Na podaljšanem testu se družimo z unikatno mazdo, povsem električnim modelom MX-30. Avto v mnogočem štrli izven okvirjev.
Leta 2016 sem se v Barceloni na štiri oči pogovarjal s takrat prvim človekom Mazde v Evropi Jeffrey H. Guydonom. Skušal mi je bolj podrobno predstaviti filozofijo japonskega proizvajalca vozil.
Razmišljanje izven okvirjev
Dejal mi je, da mali igralci v ultra tekmovalnem globalnem svetu avtomobilske industrije nimajo možnosti. Mazda je mali igralec. Rešitev je bila, da razmišljajo drugače, izven okvirjev. Mazdi je s takim razmišljanjem uspelo. In to potem, ko jo je leta 2009 zapustil strateški partner Ford, prizadel pa jih je tudi rušilni cunami na Japonskem, ki je zredčil proizvodnjo njenih vozil in zamaknil dobavne roke. Za nameček je podjetje skoraj pokončalo slabo valutno razmerje japonskega jena, ki je cene vozil dvignilo nad tiste pri konkurenčnih znamkah. Mazda je postala dobičkonosno podjetje, ključ do uspeha pa je bila prav sprememba razmišljanja. In prav drugačno razmišljanje je rezultiralo tudi v električnem modelu mazda MX-30, ki pa je že takoj po predstavitvi delil mnenja stroke in potrošnikov. Zakaj?
MX-30 smo polnili tudi z enosmernim tokom prek COMBO vtičnice, v tem primeru je bila baterija od 20 do 80 odstotkov napolnjena v dobre pol ure. Na polnilnici prek izmeničnega toka z omejitvijo polnjenja na 6,6 kW se polnjenje izvaja okoli tri ure.
Oblikovno posebna
Drugačna je že oblika. Od CX-30 z motorjem na notranje zgorevanje se loči po bolj poudarjenem kupejevskem videzu strehe in zadka, kar priča, da je namenjen predvsem dnevnim prevozom. Zanimiv detajl je možnost tribarvne kombinacije zunanjosti. Ena temeljnih lastnosti je tudi, da ima MX-30 drugačno zasnovo karoserije brez stebrička B. Uporablja namreč t. i. freestyle zasnovo, pri kateri je zadnji par vrat kratek in se odpira v nasprotno smer. Tako so ohranili kompaktno zasnovo, na drugi strani pa s širokim kotom odpiranja tako prednjih kot zadnjih vrat dosegli enostavno dostopnost do notranjosti.
Na dan z avtom največ 70 kilometrov
Bistvo se skriva v bateriji. Tako kot še na desettisoče dnevnih migrantov v Ljubljano na delo, tudi v naši družini drugi družinski avto uporabljamo za pot v službo, v našem primeru od Kamnika do Ljubljane in nazaj. Na dan v povprečju z drugim družinskim avtomobilom med tednom prevozimo okoli 60 kilometrov. Poti v službo je treba prišteti še dodatne opravke, vrtec, šola, trening, trgovina …
Če k temu dodamo še krajše vikend vožnje, se na merilniku kilometrov na mesec obrne okoli 1.300 kilometrov, na leto pa v povprečju z vozilom naredimo med 12.000 in 14.000 kilometrov. Z avtomobilom le redko zapeljemo na avtocesto, zato je do zdaj naš redno servisirani bencinski trivaljni turbo motor v enoprostorcu s povprečno porabo bencina med 6,5 in sedem litrov na 100 kilometrov služil brezhibno. Avtomobil po sedmih letih običajno zamenjava za novega. Če pogledamo, kaj se najbolje prodaja na slovenskem trgu, hitro ugotovimo, da so to križanci razreda B. Tudi v naši družini gledamo ta razred vozil, ki s samodejnim menjalnikom in turbo bencinskim motorjem stane med 23 in 24 tisoč evrov. Kje se potem račun za električno mazdo MX-30, ki je okoli šest tisočakov dražja od vozil, ki jih gledava za nakup, izide? Tu je treba omeniti dejstvo, da ima MX-30 vgrajene tehnološke rešitve in materiale, ki sodijo v premijski razred. Za nameček z bencinarjem prevoziva »v enem kosu« med 650 in 700 kilometrov, z električno mazdo pa na testu vsega okoli 200 kilometrov?
Električni motor ima moč 107 kW (145 KM) in 270 Nm navora. Najvišja hitrost je omejena na okoli 145 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h pa je 9,7 sekunde. Prepriča pospešek od 0 do 60 km/h, ki je zaradi takojšnjega navora zelo "eksploziven".
Polnjenje doma, namesto na bencinski postaji
MX-30 ima namreč vgrajeno majhno baterijo. S kapaciteto 35,5 kWh sodi med manjše v današnjih električnih avtih, posledično je takšen tudi doseg z enim polnjenjem po WLTP - 200 kilometrov med kombinirano uporabo, do 265 kilometrov mestne vožnje. Neuporabno, pravijo nasprotniki. Sploh če pogledamo še ceno, ki je z vključeno subvencijo za 100-odstotno električna vozila še vedno okoli 30 tisočakov. Preveč za drugi družinski avto? To je bil tudi prvi moj pomislek, a računica se ob visokih cenah bencina, ki trenutno vladajo na trgu, številnim kupcev novega avtomobila v Sloveniji izide. Tudi nam bi se. Izpolnjeni pa morajo biti določeni predpogoji.
Čeprav imamo v Kamniku tako vlak kot avtobus, pa je imeti dva avtomobila s stališča prihranka na času, danes nujno. Pa ne le v Kamniku, podobno je v številnih drugih krajih po Sloveniji. Raziskave kažejo, da povprečni potnik na dan ne naredi več kot 70 kilometrov.
Zakaj torej potrebujemo, še posebej, če se osredotočimo na drugega, avto z dosegom 500 ali tisoč kilometrov? Zaradi udobja, da se nam ni treba pogosto ustavljati na bencinskih črpalkah. Vendar pa nam z električnim morda sploh nikoli ne bo treba na bencinsko črpalko. Veliko lastnikov električnih avtomobilov baterijo polni zgolj doma.
Naredite izračun na dolgi rok uporabe
Po daljšem druženju z električno mazdo MX-30 sva z ženo, ki je uporabnica drugega družinskega avtomobila ugotovila, da večja baterija, ki bi omogočala 300, 400 ali celo 500 kilometrski doseg z enim polnjenjem za naše potrebe sploh nima smisla. Prvič je avto z večjo baterijo krepko težji. MX-30, ki v dolžino meri skoraj identično kot klasični križanec mazda CX-30, tehta »le okoli 1600 kilogramov«.
Manjša baterija vpliva tudi na manjšo nakupno ceno, saj baterija velja za eno najdražjih komponent električnega avtomobila.
V praksi se je izkazalo, da sva kljub manjši bateriji avto brez stresa uporabljala povsem enako kot že sedem let star bencinski model. S tem, da je treba baterijo električnega avtomobila na tri dni polniti z elektriko. Še enkrat poudarjam, da gre za drugi avto pri hiši. S prvim družinskim avtomobilom z motorjem na notranje zgorevanje se vozimo v službo, na daljše izlete in na dopust.
Čeprav se zdi 30 tisočakov za drugi avto pri hiši zelo veliko, je pogled na cenik eno od prijetnejših presenečenj celotne zgodbe in hočeš-nočeš tudi posledica drugačnega pogleda na to, kako velika mora biti baterija. Mazda MX-30 z osnovna opremo GT, v kateri je vključenega že zelo veliko udobja in serijske varnosti, starta pri 34.490 evrih, brez vključene subvencije v višini 4.500 evrov. Če doma pridobivate lastno zeleno elektriko, se lahko račun, kot v našem primeru, izide že v štirih letih.
Prednost električnega vozila z majhno baterijo je, da niti ne potrebujete polnilne postaje, saj smo tudi na navadni šuko vtičnici baterijo čez noč napolnili kar doma. Ponoči, ko je tok cenejši. Da smo preko noči pretočili energijo za celotno kapaciteto baterije, nas je to z davkom stalo okoli 2,5 evra. To je dovolj za tri do štiri dni uporabe avtomobila. Če odštejemo še konce tednov, ko smo z MX-30 naredili manjše število kilometrov, je mesečni znesek za elektriko, če avto polnimo ponoči doma, največ okoli 20 evrov.
Za bencin na mesec od 100 do 120 evrov več
Precej manj, kot pa trenutno porabiva za turbobencinski enoprosotec. Na mesec je ob trenutnih cenah 95-oktanskega bencina to okoli 120 evrov. Ob trenutnih cenah elektrike in bencina je mesečni prihranek z električnim vozilom okoli 100 evrov, letni 1.200 evrov. V sedmih letih, kolikor je meja, da menjava avtomobil, pa že 8.400 evrov. To pomeni, da bi bila po trenutni računici v sedmih letih, čeprav je začetna cena električne mazde MX-30 kljub vključeni subvenciji krepko višja od povprečja križancev B razreda s samodejnim menjalnikom, v plusu za okoli 2.500 evrov. Še več, najin račun za polnjenje MX-30, pa tudi drugih električnih vozil z elektriko, je trenutno zgolj 1 evro na mesec, saj trenutni ponudnik elektrike za mesečni dodatek k položnici v višini enega evra omogoča polnjenje tri ure na dan na javnih polnilnih postajah in pol ure na hitrih polnilnicah. To pomeni, da je razlika v mesečnem strošku trenutno 120 evrov. V neposredni bližini hiše imamo dve javni polnilni postaji, kjer sem mazdo tudi polnil, v radiju 10 minut hoje pa je še dodatnih šest polnilnih postaj. V dveh tednih testiranja ni bilo težav s prezasedenostjo polnilnice.
Za dnevne potrebe nekoga, ki se iz Kamnika na delo vozi v Ljubljano in v istem dnevu opravi še dodatno pot za prevoz otrok v šolo, vrtec, na obšolske dejavnosti, trgovino, tudi majhna baterija, na primer 35,5 kWh v mazdi MX-30, zadostuje za tri dni vožnje, pri čemer napolnjenost baterije nikoli ni padla pod 25 odstotkov. Povprečna poraba energije je bila 16,5 kilovatov.
Seveda je še bolj udobno, če imate polnilno postajo doma. Ker živimo v hiši, kjer tudi vodo ogrevamo na elektriko, prav tako celotno hišo in tudi kuhamo na elektriko, sva tudi v procesu nakupa sončne elektrarne. Primarno za potrebe hiše, ogrevanje hiše, vode, kuhanje, delovanje gospodinjskih aparatov, računalnikov, televizije, treba pa je tudi razmišljati o nakupu električnega avtomobila v prihodnosti. Zato smo v fazi gradnji hiše že pripravili vse za postavitev polnilne postaje in sončne elektrarne. Ko bo postavljena, bom z lastno pridelano energijo polnil tudi električne avtomobile. V tem primeru bo tudi dolgoročno gledano, ne glede na spreminjanje cen elektrike in bencina, prihranek v primerjavi z vožnjo bencinskega avtomobila še večji.