AMZS letos že šestič organizira tekmovanje Najboljši za volanom, s katerim bodo maja izbrali najboljšo mlado voznico in najboljšega mladega voznika.
Pri AMZS pravijo, da njihovo tekmovanje, ki bo zmagovalca popeljala tudi na evropsko tekmovanje mladih voznikov, ki bo letos v Madridu, vsako leto pritegne vse več tekmovalcev. Lani jih je skoraj 5.200 rešilo spletni test, med 50 dekleti in 50 fanti, kii so se uvrstili v praktični del tekmovanja, pa sta največ spretnosti in znanja pokazala Neca Strniša in Žiga Žgur.
Na AMZS so najboljšega mladega voznika v Sloveniji prvič izbirali leta 1993, tekmovanje pa so ponovno obudili v letu 2017. Namen tekmovanja je izboljšati prometno varnost med mladimi, ki so ena najbolj ranljivih skupin udeležencev v prometu, mnogokrat pa tudi neupravičeno stigmatizirani kot nevarni vozniki. Leta 2019 je bil v Sloveniji prvič organiziran tudi mednarodni izbor. AMZS torej letos prireja že šesti izbor Najboljši za volanom, na katerega se lahko mlade voznice in mladi vozniki vključno 24. Marca 2022 prijavijo preko spletne strani www.najboljsizavolanom.si.
Neca in Žiga sta skupaj s tretjeuvrščenim Urošem Grubarjem tekmovala tud na mednarodnem zboru FIA Best Young Driver, ki je lani potekalo na Poljskem in kjer je Žiga osvojil drugo, Neca pa tretje mesto. Kaj pravita po dobrem letu od lanskega tekmovanja?
Kakšni so vajini vtisi leto dni po zmagi na tekmovanju Najboljši za volanom? Kaj menita o tekmovanju? Ali izpolni pričakovanja, ki jih ima nekdo, ki se nanj prijavi?
Neca: Slabo leto dni po zmagi na tekmovanju Najboljši za volanom so vtisi še vedno sveži in pozitivni. Na tekmovanje sem se prijavila iz zabave in želje po pridobivanju novih izkušenj, vendar je predstavljalo veliko več kot samo to. Na tekmovanju sem zares uživala, spoznala mnogo super punc in fantov, s katerimi smo še vedno v stikih, pridobila mnogo voznih izkušenj, za povrhu pa o čisto norih nagradah nima smisla izgubljati besed. Tekmovanje je definitivno izpolnilo in preseglo vsa pričakovanja, zato prijavo svetujem vsakemu mlademu vozniku.
Žiga: Vtisi po zmagi so kljub temu, da je preteklo že skoraj eno leto, še vedno zelo sveži. Zelo rad se spominjam tistega sončnega 22. junija, ko smo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem imeli finale tekmovanja Najboljši za volanom, saj je zmaga prišla popolnoma nepričakovano, pa vendar je poplačala trud, ki sem ga tekom tekmovanja pokazal. Samo tekmovanje je vrhunsko zastavljeno, od spletnega testa, na katerem je potrebno pokazati teoretično znanje, pa vse do praktičnih vaj na poligonu in vsekakor izpolni, oziroma celo preseže vsa pričakovanja, ki jih lahko tekmovalec ima.
Kakšno odgovornost imata kot zmagovalca na tekmovanju? Kaj sta pridobila s tem izzivom in kaj sta se naučila na tekmovanju?
Neca: Kot zmagovalka med puncami na lanskoletnem tekmovanju sem pridobila naziv ambasadorke varne vožnje, kar predstavlja veliko odgovornost. Ker se letos za nagrado vozim naokrog s čisto novim fordom focusom, na katerem jasno piše, da sem najboljša za volanom, čutim še dodatno odgovornost, da vsakič znova, ko zapeljem na cesto, s svojo vožnjo poosebljam varnega voznika in sem zato še toliko bolj previdna in pozorna na upoštevanje cestno prometnih predpisov. Na tekmovanju sem predvsem poglobila svoje znanje in vozniške sposobnosti, zaradi česar se zdaj gotovo na cesti počutim bolj suverena, predvsem pri reagiranju v nepredvidljivih situacijah in obvladovanju avtomobila. Poleg tega sem se prvič preizkusila v »off-road« vožnji, česar sama od sebe nikoli ne bi poizkusila – vendar mi za izkušnjo definitivno ni žal.
Žiga: Kot zmagovalec imam to odgovornost, da upravičujem sam pomen tekmovanja Najboljši za volanom, torej da se v prometu obnašam odgovorno, vozim po predpisih in sem zgled tako mlajšim kot tudi starejšim generacijam. Na kratko povedano, da sem dober in varen voznik. S tem izzivom sem definitivno pridobil eno super izkušnjo, spoznal odlično ekipo AMZS-jevih inštruktorjev in vseh, ki stojijo za tem tekmovanjem, prav tako pa sem pridobil veliko novih prijateljev. Na tem tekmovanju sem se naučil predvsem to, da ni vse v hitri vožnji, temveč je veliko večjega pomena to, da si pri sami vožnji varen in spreten ter da znaš v primeru nesreče nuditi pomoč poškodovancem.
Sodelovala sta tudi na mednarodnem tekmovanju za najboljšega voznika. Kaj sta od njega odnesla? Se pogledi mladih voznikov v drugih državah razlikujejo od pogledov mladih pri nas? Kje so razlike in v čem ste si mladi enaki?
Neca: Na mednarodnem tekmovanju sem spoznala veliko sovrstnikov iz ostalih evropskih držav, s katerimi smo se v treh dneh veliko pogovarjali. Seveda je bil rdeča nit avtomobilizem. Iz pogovorov sklepam, da je vozna kultura mladih v Sloveniji in v drugih evropskih državah podobna. Vsi se strinjamo o pomenu upoštevanja cestno prometnih predpisov, o nujni uporabi varnostnega pasu, o upoštevanju primerne hitrosti v prometu. Predvsem pa smo enotnega mnenja, da alkoholiziran voznik definitivno ne sodi za volan. Glede na rezultate tekmovanja v varni vožnji lahko sklepam, da Slovenci spadamo v vrh evropskih mladih voznikov, na kar sem tudi malce ponosna.
Žiga: Tako je. Lanskega oktobra sem se udeležil FIA Best Young Driver tekmovanja, ki je potekalo v Varšavi na Poljskem. Na tekmovanju smo se zbrali predstavniki Poljske, Avstrije, Bolgarije in Slovenije, kjer nas je pričakalo pet različnih vaj, tako iz prve pomoči kot tudi iz spretnostne vožnje na poligonu. S tega tekmovanja sem odnesel res veliko zadovoljstva, saj je predstavljanje države na mednarodnem tekmovanje še toliko večja motivacija, da se človek izkaže. In zase menim, da sem se – to potrjuje tudi doseženo drugo mesto. Pogledi mladih so si v vseh državah enaki, vsi stremimo k varni vožnji in se zavzemamo za upoštevanje cestnoprometnih predpisov.
Kako sta se znašla v vlogi ambasadorja varne vožnje, ki jo je prinesla zmaga na tekmovanju? Za kaj sta se najbolj zavzemala? Kaj pravzaprav pomeni biti ambasador varne vožnje?
Neca: Hm, to vprašanje je kar malce nehvaležno in bi ga bilo mogoče potrebno nasloviti na zaposlene pri AMZS. Upam, da sem v tem letu upravičila vlogo ambasadorke varne vožnje. Iskreno nisem čutila posebnega pritiska pridobljene vloge, saj sem vse obveznosti, ki jih je vloga prinesla, opravljala z veseljem. Predvsem sem vedno v prometu poskušala s svojim načinom vožnje in upoštevanjem soudeležencev v prometu, te spodbujati k varni in predvsem strpni vožnji. Menim, da moramo biti vozniki v prvi vrsti drug drugemu dober zgled. To šteje največ – od besed k dejanjem.
Žiga: Menim, da sem se v vlogi ambasadorja znašel odlično, saj se konstantno trudim, da vozim po predpisih in sem zgled ostalim voznikom, saj navsezadnje vsi vidijo kakšen avto se vozi po cesti. Najbolj sem se zavzemal za vožnjo po predpisih, predvsem pa za uporabo smernikov tako na avtocesti kot tudi na krožiščih. Ambasador varne vožnje pomeni to, da si s svojo vožnjo zgled ostalim voznikom, da si varen in preudaren voznik, ter da si za volanom strpen.
Kaj po vajinem mnenju pomeni biti dober voznik oziroma varen voznik?
Neca: Predvsem se moramo zavedati, da na cesti nismo sami in da cesta ni dirkališče. Kljub temu da se potrudiš, je cesta zelo nepredvidljiva. Dober oziroma varen voznik je po mojem mnenju tisti, ki poleg upoštevanja cestno prometnih predpisov spoštuje tudi ostale soudeležence v prometu, da vsi varno prispejo na cilj. Poleg tega pa varen voznik nikoli ne vozi pod vplivom alkohola!
Žiga: Po mojem mnenju je dober voznik tisti, ki vozi po predpisih, je strpen, dobro predvideva situacije v prometu ter zna obvladovati vozilo v različnih okoliščinah. Prav tako dobre voznike smatram tiste, ki se znajo v prometu hitro prilagoditi ter s svojo vožnjo ne povzročajo t.i. zamaškov, torej sledijo prometnemu toku. Tak voznik ne bo samo dober, temveč tudi varen.
Kakšna je bila vajina prva vožnja z vozniškim izpitom? Kako nanjo in na vozniške izkušnje pred tekmovanjem gledata danes, leto dni po zmagi na tekmovanju za mladega voznika in po vlogi ambasadorja varne vožnje?
Neca: Iskreno se prve samostojne vožnje z vozniškim izpitom ne spomnim, najbrž sem se odpeljala v šolo. Vozniški izpit sem uspešno opravila pred dobrimi osmimi leti, zato lahko rečem, da sem od takrat gotovo pridobila mnogo izkušenj. Vsak dan na cesti ti prinese dodatna znanja. Res pa je, da mi tudi izkušnje iz poligonov, ki so nam jih v okviru tekmovanja pripravili na AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, zelo pomagajo pri vozniški spretnosti.
Žiga: Moja prva samostojna vožnja z vozniškim izpitom je bila vožnja v Sežano. Rekel bi, da sem bil nekoliko v skrbeh, če bom prav storil vse, kar me je naučil inštruktor v avto šoli, vendar sem kmalu ugotovil, da so skrbi odveč in da vožnjo tako rekoč obvladam. Od takrat pa do danes je minilo že dobrih pet let, sam pa se kot voznik nisem veliko spremenil, gledano s stališča upoštevanja CPP. Sem pa pridobil veliko izkušenj in znanj, ki ti jih lahko ponudijo le kilometri. Kot sem že omenil, zmaga na tekmovanju na moje vozniške navade ni imela bistvenega vpliva, saj se konstantno trudim, da vozim po predpisih in da sem zgled ostalim. Zato bi dejal, da danes na vozniške izkušnje gledam popolnoma identično, kot pred tekmovanjem.
Kakšen nasvet bi dala vrstnikom, ki se prijavljajo na tekmovanje Najboljši za volanom?
Neca: Vsem mladim voznikom priporočam, da se prijavijo na tekmovanje Najboljši za volanom, saj je to svojevrstno tekmovanje, ob koncu katerega smo vsi zmagovalci – z dodatnimi izkušnjami in sposobnostmi za volanom. Tekmovanje je na res vrhunskem nivoju, vsi vpleteni se maksimalno potrudijo za super vzdušje in atraktivne poligone, zato obljubljam, da nikomur, ki se bo prijavil, ne bo žal. Na tekmovanju pa svetujem, da predvsem uživajo in se zabavajo. Tako bodo rezultati prišli sami od sebe.
Žiga: Svojim vrstnikom bi svetoval, da naj se, v kolikor jim je mar za dogajanje na slovenskih cestah, uživajo v vožnji z avtomobilom in imajo radi vse, kar je povezano z njimi, prijavijo na tekmovanje. Tukaj bodo res izkusili vozniško izkušnjo »od A do Ž«, predvsem pa bodo spoznali vrhunski poligon na Vranskem ter se srečali z znanja polnimi inštruktorji. Naj jim nagrade ne predstavljajo glavne motivacije, saj v tem primeru želeni rezultati ne bodo doseženi. V glavi je potrebno imeti le željo po novih izkušnjah ter se prepustiti samemu poteku dogodkov in biti karseda sproščen. In na takšen način bodo prišle tudi nagrade, ki so le češnja na vrhu tortice. Prav tako bi vsem mladim svetoval, naj se udeležijo tudi programov varne vožnje in na takšen način le še bolj prispevajo k varnosti v cestnem prometu ter podkrepijo svoje znanje obvladovanja avtomobila.
Kakšni vozniki se vama zdimo Slovenci? Kaj bi po vajinem mnenju lahko storili, da bi se znanje voznikov pri nas izboljšalo?
Neca: Na splošno bi rekla, da vozna kultura Slovencev ni slaba. Vendar se najdejo posamezniki, ki popolnoma pokvarijo krivuljo – trobijo in utripajo z lučmi, ker se jim zdi, da pelješ prepočasi, tudi če pelješ po omejitvah. Vozijo tudi (predvsem na avtocesti) brez vsake varnostne razdalje, kar seveda spravlja v veliko nevarnost vse, ki se v tistem trenutku znajdejo na tistem mestu. Žal menim, da bodo izjeme vedno, ne glede na vse preventivne akcije, ki jih pristojni izvajajo in ne glede na vse kazni, ki jih izrekajo policisti. Sicer pa, glede na to, da na dan prevozim dobrih 100 kilometrov, lahko rečem, da se na slovenskih cestah počutim relativno varno.
Žiga: Menim, da smo Slovenci dobri vozniki. Seveda obstajajo izjeme, ki kršijo predpise na tak ali drugačen način, vendar celostno gledano lahko rečem, da smo Slovenci dobri vozniki in se zelo zavedamo pomena varne vožnje. Kulture vožnje ne moremo spremeniti čez noč, temveč je potrebno iti korak za korakom. Tekmovanje Najboljši za volanom je dober pokazatelj, kako lahko spremenimo znanje voznikov na boljše. Dodatna izobraževanja bi morala biti tudi za starejše voznike, sploh zaradi konstantnega spreminjanja prometnih znakov in dodajanja novih pravil (npr. zavijanje desno ob rdeči luči na semaforju), da bi se tudi njih to prijelo in bi bili seznanjeni z vsemi novostmi.
Kaj vama dejansko osebno pomeni avtomobil? Kako gledata na osebno mobilnost? Je avtomobil nujen ali bi ga raje nadomestila z drugimi oblikami prevoza?
Neca: Avtomobil mi že vse od dopolnjenega osemnajstega leta in opravljenega vozniškega izpita predstavlja svobodo gibanja. V mladosti sem živela od mesta oddaljena nekaj kilometrov, zato je bil avtomobil osnova za mobilnost in samostojnost. Danes si ne predstavljam življenja brez avtomobila, saj se vsak dan vozim v službo in nazaj. Glede na relativno slabe povezave javnega potniškega prometa v Sloveniji, je v mojem primeru avto nujno in zelo potrebno prevozno sredstvo, ki ga ne bi zamenjala. V vožnji uživam, velikokrat kaj premislim, odmislim skrbi in si včasih priredim pravi mini koncert. Vsekakor pa na krajše razdalje najraje izberem bolj zeleno rešitev – rolerji, kolo ali »peš honda«.
Žiga: Osebni avtomobil mi res ogromno pomeni, saj mi ne predstavlja le prevoznega sredstva od točke A do točke B, temveč mi da nek užitek, da se lahko kadarkoli odpeljem kamorkoli želim, poleg teka pa v tem uživam. Sam si brez avtomobilov ne znam predstavljati življenja. Bolj kot je cesta zavita, več kot je kilometrov pred mano, večji bo nasmeh na mojem obrazu. Zato menim, da ja avtomobil nujen in ga ne morem nikakor nadomestiti z nobenim drugim prevoznim sredstvom.