, a žal le za kratek čas, saj je v prometni nesreči kmalu dočakala bridki konec.
Katrca se je dobro odrezala tudi na avtomobilskih dirkah. Prvič je tekmovala že leta 1962 na Rallyju Monte Carlo in pod vodstvom Joja Schlesserja uspešno pripeljala do cilja, zadnjič pa leta 2000. Tedaj je z 39 križi na hrbtu uspešno premagala naporni Rally Acropolis, pa čeprav je za pot potrebovala dvakrat toliko minut kot zmagovalec.
Morda kdo ne ve, zakaj se je temu avto v sloveniji prijelo ime katra ali katrca. Po fracosko se renault 4 izgovori: reno katr (renault quatre). Od tod v Sloveniji ime katra za ta avto. Moj prvi avto in to… ...prikaži več glanc nov. Prodal mi ga je Ivo Daneu v prodajnem skladišču Avtohiše (sedaj Real) za Bežigradom, davnega leta 1977.