Vsako leto na testih vozil preizkusimo kar nekaj takih s šestvaljnimi motorji. To je postal standard v razredu prestižnih limuzin in suvov višjega cenovnega razreda. Osemvaljajnike sem in tja preizkusimo v kakšnem športnem modelu, kot je ford mustang, dvanajstvaljni motorji pa so postali prava redkost - lahko bi jim rekli motorni dinozavri.
Odkar so avtomobilski motorji v postavitvi V12, simbolizirajo moč, zmogljivost in prestiž. Le najbolj prestižni proizvajalci v svoje športne avtomobile in limuzine danes še vgrajujejo dvanajstvaljne motorje, katerih bistvena prednost sta uglajeno delovanje in velika moč.
Danes najdemo le še osem avtomobilskih znamk, ki imajo v svoji ponudbi vozilo z V12 motorjem, pa še te si med seboj „posojajo“ motorje. Tradicionalno prednjačijo Britanci, zvesti so jim tudi še Italijani in Nemci. Dvanajstvaljna motorja imata tudi nemška BMW in Mercedes-Benz. V BMW 760Li xDrive je 6,6-litrski z dvema turbinama in 448 kilovatov moči (610 KM). Velika BMW limuzina od 0 do 100 km/h pospeši v 3,7 sekunde, omenjeni motor pa je BMW posodil tudi modelom Rolls-Royce. Mercedesov V12 s prostornino šestih litrov in dvema turbinama je vgrajen v modele AMG 65, na voljo pa je v razredih S, SL in G.
Lani smo preizkusili kar dva dvanajstvaljna motorja - no pravzaprav enega, 6,6-litrskega, ki ga BMW vgrajuje tako v rolls-royce phantoma, kot v najbolj luksuzno sedmico M760 Li. Čeprav se 6,6-litrov prostornine in V-12 motor s 448 kilovatov moči (610 KM) sliši, kot, da gre za brutalo športno vozilo, pa je izkušnja povsem drugačna.
Hiter, uglajen, ne brutalen
Res je, ob pospešku je marsikomu na sopotnikovem sedežu ali na razkošnih foteljih zadaj padlo srce v hlače, morda jih je tudi malo zmočil, praktično vsakemu, ki je sedel ob meni pa je zaprlo usta, saj se številka 100 km/h na digitalnih merilnikih več kot pet metrov dolge limuzine, ki tehta več kot 2,2 toni, izpiše v 3,7 sekunde. A to ni brutalni športnik, ki bi milimetrsko natančno premagolval dvojne zavoje na dirkališču. Ne, to je "hitri vlak" ali luksuzna "leteča preproga", - udobna limuzina namenjena zelo zahtevnim kupcem, ki jim je rolls-royce bodisi predrag ali preveč vpadljiv, da bi se z njim pripeljali na sestanek. Brez težav bi lahko v BMW M760 Li, črka L označuje podaljšano medosno razdaljo, prevažali kateregakoli petičneža, predsednika ali top managerja največjih svetovnih podjetij in se ne bi smel pritoževati nad udobjem. Le dober želodec bi moral imeti, ko bi njegov voznik pohodil stopalko za plin.
Hiter, najhitrejši BMW v pospeševanju od 0 do 100 km/h, ne brutalen v ovinkih in zelo udoben, prav zato črka M, ki označuje najbolj športen BMW oddelek nekoliko zavaja z logotipm. Tudi menjalnik ni tak, kot ga poznamo v M-ih, ampak gre za zadnjo generacijo 8-stopenjskega menjalnika steptronic sport, ki je del osnovne specifikacije. Vendar pa je v prid dinamike menjalnik izboljšan, saj prinaša še bolj športne menjave prestav in hitrejše pretikanje v nižjo prestavo prek celotnega razpona vrtilne frekvence, ki je posebno prilagojena značilnostim motorja V12. 8-stopenjski menjalnik prestavlja s pomočjo navigacijskih podatkov, povezan je tudi s funkcijo Auto start-stop. Povedano na kratko, osemstopenjski samodejni menjalnik je hiter kot brzostrelka. Vsekakor gre za tehnološkega posebneža.
Čeprav se ne strinjamo, da je pravi M, pa so pri M diviziji vseeno postorili veliko dobrega dela, saj so poskrbeli za posebne nastavitve podvozja. Če je kdo pričakoval, da ga bomo slišali ulico ali dve stran se je zmotil. To je uglajen, skoraj neslišni stroj med pospeševanjem, s tako dobro izolirano potovalno kabino, da se tudi pri 200 km/h in več v kabini ne sliši motečih šumov.
Pika na i
BMW sedmica je eden redkih avtomobilov z laserskimi žarometi. Več si lahko preberete v ločenem testu, ko smo na 600 metrov prestrašili zajca.
Posebnost vozila je inovativni sistem podvozja z aktivnimi stabilizatorji, ki minimizirajo premikanje karoserije. Potnik, tudi zadaj, ima občutek, da se vozi na lebdeči preprogi. Motor navor razporeja na vsa štiri kolesa in tega je kar 800 Nm. Aktivna varnost in vozna dinamika izkoriščata prednosti sistema integralnega aktivnega krmiljenja (integral active steering), ki dopolnjuje še bolj neposredno krmilno razmerje na sprednji premi s prilagoditvijo kota krmiljenja zadnjih koles glede na dano situacijo. To pomeni, da zmanjšuje sile krmiljenja pri nizki hitrosti in pri dinamični vožnji, kar dodatno poveča agilnost in aktivno varnost. Drugačne so tudi zavore M sport, ki se ponašajo z modrimi kovinskimi zavornimi sedli in oznako M. Doseganjem do elektronsko omejene hitrosti 250 km/h, če motor nima blokade, vozilo zmore hitrosti več kot 300 km/h, so posebej prilagojene tudi 20-palčne pnevmatike.
Davek V12 motorja
Po drugi strani pa je slabost tovrstnih velikoprostorskih motorjev velika teža, saj je sestavnih delov več, s tem pa so povezane tudi emisije in poraba goriva, ki narekujejo današnji razvoj avtomobilskih motorjev. Prav zato jim grozi izumrtje. V povprečju smo porabili skoraj 16 litrov bencina na 100 kilometrov poti.
V12 kamorkoli se obrneš
Dizajnersko se M 760Li dodatno od ostali različic loči s pomočjo aerodinamičnega paketa M z velikimi odprtinami za zrak na sprednjem odbijaču, zaključku za okvir ledvičk in čela letev rešetk skupaj z letvijo sprednjega odbijača, letvami zunanjih vratnih kljuk, elementi Air Breathers, okrasnimi elementi stranskih vrat in kljuko prtljažnika, ki dodajo barvne poudarke. Naslednji opazni elementi zunanjosti so pokrovi ogledal, značke V12 na C-stebričkih, logotipi M na straneh avtomobila in napis xDrive ter značka modela na zadku. Novi športni izpušni sistem M s krmiljenjem loput ustvarja čustveno bogat zvok V12 in doda piko na i značilnemu videzu M Performance s svojimi pocinkanimi zaključki dvojnih izpušnih cevi na obeh straneh zadka.
Ekskluzivnost pa zagotavlja tudi luksuzna potovalna kabina. Testni avtomobil je imel vgrajene le najbolj kakovostne materiale, preproge so na oko in otip tako prijetne, da bi najraje sezuli čevlje, ko se usedemo vanj. Povsod, kamor je naše seglo oko, ali so materiale otipali naši prsti, so občutki le najboljši, le malo slabši kot pri skoraj enkrat dražjem rolls-royce phantomu. Testni avtomobil je imel še ekskluzivni usnjeni volan z logotipom M z večfunkcijskimi gumbi. Vratni pragovi so osvetljeni z logotipom V12, instrumentna plošča vsebuje ekskluzivni merilnik hitrosti z oznako modela in merilnikom z razponom do 330 km/h. Podobno kot M stopalke in M naslon za nogo, posebni merilnik kaže na zmogljivost. Območje sredinske konzole okoli prestavne ročice in krmilnika iDrive je okrašen z dekorativnim vložkom v piano črni barvi in značko V12. Površina za ukaze na dotik iz sklopa dodatne opreme na sredinskem naslonu za roke zadaj je prav tako opremljena s podobnim znakom V12.
Prestiž z velikim P
Zadaj sta dva ločena sedeža s salonom, ki skrbi tako za sproščanje mišic z masažo, kot prekrvavitev potnika, saj ponujajo tudi trening za mišice kar med vožnjo. Sedež zadaj za sopotnikovim se lahko spremeni v salon, potnik, če ni previsok, lahko povsem stegne noge, saj se sopotnikov sedež spredaj preklopi v fotelj. Takrat lahko potnik zadaj uživa v gledanju filma ali počiva, s tablico, pospravljeno med zadnja sedeža pa lahko nadzira vse parametre za udobje v vozilu, od prikazovanja videa na treh zaslonih v vozilu, do prilagajanja klime v avtu, ogrevanja sedežev, prilagaja ambientalno svetlobo, upravlja izjemen audio sistem ... Celo hladilnik smo našli v njem.
Slabosti ima tako vozilo le malo. Kot v večini primerov pri premium znamkah je to cena. In pri BMW M760 Li ta še posebej bode v oči. Točno 277.235 evrov je cena testnega avtomobila, ki gre tudi na račun visoke cene razvoja V12 motorja v primerjavi s tistimi s pol manj valji in tudi slovenskega davka na luksuz. A tudi tak, z vsem luksuzom in tehnološkimi biseri založen prestižni BMW, je skoraj pol cenejši od rolls-royca phantoma, ki smo ga lani preizkusili na slovenskih cestah.
Podatki o vozilu: (BMW M760Li xDrive V12 excellence)
Motor: V-12, dvanajstvaljni, turbobencinski, 6592 ccm
Najvišja moč: 448 kW (610 KM) od 6.500 do vrt./min.
Navor: 800 Nm od 1.550 do 5.000 vrt./min
Dimenzije (D x V x Š v mm): 5.238 x 1.479 x 1.902, medosna razdalja 3.210
Največja hitrost: 250 km/h
Pospešek: 3,7 sekunde od 0 do 100 km/h
Prtljažnik (v litrih): 515
Poraba na testu: 15,8 litra, 294 g CO2/km
Cena (v evrih): 106.850 € (osnovni)/ 238.900 (testni) / 277.235 € (testni z dodatno opremo)
Plusi: Udobje, materiali, laserski žarometi, uglajenost potovanja, delovanje sistemov ...
Minusi: Poraba goriva in emisije CO2, cena;
hm,omejitve pri nas in drugje pa so 50,90,130km/h in dodatne 30,70,100km/h .......................