Statistika je prinesla zanimivo osnovno ugotovitev. Zaradi zaprtja zaradi pandemije korona virusa in posledičnega zmanjšanja osebnega prometa so pri ADAC lani v splošnem zabeležili manj okvar kot prejšnja leta, po drugi strani pa se je še bolj kot prejšnja leta izkazalo, da vzrok za klic na številko mobilne pomoči največkrat kriv omagani akumulator.
Leta 2020 so izvajalci ADAC-ove mobilne pomoči posredovali v 3,386 milijona primerih, kar je za dobrih deset odstotkov manj kot leta 2019. Takšno zmanjšanje števila posredovanj v grobem celo odgovarja splošnemu zmanjšanju prometa zaradi covid-19 na nemških cestah. Med prvim zaprtjem spomladi 2020 se je obseg prometa na nemških avtocestah za krajši čas celo zmanjšal za polovico.
Vedno problematični akumulator
Kljub stalnim prehajanjem od zaprtega k odprtemu režimu pandemije je ena stvar ostala konstantna: najbolj pogost vzrok za okvaro je še naprej bil akumulator. Celo več od tega. Z 46,3-odstotnim deležem med vsemi okvarami so akumulatorji zagrešili še več neprostovoljnih postankov ob cesti kot leto poprej, ko je njihov delež znašale »le« 41,8 odstotka.
Vzrok za takšen porast upehanih akumulatorjev je preprost. V avtomobilih, ki so dneve in celo tedne stali na mestu, so akumulatorji izgubili napetost, zato niso več mogli zagnati motorja. Najboljši dokaz za to je bilo neobičajno veliko število praznih akumulatorjev aprila 2020, torej takoj po sprostitvi ostrega spomladanskega zaprtja.
V statistiki okvar za leto 2020 so sicer ocenjevali 109 tipov vozil 25 znamk, vse okvare pa so zadele vozila v starosti 3 do 10 let, torej tista, ki so bil prvič registrirana v obdobju 2011 do 2018. Poleg tega so jih morali vsaj v enem letu registrirati več kot 10.000. Avtomobilov, ki jih je bilo prodanih manj, zaradi točnosti navedb niso upoštevali, prav tako pa v statistiko niso vpisovali napak, za katere so bili neposredno krivi vozniki. Takšne so denimo prazne posode za gorivo ali poškodovane gume.
Kateri so spodaj?
Neslavno mesto najbolj nezanesljivega avtomobila je v letu 2020 pripadlo deset let staremu kia ceedu s statistično pogostostjo okvar 52,7 promila. ADAC ob tem opozarja, da so kie zadnjih letnikov skoraj brez okvar. Poleg očitnega akumulatorja so bili pogost vzrok za neprostovoljni postanek desetletne kie ob cesti zaganjalnik, črpalka za gorivo, motorna veriga in svečke. Podobno podobo kaže tudi hyundai i20, kjer so se poleg vžignih svečk za problematične izkazale še zagonske ključavnice.
V vseh letih proizvodnje sta se za problematična pokazala tudi seat alhambra in volkswagen sharan. Glavni vzrok za okvare so bili povratni vodi izpušnih plinov, pri novejših letnikih pa tudi vbrizg tekočine AdBlue. Za zelo slabega se je izkazal tudi smart forfour od letnika 2015 naprej, ki predvsem zelo pogosto uniči predvsem akumulator. Nadpovprečno problematični so tudi opel insignia, nissan qashqai, ford S-max in renault kangoo. Renaulti se sicer pogosto soočajo s težavami z elektroniko.
Kateri so zgoraj?
Med avtomobili, ki so se leta 2020 izkazali zelo dobro, je presenetljivo veliko audijev in BMW-jev. Za najbolj zanesljive audije so se izkazali A3, A4, A5, Q3 in Q5. Ko govorimo o napakah, so to najpogosteje vžigni kabli na starejših audijih A1 in šobe injektorjev na dizelskih motorjih audijev Q5. Najbolj zanesljivi BMW-ji so serije 1, 2, 3 in 4 ter križanca X1 in X3, dobro pa se je odrezal tudi mini. Z malce več zabeleženimi okvarami jim sledijo mercedesi razredov A in C ter križanci CLA, GLA, GLC in GLK. Če je bilo pri njih kaj narobe, so to običajno bile vžigne ključavnice ali zaganjalniki.
Med zelo zanesljive avtomobile sta se presenetljivo uvrstila tudi fiat punto in dacia sandero. Pri puntu je presenetljivo tudi to, da so zelo malo napak zabeležili celo pri najstarejših obravnavanih primerkih, torej letnikov 2011 do 2013. Dacia sandero pa dokazuje, da ne bi smeli pri razmišljaju o nakupu odpisati niti najbolj poceni avtomobilov. Na dolgem seznamu razmeroma neproblematičnih avtomobilov, teh je bilo med 109 modeli kar 40 odstotkov, so tudi seat ibiza, škoda fabia in VW polo.
Kaj pa električni?
Ker se vse več vprašanj nanaša tudi na zanesljivost električnih avtomobilov, so jih pri ADAC obdelali posebej. Zanimivo je, da so se tudi v njihovem primeru za najbolj pogoste okvare izkazali izpraznjeni in pokvarjeni 12-voltni akumulatorji, ki pri električnih avtomobilih dosegajo celo 54 odstotkov okvar, torej okrog osem odstotkov več kot pri avtomobilih z motorji na notranje zgorevanje.
Tu je potrebno dodatno pojasnilo, saj se marsikdo verjetno vpraša, čemu električni avtomobil z ogromno osnovno baterijo sploh potrebuje dodatni majcen akumulator. Tako kot vsak drugi avtomobil, tudi električni za zagon delovanja potrebujejo akumulator, ki zagotavlja, da se vrata odprejo in da se dejansko aktivira električni pogonski sklop. 12-voltni akumulator zagotavlja tudi elektriko za delovanje opreme na krovu: luči, elektronike, infozabavnega sistema in podobno, naprav torej, ki za delovanje potrebujejo tok nizke napetosti.
Velika baterija pod potniškim prostorom namreč zagotavlja tok z napetostjo okrog 400 voltov, pri nekaterih avtih, denimo porscheju taycanu, pa celo 800 voltov, ki seveda za napajanje naprav na krovu ni primerna. Ironija je, da lahko tudi električni avtomobil zaradi praznega 12-voltnega akumulatorja nemočno obstane na mestu, saj voznik ne more odpreti niti vrat, kaj šele zagnati pogonskega sklopa.
Visokonapetostna baterija, elektromotorji polnilna napeljava in drugi elementi električnih pogonskih sklopov so se doslej izkazali za zelo zanesljive in na seznamu okvar zasedajo le 4,4-odstotni delež. Vendar pa je ob tem treba upoštevati tudi dejstvo, da se električni avtomobili večinoma uvrščajo med najmlajše, torej bi se prave napake lahko v naslednjih letih šele zares pokazale.