"Država je zadnja, ki je dolžna poskrbeti za varnost na cesti. Do prometne varnosti se ne pride tako, da čakamo, kdaj bo končno nekje postavljen nov znak, temveč da se pogledamo v ogledalo in si priznamo, kako dober voznik smo." Tako neposreden je Mladen Avrilović, polovični lastnik centra Navak, lociranega dobrih 40 kilometrov pred Beogradom v bližini avtoceste "Bratstva in enotnosti". Drugi lastnik je njegov oče Mirko. Sredi vojvodinske ravnice je na osmih hektarjih zrasla "akademija" vožnje, v kateri poleg standardnih programov za izobraževanje mladih voznikov in varne vožnje nudijo tečaje, ki jih boste v bližnji in daljni okolici zaman iskali.
Avrilovića pri svojem projektu življenja nista skočila na glavo v neznano. Z avtomobili se ukvarjata večino svojega življenja. Mladen je med drugim 12 let delal v tujini, od tega pet let na Ferrarijevi testni progi v Fioranu. Skozi je dal številne vozniške akademije, bil avtomobilski novinar in z očetom razmišljal, kako bi vse to znanje lahko unovčil doma.
"Jasno nama je bilo, da s klasičnimi programi varne vožnje ne moremo preživeti. Prav tako smo se zavedali, da potrebujemo več kot le neko dirkališče, saj ni piste na svetu, ki ne bi imela izgube, če se bavi zgolj z dejavnostjo dirkanja," pripoveduje 40-letni Mladen. "Naredili smo ankete in raziskave na testnem vzorcu ljudi, ki so pokazale, da bi le 28 odstotkov voznikov v prvo spet naredilo izpit. Drugo pomembno opažanje je bilo, da bi veliko ljudi v kritičnih situacijah zamrznilo. Tretja empirična ugotovitev pa je bila, da ljudje ne znajo prepoznati nevarnosti." In prav na teh temeljnih ugotovitvah so gradili svoje izobraževalne treninge.
Realni ovinki in realne hitrosti
Navak ni niti dirkališče niti center varne vožnje, pravi Avrilović. "Naš koncept je center za testiranje in trening". Kaj to pomeni? Vsak ovinek in krivina na dobra dva kilometra dolgi pisti je namensko izdelan, saj z nagibom, radijem zavoja in širino cestišča na različne načine simulirajo razmere, po katerih voznik vsakodnevno vozi. "Vaš center na Vranskem je morda res super, vendar pa se tam vse vaje izvajajo pri nižjih hitrostih. Naše raziskave pa kažejo, da so najbolj problematične višje hitrosti, saj je takrat stres na voznika v primeru nepredvidene situacije precej višji."
Zato vaje na Navaku ne glede na prevozno sredstvo in predznanje kandidatov načrtno izvajajo pri precej visokih hitrostih med 80 in 120 km/h, pri katerih vozniki vožnjo dojemajo povsem drugače ter se na varen način učijo pravilnih reakcij in prepoznavanja nevarnosti. Denimo, kaj na pravem asfaltu in pravem ovinku, ne na spolzki plošči, pomeni podkrmarjenje ali prekrmarjenje avta, kakšne so razlike pri načinih vstopanja v ovinek pri tovrstnih hitrostih, kako se pri 100 km/h hitrostih pravilno izogibati nenadni oviri ...
"Želimo, da voznik spozna, zakaj se nekaj zgodi in da lahko sam vidi, česa še ne zna ter tako prepozna svoje meje."
Avrilović ob tem dodaja, da sami ne uporabljajo besede inštruktor, temveč trener. Kakšna je razlika? "Inštruktor zgolj opravi vajo po predvidenem protokolu, trener pa se prilagaja znanju vsakega posameznika."
Povsem logično je, da so najpogostejši uporabniki Navaka različna podjetja, ki izvajajo izobraževanja za svoje voznike ali timbildinge za zaposlene, saj se fizične osebe iz različnih vzrokov, tudi gmotnih, redkeje privoščijo tak tečaj varne vožnje. Nič drugače ni v Sloveniji, a pri Navaku skušajo narediti preboj tudi na tem področju, saj so skupaj z eno večjih srbskih zavarovalnic njihovim zavarovancem ponudili zastonjsko opravljanje tečaja, zaradi česar so nato upravičeni še do popusta pri kasko polici.
Pri njih se urijo elitni varnostniki
Vaje izvajajo za različne tipe vozil, poleg imajo zgrajen atraktivni off-road poligon, a Navak postaja vse bolj znan v širši regiji tudi po specialnih programih, kot je tisti za urjenje varnostnih služb za vožnjo v spremstvu. Pri tem se tečajniki s pravimi avtomobili in pri velikih hitrostih učijo tehnik, kako izriniti drugo vozilo s ceste ali ga drugače onesposobiti ter kako ubežati pred oboroženimi napadalci.
Pri tem ne manjka trkov med avtomobili in celo pravih eksplozij. Primerne avtomobile kupijo, zmerno poškodovane sami popravljajo. Avrilović pravi, da so med njihovimi strankami številne ambasade in specializirane varnostne službe v regiji, saj podobnega programa v tem delu Evrope ne ponuja nihče.
Druga posebnost je šola driftanja, za kar so nedavno nabavili novega abartha 124, tretja stvar, s katero Navak izstopa, pa so tečaji za dirkače, pri čemer nudijo tudi šolo dirkanja s formulo. V ta namen so nedavno sami kupili dve tovrstni vozili, ki sta namenjeni tudi zgolj kratkemu preizkusu. Ves dobiček stalno vlagajo v posodobitve in osebje, poleg novih garaž in okrepčevalnice imajo v načrtu podaljšanje steze še za kilometer, s čimer bi lahko pridobili licenco za izvajanje pravih dirk.
Vsak se lahko prelevi v James Bonda
Mladenu idej nikoli ne zmanjka. Potem ko so ga pred časom najeli snemalci filma za vožnjo nekega avta v akcijskem prizoru, je dobil zamisel, da bi holivudsko izkustvo hitrosti in razbitih avtomobilov ponudil turistom. James Bond experience, kot sam imenuje ponudbo, tako po novem omogoča, da obiskovalec iz prve roke doživlja adrenalinsko preganjanje z avti in trke v varnem okolju poligona. Menda so odzivi izjemni.
andrej.leban@zurnal24.si
Bravo Džoser, se 100% strinjam s teboj, pri nas na Vranskem imamo samo teren, kjer naši vrli "inštruktorji" ne delajo drugega kot denarno ožemajo tiste ki morajo priti do njih, da se jim brišejo kazensk točke. Druzga pa tko… ...prikaži večo niti ne znajo, niti ne morejo naredit.!
Kje ste sedaj napihnjeni Slovenci,ki imate bivše brate za siromake in nesposobne .Pri nas takega centra še dolgo ne bomo imeli .Tisti na Vranskem je pa že sedaj 100 let za leseno žlico!