Izbrali smo nekaj sistemov, ki so se zapisali v zgodovino avtomobilske industrije.
Gullwing in mercedes 300 SL
Eden in edini. Najlepši mercedes vseh časov. Najlepši kupe vseh časov. To je le nekaj laskavih pohval za mercedes-benz 300 SL coupe, znan tudi kot gullwing. Gullwing v prevodu pomeni "galebja krila". Kupe je predstavil do takrat nevidena vrata, ki so se kot galebja krila odpirala proti nebu in ustvarila občutek, da bo avtomobil poletel. Sistem so razvili Nemci in se je izkazal za zelo praktičen, a preveč zapleten za pogostejšo vgradnjo v športne avtomobile. Vrata so nameščena horizontalno, najpogosteje na sredini strehe, s čimer se privarčuje na prostoru in olajša vstopanje v vozilo. Od bolj poznanih serijskih avtomobilov s tovrstnim tipom avtomobilskih vrat so še legendarni delorean, gumpert apollo in športni SUV Tesle Motors.
Suicide doors: Samomorilska vrata, ki so spet aktualna
Suicide doors ali v prevodu samomorilska vrata, so svojevrstna dvokrilna vrata, ki se odpirajo vsak proti sebi. Gre za eno najstarejših rešitev v avtomobilski industriji, saj se jih je najbolj pogosto uporabljalo v prvi polovici 20. stoletja. Danes lahko podobne rešitve vidimo na rolss-royceu ghost ali cenovno bolj dostopni opel merivi.
Prefinjenost laboda
Swan ali labodja vrata, so manj znana in manj priljubljena. Enaostavna rešitev, ki je podobna klasičnemu odpiranju vrat z minimalnim nagibanjem navzgor. Trenutno jih na model rapide vgrajujejo pri Aston Martinu.
Najbolj izstopajoč primerek je lykan hypersport, pri katerem je princip združen s "samomorilskimi" vrati, ki se še dodatno obrnejo navzgor, zaradi česa je unikat.
Vrata, ki izginejo
V skupino posebnih drsnih vrat spada dvovratni roadster BMW Z1. Mehanizem odpiranja vrat je električen, ob odpiranju pa se vrata pomaknejo v smer dna avtomobila, pri čemer ustvarijo vtis, da avtomobil sploh nima vrat.
Še bolj atraktivno rešitev najdemo na ameriškem lincolnu. Vrata se dobesedno pomaknejo v dno vozila. V svoji ponudbi jih ima tudi Jatech. Drsna vrata so danes zelo popularna, sploh pri družinskih modelih, saj nastane večja odprtina, ki olajša dostopanje do druge ali tretje vrste sedežev. To rešitev danes uporabljajo številni proizvajalci vozil.
Netopirji, škarje in športniki
T. i. netopirjeva krila so ena od najbolj priljubljenih rešitev pri športnih vozilih, naprimer pri mclarnu P1 ali lamborghiniju aventadorju. Vrata so povezana z A stebričkom. Pri odpiranju se vrata dvignejo in obrnejo navzgor. Zelo so podobna "samomorilskim vratom", ki so prav tako naslonjena na A stebriček, a se ne pomikajo navzgor.
Avtomobili s "kupolo"
Letalski slog canopy sistema (sistema s kupolo) se je uporabljal zelo redko. Prvič smo ga spoznali na majhnih vozilih podjetja Messerschmitt, ki je znano tudi po izdelavi letal. Sistem, ki razen "vau efekta" zaradi steklene strehe ne ponuja prednosti, prej slabosti, zaradi slabe zaščite potnikov v primeru trka ali prevračanja, so predstavili le na nekaj modelih sredi petdesetih let prejšnjega stoletja. V novejših modelih so se podobnega sistema poslužili pri Volkswagnu z modelom XL-1, pri Maseratiju z modelom birdcage, Saabu z modelom aero X. Zadnja dva modela sta koncepta, XL-1 pa je del maloserijske proizvodnje.
Vedno posebni
V to skupino uvršamo številne primere, nekateri so bili komaj dobro predstavljeni, drugi se uvrščajo med legende. Ena od takih je BMW isetta, ki ima vrata nameščena spredaj, ko jih odpremo pa se pomakne tudi armaturna plošča vključno z volanom. Nekdaj inovativna rešitev za mestna vozila, ki pa nikoli ni dobila svojega naslednika.
Rusko konceptno vozilo yo na drugi strani s posebnimi vrati poudarja aerodinamiko. Drsni mehanizem vrata pomakne nazaj v rep avtomobila. Zelo učinkovita rešitev, a morate paziti, da tik za vami ni parkirano drugo vozilo, v katerega bi zadela vrata ob odpiranju.
V serijo vrat poimenovano "škarje" se uvrščajo t. i. dihedral synchro-helix vrata, ena od najbolj zahtevnih vrat, ki so jih kdajkoli izdelali. Zaradi udobnega vstopanja v vozilo zelo uporabno za športna vozila, a so od tal oddaljena le 10 centimetrov, zato mora voznik paziti, kjer parkira vozilo. Ima jih brezkompromisni švedski Koenigsegg.
Zelo posebna rešitev je Peugeotova, ki je na konceptu EX1 predstavil thnologijo, ki omogoča, da se samodejno, skupaj z vrati navzven pomakneta tudi sedeža voznika in sopotnika, kar olajša vstopanje v vozilo.
Ko pišemo o elegantnih rešitvah, ne moremo mimo italijanskih karoseristov. Pininfarina je na modelu ferrari sergio ponudil sistem vrat minimalnih dimenzij, ki se odbračajo navzgor. Ob bok elegantnih rešitev mu postavljamo rešitev Alfe Romeo, oziroma predelovalca vozil Bertone, katerega sistem za odpiranje vrat je naletel na odobravanje ljubiteljev znamke, manj pa pri stroki.
V prihodnosti vstopanje kot v vojaška letala?
Ferrari je na natečaju mladim oblikovalcem predstavil izziv naj narišejo vozilo, ki bo uporobilo ferrarija leta 2040. Zmagal je koncept, ki je žirijo navdušil z mehanizmom za odpiranje vrat - ta se odpirajo od spredaj nazaj, kot pri vojaških letalih.