Za veliko dvignjenih obrvi je poskrbel zadnji komplet poročil o varnosti novih avtomobilov organizacije Euro NCAP. Hkrati so se znova sprožila vprašanja, do katere mere lahko varnost še vpliva na končno ceno avta in uporabnikovo izkušnjo.
Medtem ko sta honda HR-V in DS4 po zadnjih rezultatih prejela prav dobre štiri zvezdice, pa so strokovnjaki neodvisne organizacije Dacinemu novemu pet- oziroma sedemsedežnemu družinskemu vozilu jogger prisodili samo eno zvezdico. Tako slab rezultat je precejšnja redkost med ocenjenimi avtomobili in naj bi nakazoval na nevaren izdelek, ki bi se ga bilo treba izogibati. Kako je to mogoče, ko pri Dacii trdijo, da gre za njihov najbolj varen model doslej? Predhodni družinski model dacia lodgy je pred desetimi leti prejel kar tri zvezdice ...
Skoraj isti avto od petih do nič zvezdic v samo nekaj letih
V zgodovini Euro NCAP ni veliko avtov z zgolj eno ali celo nič zvezdic. Pred letom 2009, ki je pomenila prelomnico v načinu testiranja, sta bila tako katastrofalna le dva, rover 100 (1997) in nissan navara (2008). Že fotografije takratnih testov povedo, kako nevarno je moralo biti v njima v primeru nesreče.
V tistem času že veteranski fiat punto je leta 2017 pogrnil na celi črti in na ponovljenem testu ni prejel niti zvezdice, enako fiat panda leto kasneje, čeprav sta bila pri testiranju ob premieri povsem dobra. Iz leta 2018 je tudi ena samcata zvezdica za jeepa wranglerja. Po uvedbi še ostrejših standardov z letom 2019 pa je na ponovnem testu lani povsem odpovedal veteransko zasnovan renault zoe, potem ko je pred devetimi leti po takratnih merilih dobil vseh pet zvezdic! Eno zvezdico so lani namenili električni dacii spring, ki prav tako izvira še iz starejše neevropske karoserijske zasnove.
Nekdaj smo ugotavljali, da je varen avto tisti, ki se v primeru trka ne zmečka kot pločevinka. Da struktura potniške kabine ostane trdna, da so potniki dobro zaščiteni tudi z boka in da zračne blazine v navezi z varnostnim pasom v primeru trka obvarujejo pred hujšimi poškodbami.
Po tej teoriji bi bil jogger, ki nastopa tudi v vlogi konkurenta nekaj let rabljenim družinskim avtomobilom, kar dober. Ker je zgrajen na isti platformi kot renault clio ali captur, je za pasivno varnost prejel povsem solidne ocene, sicer z nekaterimi vidnimi slabostmi. 70-odstotni rezultat za pasivno varnost odraslih potnikov bi vseeno še zadostilo štirim zvezdicam.
A sodobna pravila Euro NCAP so precej bolj zakomplicirana, aktivna varnost je postala vsaj tako pomembna kot pasivna. Precej večjo težo kot nekoč ima zaščita šibkejših udeležencev, še posebej pa vgrajena asistenčna pomagala. Najvišje skupno število doseženih zvezdic določi najslabša kategorija. In na tej točki Euro NCAP ni imel milosti, saj Dacia niti v svoje najmoderneješe modele ne vgrajuje sistema za nadzor voznega pasu in naprednejšega sistema AEB, ki bi prepoznaval tudi šibkejše udeležence, ne le vozil. Karkoli si že uporabniki mislijo o koristnosti prvega ali drugega sistema, pri organizaciji je to pogoj za dobro oceno avta. Jogger je za asistenčne sisteme prejel le dve zvezdici.
Pravzaprav za eno, saj na tem mestu nastopi najbolj kontroverzen zaplet testa. Euro NCAP namreč joggerja sploh ni uradno testiral, temveč le prepisal rezultate iz dacie sandero stepway, ki je za skupni rezultat prejel dve zvezdici. A so joggerju odbili dodatno eno zvezdico zaradi piskača, ki je sicer relevanten samo za sedemsedežno izpeljanko.
Trije odstotki povzročili kraval
Do B stebrička sta sandero stepway in jogger identična, je pa jogger precej daljši in zaradi večje druge polovice avta tudi težji. Na voljo je kot pestsedežnik ali sedemsedežnik. Sandero je z 42 odstotki za asistenčne sisteme še ulovil dve zvezdici, medtem ko so joggerju skupno oceno za asistenčne sisteme znižali na 39 odstotkov. Razlog za minus tri odstotke je dejstvo, da opcijska sedeža v tretji vrsti nimata opozorilnika za nepripetost. Rezultat ene zvezdice je avtomatsko obveljal tudi za petsedežno različico joggerja, za katero opozorilnik tretje vrste sploh ni relevanten.
"Ne bomo lovili Euro NCAP zvezdic na področjih, ki so povezana z elektronskimi pomagali. Mnogi naši kupci zanje niso pripravljeni plačati in jih pravzaprav niti ne znajo uporabljati."
Lionel Jaillet, Dacia
Pri Daciji ne skrivajo razočaranja nad samo eno zvezdico za obe različici in ob tem poudarjajo, da gre po tehnični zasnovi za varnejši avto od večine tistih, ki se danes vozijo po cestah. Podpredsednik za področje produktov pri Daciji Lionel Jaillet je na tehničnem forumu za novinarje pojasnjeval, da so se zavestno odpovedali piskaču za tretjo vrsto. Le tako so lahko ohranili po njihovem mnenju za stranke pomembnejšo funkcijo joggerja - možnost odstranitve zadnjih sedežev iz avta. V primeru opozorilnika bi bila edina možnost, da bi pod sedeža vgrajevali tudi konektor za žično povezavo. Tega bi moral uporabnik vedno znova ločevati in priključevati, kar pa bi bilo z uporabniške izkušnje nesmiselno, pokvarljivo in predvsem drago.
Jaillet je bil ob tem tudi prikrito kritičen do organizacije Euro NCAP. "Vsak nov model, ki ga damo na trg, je naša najbolj varna dacia do tistega trenutka. Jogger je precej varnejši od lodgyja [sedemsedežnega predhodnika na fotografiji spodaj, op. a.] in celo če ga primerjate z avti, ki se danes vozijo po cestah, nudimo nivo varnosti, ki je bistveno višja. Ne bomo pa lovili Euro NCAP zvezdic na področjih, ki so povezana z elektronskimi pomagali. Mnogi naši kupci zanje niso pripravljeni plačati in jih pravzaprav niti ne znajo uporabljati."
Pri Daciiji trdno zagovarjajo pristop izdelave cenovne ugodnih avtov z veliko praktične vrednosti, medtem ko Euro NCAP v zadnjih letih z višanjem letvice za oceno varnost sili k vgradnji vse dražjih sistemov.
Grmadenje pomagal, ki ne pomagajo
Prav sistem podpore za vozni pas (emergency lane keeping systems - ELKS), ki ga Dacia ne nudi, je eden najbolj spornih, saj njegovo delovanje samopopravljanja smeri mnoge voznike zelo moti. Kljub temu bo ELKS po nareku Evropske komisije med tistimi obveznimi sistemi, ki jih bodo morali imeti od julija letos vgrajene vsi na novo homologirani avtomobili, vsi novi avti pa čez dve leti.
Eden od novih obveznih elektronskih sistemov, ki bo voznikom gotovo še povzročal sive lase, bo samodejno prilagajanje hitrosti ISA. Temelji na prepoznavi znakov za omejitev hitrosti in/ali vpisanih informacijah v navigacijskih kartah. Pri tem pa med članicami EU obstaja ogromno razlik v samih prometnih pravilih glede postavljanja znakov. Na slabo zamišljeno tehnično plat prepoznave aktualno veljavne hitrosti so že večkrat opozarjali tudi dobavitelji avtomobilske industrije.
raje napišite za kaj dobi avto zvezdice. za sto brezveznih opozoril, ki pa dejansko ne naredijo nič. pred 30 leti volvo ni mogel vžgat , če ni bil varnostni pas zapet in rečitev, kovanec v spojki pa gremo. kolk dejansko… ...prikaži več varna je kletka brez vsega pa kdo upa rečt. in vse te blazine, saj te ubije tisti pritisk. in kako to del a po par letih, avti morajo pred aktiviranje blazin malo odpret okna, da se preživi. jojmene. pa še to a ima kateri avto prepoznavanje znakov enosmerna pa prepovedan promet ?