Porsche se je znašel v precejšnji zagati, ki utegne precej oblatiti njegovo ime. Pri tem težave 911 GT3, ki se prav "po italijansko" hitro vname, zaradi česar so te dni vpoklicali celotno generacijo nove izvedenke te hitre ikone, zdijo dokaj majhne.
Na tehtnici je Porschejev ugled še precej bolj zaradi starodobnika, ki ga je pred enim mesecem tako ponosno predstavljal javnosti, zdaj pa se utegne izkazati, da so Nemci zelo priredili resnico in zgodbo o vozilu naredili romantično, da je kaj. Tudi zato, da bi lahko avtomobil pripeljali v že posebej pripravljen prostor v svojem slovitem muzeju.
Romantična legenda o pozabljenem "ur-porscheju"
Porsche je konec januarja pokazal prve fotografije obnovljenega "prednika vseh porschejev", modela P1 iz leta 1898, ki naj bi bil praktično v celoti plod intezivnega dela Ferdinanda Porscheja. Gre za avtomobil na leseni konstrukciji, ki da ga je Porsche dizajniral in naredil, ko je delal kot razvojnik pri dunajski delavnici kočij Lohner. Avto je tehtal okoli 130 kilogramov.
Kako daljnosežno je razmišljal slavni inženir, pa je po trditvah tovarne dokazoval pogon, saj je P1 poganjala elektrika, elektromotor pa je zmogel tri konjske moči. Eno polnjenje je zadostovalo za kar 80 kilometrov poti, najvišja hitrost pa je bila okoli 35 kilometrov na uro. Avto je imel celo tempomat, saj je voznik lahko izbral eno od 12 vnaprej določenih hitrosti. Kako dober je bil avtomobil, je dokazovala 40-kilometrska dirka v Berlinu leta 1899, ko je P1 prišel na cilj 18 minut pred prvim tekmecem.
Uradno in dolgo ime avtomobila je bilo egger-lohner C.2 phaeton, a so ga nato po trditvah Porscheja skrajšali v preprost P1, kar se seveda sliši sila romantično in nakazuje na začetek slavne zgodbe. Znak P1 naj bi po trditvah Porscheja sam Ferdinand vgravirali tudi v vse bistvene komponente vozila.
Porsche je januarja predstavil še dodatno poglavje te zgodbe. Tako naj bi Ferdinand Porsche ne bi bil preveč zadovoljen s P1 in ga je že leta 1902 zaprl stran od vseh oči v neko skladišče. Tam naj bi avtomobil, oziroma kar je od njega ostalo, nedotaknjen ždel več kot sto let, nedavno pa so ga odkrili in restavrirali. Na podlagi vse bogate zgodovine, ki obkroža avtomobil, so se pri Porscheju odločili, da mu bodo dali osrednje mesto v svojem muzeju. Še več, Porsche vozilo oglašuje kot "prvi Porsche dizajn" na svetu.
Oznake vgravirane naknadno
Romantična zgodba pa je začela puščati v nekaterih bistvenih elementih. Kot poroča Auto Bild, ki je raziskoval ozadje, so pri Porscheju ime P1 očitno določili kar sami oziroma avtomobil šele nedavno uradno krstili tako. Fotografije namreč dokazujejo, da je imel avtomobil leta 2009 vgravirano zgolj ime Jacoba Lohnerja, lastnika delavnice kočij, medtem ko je danes na tej isti ploščici dodana še oznaka P1. Do leta 2009 to torej ni bil porsche, temveč običajen egger-lohner.
Priznani avtomobilski zgodovinar iz dunajskega tehničnega muzeja Karl Eder je okoli leta 2009 podrobno pregledal vozilo in ga takrat ocenil "le" na okoli 35.000 evrov.
Tudi navedbe, da je avto stal parkiran v pozabljeni ropotarnici, je očitno na trhlih temeljih, saj je vozilo po navedbah nemškega medija sicer res desetletja ždelo bolj kot ne pozabljeno, a nikakor ne v kakšni zaprašeni šupi temveč v depoju dunajskega tehničnega muzeja. Pred štirimi leti so ga nato v muzeju zamenjali z nekim zbirateljem. Avto je nato posredno prišel v last Wolfganga Porscheja, vnuka Ferdinanda Porscheja in danes predsednika nadzornega odbora te slovite družbe. A kot ugotavljajo zgodovinarji, je današnji avtomobil precej drugačen od tistega, ki so ga leta 2009 oddali, saj naj takrat sploh ne bi imel vseh instrumentov, kot jih sicer pri Porscheju ponosno razkazujejo.
Mesto v muzeju na silo?
Porsche je sicer v odzivih dokaj skop. Med drugim noče polemizirati preveč glede imena P1 in resničnega avtorstva vozila, čeprav zatrjujejo, da je zagotovo pravi podpis Ferdinanda Porscheja, vgraviran v volanski obroč.
Eder pa je tako kot nekateri drugi strokovnjaki s tega področja zelo kritičen do postopanja Porscheja in potvarjanja zgodovine. Wolfgang Blaube, predsednik združenja za zgodovinske avtomobile, je bil še bolj neposreden, saj je po njegovem trditev o "prvem porscheju" izrazito prenapihnjena. Ferdinand Porsche je po mnenju Blaubeja v samo vozilo "zgolj" vgradil električni motor, zato pa vozila še ni mogoče imenovati za prednika modelov 356 ali 911. Prav zato avto po mnenju stroke nikakor ne bi smel imeti tako vidnega mesta v Porschejevem muzeju.