Najbolj hecna zadeva pri vsem je, da je za težave z zagonom električnega avtomobila običajno kriv enak razlog kot pri avtomobilih z motorji na notranje zgorevanje: prazna baterija. Ampak ne tista visokonapetostna, ki skrbi za napajanje elektromotorjev, ampak dodatni 12-voltni akumulator, ki skrbi za napajanje opreme na krovu.
Za razliko od agencije TÜV, ki preverja predvsem stanje avtomobilov na tehničnih pregledih, klub ADAC podatke zbira na terenu, na podlagi intervencij, ki jih opravi njegova služba za pomoč na cesti. Njihovi mehaniki so lani na nemških cestah opravili več kot 3.386.000 intervencij zaradi okvar, ki so voznikom preprečile nadaljevanje vožnje. V primerjavi z letom 2019 je šlo za 10-odstotni porast, glavni razlog zanj pa je bila pandemija korona virusa, zaradi katerih je veliko avtomobilov dolgo stalo na mestu.
Akumulator najbolj pogost vzrok
Najbolj pogost razlog za pomoč na cesti je bil namreč izpraznjen 12-voltni akumulator, s 16 odstotki so bili na drugem mestu pokvarjeni motorji, na tretjem pa s 14 odstotki karoserija, zavore ali krmilni mehanizem. Najbolj zanimiva ugotovitev statistike je, da se razlogi, da avtomobil obstane ob cesti, ne razlikujejo preveč glede na vrsto njegovega pogona. Električni avtomobili se namreč niso izkazali za čisto nič bolj zanesljive od bencinskih ali dizelskih.
Tudi na električnih avtomobilih je bil namreč najbolj pogost vzrok za neprostovoljni postanek ob cesti izpraznjen 12-voltni akumulator. S 54-odstotnim deležem takšnih okvar v vsej statistiki so bili celo za dobrih osem odstotkov slabši od avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje.
Seveda se lahko razumljivo vprašamo, kako to, da avtomobil, ki s seboj vozi več deset kilovatnih ur elektrike, obstane zaradi težav z 12-voltnim akumulatorjem, ki mu prepreči zagon. Razlog je v tem., da tudi najsodobnejši električni avtomobili, ki s seboj vozijo baterije s kapacitetami do 100 kilovatnih ur, še vedno potrebujejo majhen 12-voltni akumulator. Razlog je predvsem ekonomske narave.
Nepogrešljivih 12 voltov
Iz klasičnega akumulatorja se napajajo sistemi na krovu avtomobila, od centralnega zaklepanja, do svetil in infozabavnih sistemov. Vsi ti sistemi delujejo pod napetostjo 12 voltov, medtem ko je v veliki litij-ionski bateriji običajno elektrika z okoli 400, v nekaterih avtomobilih pa celo 800 voltov. Tudi v električnem avtomobilu so vloge baterij strogo ločene.
Proizvajalci bi se sicer lahko odločili, da se bodo tudi pomožne naprave napajale iz glavne baterije, vendar pa bi to zahtevalo tudi vgradnjo dodatne opreme, ki bi visokonapetostni tok z visoko močjo sproti pretvarjale v nizkonapetostnega z nizko močjo. To pa bi bilo zelo drago. Zato so se proizvajalci preprosto odločili, da bodo tudi v električnih avtomobilih uporabili tehniko, ki jo uporabljajo avtomobili z motorji na notranje zgorevanje, saj je ta dodobra preskušena in zaradi velikih serij tudi razmeroma poceni.
Nizkonapetostni akumulator ima v električnem avtomobilu še dodatno vlogo, saj poskrbi tudi za deaktivacijo in aktivacijo visokonapetostne pogonske baterije, ko avtomobil stoji. In tako medtem, ko velika baterija med postankom avtomobila »počiva« in je iz varnostnih razlogov odklopljena od pogona, majhen akumulator skrbi za delovanje sistemov na krovu motorja, za ohranjanje podatkov v računalniku in varnost. Avtomobil torej tudi v deaktiviranem stanju od 12-voltne baterije zahteva precej dela. In če se baterija izprazni, lastnik ne bo več mogel zagnati svojega električnega avtomobila in to ne glede na to, koliko elektrike je na voljo v visokonapetostni bateriji.
Dva razloga
12-voltni akumulator se tudi v električnem avtomobilu lahko izprazni predvsem iz dveh razlogov. Prvi je, če avtomobil predolgo stoji na mestu, drugi pa je preslabotno polnjenje baterije med delovanjem avtomobila. Polnjenje akumulatorja v električnem avtomobilu sicer poteka drugače kot v avtomobilu na notranje zgorevanje. Medtem, ko v slednjem baterijo preko jermenske povezave z motorjem polni alternator, za polnjenje akumulatorja preko transformatorja skrbi elektrika iz visokonapetostne baterije. Vendar pa takšno polnjenje, tudi če je v visokonapetostni bateriji dovolj elektrike, ni možno, ko avtomobil stoji, saj je tedaj tudi visokonapetostna baterija odklopljena od sistema.
In tako se, podobno kot pri avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje, lahko zgodi, da kratke mestne vožnje ne bodo zadostovale za polnjenje 12-voltnega akumulatorja, saj za to preprosto ne bo dovolj časa. Poleg tega so 12-voltni akumulatorji v električnih avtomobilih načeloma manjši z manjšimi kapacitetami, saj jim ni treba napajati energetsko potratnega zaganjalnika. Prekine se lahko tudi delovanje nadzorne enote za polnjenje akumulatorja z elektriko iz visokonapetostne baterije.
Skrb za 12-voltni akumulator je torej tudi v električnem avtomobilu enako ali še bolj pomembna kot v avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje. Sicer se lahko zgodi, da se 12-voltni akumulator električnega avtomobila izprazni in ta kljub veliki zalogi elektrike nemočen obstane ob cesti.
a dej no ??!!! a veste kolk stane ena čist mickena votovoltaična celica, in se jo nalima na dashboard.. takole 12 voltov 300 mA.. 25 eurov.. bolj ko bo avto stal , bolj bo akumulator poln.. a pa ne gre,… ...prikaži več ane ? me zanima pa kolk stane po zamenjavi akumulatorja , nastavitev vseh sitemov nazaj na predhodno stanje.