Okoljevarstvena organizacija Transport&Environment je leta 2020 naredila študijo, v kateri je izpostavila veliko razliko med uradno in praktično porabo goriva pri v Evropi vse bolj razširjenih priključnih hibridih, torej vozilih, ki kombinirajo dva ali pa celo tri motorje, klasični motor z notranjim zgorevanjem in še enega ali dva električna motorja, po enega na obeh pogonskih oseh.
To so po pravilu zelo zmogljiva vozila, ki v teoriji obljubljajo dnevno vožnjo na elektriko in konec tedna brez ustavljanja na polnilnih postajah za električna vozila daljše vožnje na izlete. Vozila, ki imajo polnilni kabel, s katerim polni znatno manjšo baterijo, kot jo imajo 100-odstotno električna vozila, a je še vedno dovolj velika, da naj bi v povprečju po uradnih WLTP omogočila okoli 50 kilometrov povsem brezemisijske vožnje.
Zmogljivi priključni hibridi so prav tako postali alternativa dizelskim motorjem, prav zaradi majhne porabe goriva, ki je uradna v večini primerov okoli litra na 100 prevoženih kilometrov, kar je tudi pet in večkrat manj kot porabijo bistveno šibkejša dizelska vozila. Mi smo v namen prepričati se, kako so v resnici učinkoviti priključni hibridi preizkusili priključno hibridno izvedenko družinskega karavanskega peugeota 308 SW. Za premikanje skrbi kombinacija 1,6-litrskega turbobencinskega štirivaljnega motorja z močjo 110 kW (150 KM), ki jo doseže pri visokih 6.000 vrtljajih in 250 Nm navora dosegljivega pri že 1.750 vrtljajih ter električnega sinhronega motorja v prednjem delu. Sistemska moč obeh motorjev je 132 kW (180 KM), navora pa dizelskih – 360 Nm. Moč se na kolesa prenaša s pomočjo osemstopenjskega samodejnega menjalnika.
Možnost izbire
Peugeot je sicer eden redkih, ki pri karavanih ponuja kar tri možnosti izbire, bencinski motor, dizelski motor in pa dve različno zmogljivi izvedenki priključnega hibrida, ki v ponudbi nadomešča večji turbodizelski motor – v preteklosti smo bili vajeni dvolitrskih turbodizelskih motorjev, danes pa Peugeot ponuja 1.5-litrski turbodizelski motor s 130 konjskimi močmi (88 kW).
Mi smo povprečno porabo bencina v 308 SW merili na 100 kilometrov dolgi, skrbno izbrani trasi, sestavljeni in razgibane podeželjske vožnje, daljše avtocestne vožnje in vožnje po mestu s kombinacijo primestne vožnje.
308 SW ima v zadnjem delu baterijo kapacitete 12,4 kW/h, ki nekoliko okrni prostornino prtljažnika, ki brez podiranja klopi meri 361 litrov. V njem moramo prevažati tudi kable za napajanje baterije. Baterijo smo pred preizkusom do 100 odstotkov v dobri uri in pol napolnili na javni polnilni postaji v Kamniku. Strošek zanemarljiv, saj mi ponudnik električne energije omogoča, da za 1 evro doplačila na mesec vsak dan tri zaporedne ure baterijo polnim na njihovih in sestrskih polnilnih postajah. Baterijo bi lahko hitro napolnil tudi ponoči, doma, ob poceni toku na šuko polnilnici, ne morem pa je polniti na hitrih polnilnih postajah, saj to ne omogoča. Dan je bil vroč, ker polnilne postaje v večini primerov niso v senci, je potovalni računalnik avtomobila ob začetku vožnje kazal skoraj 40 stopinj Celzija, kar pomeni, da je imela sicer učinkovita klimatska naprava, na začetni poti veliko dela, da je ohladila kabino.
Po podeželju daleč na elektriko
Seveda je bil vklopljen tudi avtoradio in vsi sistemi, ki jih tudi sicer uporabljamo pri vožnji avtomobila. Držali smo se cestnih omejitev in se s 100-odstotkov napolnjeno baterijo odpeljali od Kamnika do Vranskega, v skupni dolžini 32 kilometrov. Gre za zelo razgibano traso, kombinacijo ravnine, vzponov in spustov, ki godi električnemu načinu vožnje. Hitrosti na tem odseku so med 50 km/h in 90 km/h. Po 32 kilometrih skoraj neprekinjene vožnje, z izjemo odsekov, kjer je bilo delo na cesti, ni bilo treba ustavljati, do Vranskega nismo porabili niti kapljice bencina. Porabo bencina in električne energije smo spremljali preko potovalnega računalnika na 3D digitalnih merilnikih, kjer se vozniku vseskozi izpisuje ali vozi v električnem ali hibridnem načinu – ko sodelujeta oba motorja in se porablja tudi bencin. Voznik lahko prav tako na osrednjem zaslonu opazuje delovanje avtomobila, ali baterija napaja električni motor, kdaj se ob spuščanju energija regenerira in vrača v baterijo.
Potovalni računalnik, ki ne prikazuje podatka o stanju napolnjenosti baterije v odstotkih, je kazal, da smo v 32 kilometrih porabili manj kot polovico baterije, kar pomeni, da bi lahko opravili še pot v obratno smer, preden bi se baterija izpraznila do te mere, da bi se vklopil bencinski motor. Cenili smo, da je ostalo še nekaj malega več kot 50 odstotkov zmogljivosti baterije za avtocestni odsek, ki je bil pred nami. Povprečna hitrost v prvem delu vožnje je bila sicer 53 km/h, tudi prehitevali smo počasnejša vozila, poraba elektrike pa zgolj 15,2 kWh na 100 prevoženih kilometrov.
Presenetljivo učinkovit tudi na avtocesti
Na Vranskem smo zavili na avtocesto proti Ljubljani, kjer nas je najprej čakala vožnja skozi tunele mimo Trojan, kjer je hitrost omejena na 100 km/h, kar je je vedno ugodno za električno vožnjo, hitrost do tunelov in po končanju vožnje skozi, pa je omejena na 130 km/h, kar je za elektrificirana vozila manj ugoden podatek. V praksi na testih vozil opažamo, da nad 110 km/h poraba energije v baterijah začne bistveno naraščati. A smo ostali izjemno presenečeni. Morda tudi zato, ker smo priključne hibride do zdaj v veliki večini primerov preizkušali v športnih terencih, ki so veliko težji, imajo večja kolesa in so predvsem manj aerodinamični. 308 SW je izjemno »spolzek (aerodiamičen) avtomobil, kar se je pokazalo tudi pri hitrejši vožnji na elektriko. Kljub hitrosti 100 km/h na avtocesti smo ob spuščanju ceste veliko časa prebili v načinu »jadranja«.
Avto zmore do 135 km/h pospeševati v povsem električnem načinu, zato je vožnja povsem tiha, še najbolj se v kabini sliši delovanje klimatske naprave, ki je morala v vročem dnevu hladiti kabino v »večjih vrtljajih«. Predvsem pri elektrificiranih vozilih s polnilnim kablom je pomembna tudi pamet avtomobila, ne le voznika. Te očitno peugeot 308 zmore kar precej – med drugim omogoča tudi funkcijo varčevanja z energijo – na primer, ko se vozimo po avtocesti in bi radi energijo v bateriji privarčevali za pot po mestu, kjer nekatera mesta že omejujejo vožnjo po določenih delih z vklopljenim bencinskim motorjem. Te funkcije na testu nismo uporabili, saj smo želeli izmeriti dejansko porabo po 100 kilometrih vožnje v vseh razmerah, tudi avtocesti.
Baterija se je izpraznila po točno 60 kilometrih vožnje, na izvozu za Lukovico, tip pred Domžalami. To je nekaj manj kot je zapisano v tehničnih podatkih, kjer piše, da naj bi priključno hibridni 308 SW zmogel povsem brez emisij prevoziti med 64 in 68 kilometri, a smo nad dosežkom zelo zadovoljni, saj je rezultat bistveno boljši kot pri priključno hibridnih špotrnih terencih, kje je meja 50 kilometrov že znanstvena fantastika. Že na vmesnem cilju smo dobili podatek, da bi lahko priključni hibrid brez emisij in porabe goriva vozilo veliko judi, ki se iz bližnjih mest vsak dan vozijo na delo v Ljubljano in nazaj, na primer v našem primeru iz Kamnika v Ljubljano. Vendar bi bilo treba v tem primeru vsak dan vozilo zvečer priklopiti na električno vtičnico in povsem napolniti baterijo.
Po mestu v hibridnem načinu
Nadaljevali smo vožnjo proti Ljubljani, ko se je pri Lukovici že vklopil bencinski motor, vozilo pa je delovalo v hibridnem načinu. To pomeni, da se baterija nikoli ne izprazni toliko, da ne bi električni motor pri pospeševanju ali speljevanju pomagal bencinskemu. Po skupno 72 kilometrih smo, ko smo zapustili avtocesto, prispeli do oznake za Ljubljano. Izkupiček? Povprečna poraba bencina 0,6 l/100 km, povprečna poraba elektrike 13,6 kW/h, povprečna hitrost 72 km/h, do tega trenutka pa smo 87 odstotkov vožnje prevozili povsem brez emisij.
Sledila je vožnja po mestnih predelih Ljubljane in nato skozi Črnuče in Trzina do Mengša, kjer smo naredili končno bilanco porabe. Po Ljubljani so sledila številna ustavljanja in speljevanja. Zaradi izpraznjene baterije je veliko delal predvsem bencinski motor, električni motor pa mu je pomagal, da smo vedno neslišno speljali. Na cilju v Mengšu, po točno 100 kilometrih reprezentativne vožnje, je bila poraba bencina točno 2 l/100 km, povprečna potovalna hitrost 58 km/h, 76 odstotkov vožnje ali več kot tri četrtine, pa smo opravili v električnem načinu, torej brez emisij.
Nadomestilo za večjega in bolj zmogljivega dizla
Zaključek. S priključno hibridnim peugeotom 308 SW smo zaostali za tovarniško porabo 1,3 l/100 km za 0,7 l/100, a tudi povprečna poraba dva litra na 100 prevoženih kilometrov je odličen rezultat, ki se mu z dizelskim vozilom ne bi mogli niti približati. Za primerjavo, z 1,5-litrskim turbodizelskim 308 SW z bistveno manjšo močjo smo v povprečju porabili dobrih pet litrov plinskega olja na 100 kilometrov. Priključni hibrid je zaradi velike moči lahko primeren kot zamenjava za večjega dizla, ki ga Peugeot nima v ponudbi, v tem primeru bi bila razlika v ceni manjša.
Cena za osnovno opremljeni 1,5-litrski turbodizelski 308 SW s samodejnim menjalnikom je po ceniku 29.020 evrov. To je je 9.500 evrov manj od priključno hibridnega. Težava priključnih hibridov pri nas je, da za razliko od nekaterih drugih trgov niso subvencionirani, tudi zato je prodaja slabša kot v zahodni Evropi. Razliko 9.500 evrov v primerjavi z dizlom je samo z gorivom praktično nemogoče nadomestiti. Če niste ravno ekološko osveščeni in vozilo večino časa vozite na elektriko, kar pomeni tudi vsakodnevno polnjenje baterije, je bistvena prednost priključnega hibrida pred dizlom moč in uglajenost. Avto se večino časa pelje kot 100-odstotno električna vozila, torej hitri pospeški – 7,7 sekunde od 0 do 100 km/h, največja hitrost je 225 km/h, ter neslišna in tiha vožnja. Slabosti v primerjavi z dizlom so manjši prtljažnik in tudi manjši doseg na račun manjše posode za bencin.
Podobna zgodba so zalogovniki za meteorno vodo. Ko shranjuješ dobesedno mraz v lastni parceli, in ga uporabljaš v hiši ki jo je treba ogrevat dobesedno 3/4 leta. Padavinska voda je pa.praviloma vedno zelo hladna, bostveno hladnejša od vseh vod iz… ...prikaži več javnih sistemov. Sploh ko se ti pozimi še led in sneg iz strehe stopi v zalogovnik, in ti prvo parcelo shladi tam kjer je zalogovnik vkopan...pol pa še hišo ko to vodo uporabljaš za wc....v javnem vodovodu je vsaj 5 stopinj bolj topla voda vedno...
Več ima avto sistemov, slabše je. Vedno je enkrat konec teh sistemov, in poračunaš vse za nazaj in vse za naprej. Da ne govorimo o nabavnih cenah. Čimmanj dodatnih sistemov pri avtu in pri hiši...pa si na koncu mogoče še… ...prikaži več kej prišpral. Ostalo so zgodbice za lahko noč. Elektrika ima izgube že v osnovi...na mestu, ko stoji. Dokler bo to tako, ni računice.
Če bi peljali samo Kamnik - Vransko in nazaj, bi bila poraba goriva 0 (nič!). Če pa želite realno vrednost, pa porabite celoten tank goriva po različnih poteh (mesto, regionalne ceste, AC, ravnina, hribi...), zatem pa povejte, koliko je DEJANSKA… ...prikaži več poraba goriva na 100 km.