Dvajset let po prvem Toyotinem priusu in deset let po priključnem hibridu, torej tistem priusu, ki ga je mogoče priključiti na kabel, je k nam zapeljala njegova tretja generacija. Njegova naloga je jasna - izkoristiti veter v jadra hibridnih in delno tudi električnih avtomobilov, ki ga bodo še podkrepili zaostreni evropski standardi na področju izpustov, ter aktivno pripomoči k Toyotinemu cilju, da bo čez tri leta že vsak drugi njihov avto imel eno od različic elektrificiranega pogona.
- Zgrajen je na isti platformi kot klasični prius, z njim si deli tudi veliko sestavnih delov, tudi motor z notranjim izgorevanjem in velik del pogonskega sklopa, a ohranja oblikovno drugačnost (prednji in zadnji del), med drugim je boljša serijska oprema. Skupna moč je 90 kW (121 KM).
- Poslušali so izkušnje in želje strank ter zato podvojili doseg, ki ga lahko avto opravi z enim polnjenjem zgolj na elektriko - vsaj 50 km, po avtocesti do 40 kilometrov. Zgolj na elektriko lahko avto potuje tudi pri višjih hitrostih (135 km/h). Vse to zadostuje za veliko večino potreb uporabnikov.
- Litij-ionska baterija sicer sedaj zavzame več prostora v avtu in bolj prispeva k skupni masi, a se tudi precej hitreje polni od stare, na domači vtičnici postopek traja kake tri ure.
- Izboljšali so udobje vožnje (zatesnitev pred hrupom) in dinamičnost (zmogljivo podvozje, odločen pospešek zaradi dvojnega elektromotorja - več v nadaljevanju).
- Normna poraba je 2,1 litra bencina, izpust CO2 pa le še 49 gramov na kilometer poti.
- Priključni prius je zgolj štirised, saj so tako prihranili pri masi. Prtljažnika je ne ravno razkošnih 360 litrov, v klasičnem priusu 502 litra.
- To je prva toyota s prilagodljivimi LED matričnimi žarometi, ki se prilagajajo situacijam na cesti, tempomat deluje od 0 km/h dalje, prepoznava pešce ...
Dva v enem - zakaj?
Pri Toyoti pravijo, da s priusom PHEV stranka resnično dobi dva družinska avta v enem - električnega za običajne dnevne poti in hibridnega, ko se je potrebno peljati nekam dlje.
Prava zakladnica tehnologije pa se pri priusu skriva pod kožo, pri čemer je zgrajen v tipično japonski maniri - majhne izboljšave lahko delajo velike razlike. Nekaj primerov spodaj.
Solarna streha:
Saj smo že doslej tudi pri drugih znamkah poznali streho, ki prek sončnih celic proizvaja elektriko, ki poganja ventilator, ki pomaga s tem hladiti notranjost avta. Prius PHEV gre velik korak naprej - proizvedena elektrika polni hibridno baterijo, med vožnjo pa akumulator, s čimer posredno razbremenjuje hibridno baterijo. V obeh scenarijih polnjenja se daljša doseg, s čimer je mogoče prihraniti za rezervoar goriva na leto.
Kaj je slabost solarne strehe? Cena in masa - verzija s solarno streho je najmanj opremljena, a hkrati najdražja.
Toplotna črpalka v avtu:
Prius ima možnost hlajenja ali gretja avta na daljavo, saj je novi prius PHEV prvi serijski avto na svetu, v katerega so vgradili toplotno črpalko za ogrevanje motorja, ki posledično skrbi tudi za ogrevanje potniške kabine v zimskem času. Ker črpalko poganja elektromotor, ki ni vezan na delovanje bencinskega motorja, lahko prius PHEV ogreva (ali hladi) kabino med vožnjo na elektriko. Pri klasičnem avtu mora za kaj takega delovati motor z notranjim izgorevanjem.
Napredni hibridni pogon:
Novi prius PHEV ima tako imenovani zaporedno-vzporedni hibridni pogon - ker so inženirji naredili modifikacije na obstoječem generatorju, ki ga ima sicer tudi klasični prius, se lahko ta enota po potrebi prelevi v drugi pomožni električni motor, kar bistveno izboljša pospeševanje. Hkrati seveda oba motorja še naprej lahko delujeta tudi kot generatorja energije. Bencinski motor lahko na željo voznika deluje samo po potrebi (polni pospešek) ali zgolj za polnjenje hibridne baterije. Gre torej za združen princip mehkega hibrida in podaljševalnika dosega obenem (kot da bi združili princip klasičnega priusa in opel ampera ali BMW i3 REX v en avto).
Zaradi izboljšanja učinkovitosti so lahko tudi zmanjšali nominalno napetost s 650 na 600 voltov, kar s seboj prinese manj mase, manj obremenitev omrežja ... Električni pogon pozna dve stopnji delovanja, pri čemer je eden prilagojen vožnji v mestu z manjšimi potrebami po moči (in porabi).
Enostavna in učinkovita mehanska zasnova:
1,8-litrski bencinski motor z notranjim izgorevanjem deluje po varčnem Atkinsonovem ciklu, ki ima rekordno visok toplotni izkoristek. Deluje lahko le po potrebi ali ko nivo napolnjenosti hibridne baterije pade prenizko. Brezstopenjski menjalnik je dodatno optimiziran za čim boljši občutek pospeševanja, po drugi strani ostaja izredno enostaven v zasnovi in s tem trajen.
Baterija:
Vgrajena je v prtljažno dno in sredinski tunel med sedeži, odslej nosi etiketo moči 8,8 kWh. Tip polnilne vtičnice tip 2 oz. “Mennekes” zagotavlja možnost hitrega polnjenja, pri čemer pa avto daje prednost dolgotrajnosti baterije pred prehitrim "nasilnim" polnjenjem. Zato tudi garancija 10 let na delovanje baterije. Baterijske celice so hlajene, po novem pa tudi ogrevane, kar vse opravlja avtomatika, zato glede električnega dosega niti v zimskem času niti poleti naj ne bi bilo kompromisov.
To pa je dilema - klasičnega priusa ali takega za na povodec?
Prius PHEV ima zelo zanimiv cenik, saj je z upoštevanjem subvencije Ekosklada "nevarno" blizu klasičnemu priusu. Osrednja (a najcenejša!) oprema sol tako pade celo pod 30 tisočakov. Kot zanimivost, osnovno opremljeni BMW i3 REX (podaljševalnik dosega) s subvencijo stane 37.500 evrov.
Kolateralna žrtev takšne cene ob pomoči Ekosklada pa utegne biti klasični prius. Pri uvozniku se tega zavedajo, a bodo to vzeli v zakup pri predvidenih vsaj 35 prodanih plug-inov v letošnjem letu.
andrej.leban@zurnal24.si