Avto
60640 ogledov

Tesla v Sloveniji: Janšev tvit ni naključje, pri nas že izbrane štiri lokacije

Tesla logo Profimedia
Janšev tvit, da je Slovenija pripravljena na izgradnjo druge Tesline gigatovarne v Evropi, ni bil naključen. V ozadju je več kot eno leto priprav.

Ustanovitelj Tesle in drugi najbogatejši Zemljan Elon Musk je pred dnevi na vprašanje uporabnika Twitterja zapisal, da se znamka še ni odločila, kje bo stala njena druga gigatovarna v Evropi. Svojo prvo evropsko bodo, sicer z zamudo, v kratkem zagnali pri Berlinu. Iz nje se bo Evropa najprej zalagala s Teslinimi avtomobili model 3 in model Y, hkrati bo to tovarna naprednih baterij za vozila in zalogovnike. Zaposlovala bo 8.000 ljudi, vanjo so vložili kar 4 milijarde evrov.

Med evropskimi državami je pred prvo izbiro lokacije leta 2019 vladala ostra konkurenca, Teslo je k sebi vabilo kar 10 različnih držav, ki so se nadejale številnih tudi sekundarnih gospodarskih koristi od takšne "greenfield" naložbe. Znano je namreč, da Tesla kar največji mogoči delež sestavnih delov nabavi v okolici proizvodnje. Da je Tesla na koncu izbral Nemčijo, je bila velika zmaga za nemško gospodarstvo in politiko.

Naslednji Teslin korak na evropskih tleh bo vzpostavitev drugega proizvodnega obrata. Šlo bo sicer za nekoliko manjši obrat kot je berlinski, vseeno pa je po nekaterih ocenah vrednost investicijskega potenciala eno milijardo evrov, za 1,3 millijarde evrov letnega izvoza in 2.000 delovnih mest.

Odločitev naj bi bila znana že v nekaj mesecih.

Janšev tvit ni bil naključen

Premier Janez Janša je Musku na njegov odgovor, da še niso izbrali lokacije, zapisal: "Dobrodošli ste v Sloveniji @elonmusk." In retvital sporočilo, da je bila prva služba izumitelja Nikole Tesle, po kateri ima znamka avtov danes ime, v Mariboru. Muska je tudi opomnil, da Slovenija sodi med najvarnejše države na svetu.

V uredništvu smo pridobili verodostojne informacije, da ideja o vzpostavitvi pogojev za Teslinovo naložbo v Sloveniji sploh ni nova, temveč gre za več kot leto star projekt iskanja primernih lokacij, ki bi ustrezali strogim Teslinim zahtevam. Prvotna ideja se je nato kalila na Gospodarski zbornici Slovenije, na podlagi študije pa je bila na začetku letošnjega leta narejena predstavitev za gospodarskega ministra Zdravka Počivalška. V njej so bile zapisane prednosti Slovenije, zakaj bi lahko pri nas zrasel še en tako velik in močan proizvajalec, kot je novomeški Revoz. 

Med prednostmi so navedeni razlogi, kot so dolgotrajne izkušnje z avtomobilsko industrijo in izobražena delovna sila, številni lokalni proizvajalci, stabilne tržne razmere in položaj Slovenije v mednarodnih partnerstvih, odlična stateška lega, iz katere bi lahko pokrivali številne trge na vzhodu in zahodu, Luka Koper ...

Da pa bi bilo to mogoče, bi morala v projekt vstopi vlada z vsemi potrebnimi aktivnostmi na področju lobiranja, priprave zakonodaje, zagotavljanja sredstev iz evropskih skladov in podobno. Ob tem bi se morali v splošno korist tudi znati izogniti scenarijem, ki so se dogajali ob vzpostavljanju Magnine lakirnice v Hočah, ter se hkrati naučiti lekcije iz težav, ki jih je imela Tesla pri vzpostavljanju tovarne pri Berlinu. Tako je med ključnimi točkami projekta navedena tudi ustrezna komunikacija z okoljevarstvenimi organizacijami. Projekt tudi predvideva, da bi morali del potrebne delovne sile pripeljati od drugod, saj samo z domačimi delavci ne bi pokrili vseh potreb.

Tesla gigatovarna | Avtor: Tesla Tesla

Iz dokumentacije, ki smo jo prejeli v uredništvu, je sicer nadalje razvidno, da osnovnim Teslinim zahtevam (nekmetijsko zemljišče primerne velikosti in z možnostjo razširitve, bližina ceste in železnice, ustrezna ostala infrastruktura ...) odgovarja več lokacij v Sloveniji. 

Kot najboljše in najbolj primerne pa so izluščili štiri: po eno na Dolenjskem, Gorenjskem, Štajerskem in Primorskem.

Priložnosti so in Slovenija jih lahko izkoristi

Tudi minister za digitalno preobrazbo Mark Boris Andrijančič je v pogovoru za oddajo 24ur na Pop TV potrdil, da je bil premierjev tvit "zaresen" in da bi bila Slovenija pripravljena na takšno naložbo. Ni pa pojasnil, ali so pri vladi s strani Tesle že dobili kakršnakoli resna zagotovila, da se Slovenija uvršča med finaliste izbora. Morda bo kaj več znanega na začetku oktobra, ko bodo pri Tesli za javnost uradno predstavili svojo novo tovarno pri Berlinu, kar bo tudi priložnost za srečanja z različnimi vodilnimi ljudmi ene najbolj prodornih avtomobilskih znamk v tem hipu.

Tesla sicer ni edini možni investitor za tovrstne naložbe pri nas, saj bodo zelo verjetno v Evropi svoje proizvodne obrate v prihodnosti vzpostavljale tudi vzhajajoče zvezde kitajske avtomobilske industrije, kot so podjetja NIO, Xpeng, Lucid ... Njihova osnovna težava pa je, da še nimajo vzpostavljene masovne proizvodnje na način, kot je to uspelo Tesli v zadnjih letih. 

Hkrati se vse bolj prebuja tudi evropska energetska industrija, ki želi nadomestiti zaostanek in avtomobilski industriji zagotoviti ustrezno količino potrebnih baterij. V zadnjem času na tem področju prednjačijo naložbe posameznih družb, kot je Northvolt, ali pa skupnih projektov proizvajalcev baterij in vozil.

Nov zagon slovenski avtoindustriji?

Predstavnike slovenske vlade so se z madžarskimi kolegi na nedavni skupni seji vlad na celjskem sejmu pogovarjali o vzpostavitvi skupne steze za testiranje samodejnih vozil. 

Hkrati se veliki premiki dogajajo na področju avtomobilskega grozda, kjer se je več vodilnih podjetij povezalo v projekt GREMO. V njegovem okviru nameravajo v različne tehnologije s področja elektromobilnosti v petih letih vložiti kar tri milijarde evrov.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 33
  • Avatar omega_v6
    omega_v6 11:17 27.september 2021.

    Kdo bo pa investiral v državi v kateri levičarji grozijo,da bodo vse nacionalizirali?? Slovenija ni primerna za tuje investicije saj bi levaki vso premoženje pobrali in si napolnili žepe!! Bi pa taka investicija omogočala veliko delovnih mest še posebaj visoko ...prikaži večo izobraženega kadra seveda pa ne tistega iz FDV-ja!! Dokler bomo imeli levičarje se lahko samo bojimo,da bomo okradeni,če ne verjamete si poglejte zadnja dejanja Alenke Bratovšek,ki je okradla lasten narod!!

  • Plavi-mil 10:25 27.september 2021.

    Držim pesti, da bi uspelo, potem ne bomo rabili nobenega orača več, ker bodo levičarji s svojimi dolgimi nosovi orali po zemlji, držim pesti.

  • igorgeus 08:28 27.september 2021.

    Slovenija podjetniško dolgoročno ni zanimiva država, ker je blazno nestabilna. To se najbolje vidi sedaj, ko je desnica v enem letu pripravljena sesut celo državo samo zato, ker lahko, da nam pokaže kdo je (zdaj) šef, potem pa se bomo ...prikaži več spet 10 let pobirali tako kot zadnjič.