Ob visokih cenah pogonskih goriv, ki se bližajo rekordnim vrednostnim, spet veljavo pridobiva avto na plin (LPG ali CNG). A pri izbiri rabljenega avtomobila naknadno predelanega na plin kot tudi mehanične delavnice je treba biti še kako pazljiv.
Rekordna rast cen pogonskih goriv pred leti je voznike spodbudila, da avtomobile vse pogosteje preuredijo za kombinirano uporabo goriv, bencina in avtoplina. S predelavo na plinski pogon privarčujemo pri gorivu, a je vzdrževanje dražje. Po ocenah Petrola se je pred leti v Sloveniji tudi zaradi visokih cen pogonskih goriv vsako leto za nakup plinskega avtomobila odločilo 4.000 slovenskih voznikov.
Manj denarja za gorivo, več za vzdrževanje
Kupci se v prvi vrsti zavedajo, da ima lahko predelava takojšnje pozitivne učinke, kot sta manjša poraba in manjši izpusti, manj pa se zavedajo stranskih učinkov. V nekem območju delovanja gre vedno za hkratno delovanje na bencin in plin. Če sinhronizacija ni stoodstotna, lahko avtomobil cuka, predelava lahko prinese večjo možnost korozije na izpušnem sistemu. Stroški vzdrževanja so zato višji, saj je treba pogosteje menjavati filtre in dolivati olje, ki zagotavlja mazanje ventilov, v nasprotnem primeru se lahko motor okvari.
"Z vozili naknadno predelanimi na plin je tako, da že sam motor ni prirejen tej vrsti goriva. Kot vemo, se pri bencinskih motorjih ventili hladijo s pomočjo spreminjanja agregatnega stanja bencina (ko bencin ob vbrizgu v izgorevalni prostor preide iz tekočega stanja v plinasto). Tega pri plinu ni in s tem je v izgorevalnem prostoru posledično višja temperatura izgorevanja, kar pomeni višjo temperaturno obremenitev na materiale, ki niso prilagojeni tem pogojem. Največkrat se to pokaže na ventilih in sedežih ventilov," pravi aktualni Mehanik leta Robert Eržen iz Avtoservisa Eržen in kot drugo dodaja, da je plin zelo pust, s tem pa posledično dobimo slabše mazanje določenih delov, ki so v stiku z njim. Njegov predhodnik na prestolu in trikratni mehanik leta Primož Rožnik, sicer vodja tehničnih izobraževanj v skupini GMT, mu pritrjuje: "Pri teh vozilih je potrebno biti pazljiv na dodatno servisiranje plinske napeljave in tudi preverjanje pravilne nastavitve sistema."
Kaj morate pred nakupom nujno preveriti?
Rožnik pred nakupom avtomobila naknadno predelanega na plin svetuje, da preverite, ali je vgrajeni plinski sistem homologiran in tudi vpisan v homologacijsko knjižico vozila in kdo ga je vgradil. Tako se v prvem koraku lahko zavarujemo pred neustreznostjo sistema za dotično vozilo. Pred nakupom je priporočljivo preveriti sistem pri serviserju, ki se spozna nanj in ima tudi poseben tester za dotični ECU sistem. Pravi, da dodatni stroški z vzdrževanjem sistema so, a večinoma niso veliki.
"Zelo pomembna je dobra vgradnja plinskega sistema, ki vpliva na samo delovanje motorja. Dodatni plinski sistemi so univerzalni in niso dizajnirani za točno določen tip motorja tako, kot je to pri originalno vgrajeni napravi," pa pravi Eržen, ki pravi tudi to, da je zelo pomembna dolžina poti plina od same šobe do vstopa v sesalni del motorja, kar vpliva na delovanje motorja (razna cukanja, luknje ob pospeševanju in podobno). Pomembna pri tovrstnih avtomobilih je električna inštalacija, kjer se po besedah Eržena pojavlja še največ napak. "Vgradnja dodatne plinske naprave pomeni tudi poseg v motorno električno inštalacijo, kar pa ni narejeno "plug-in", kar bi pomenilo, da se vzporedno na motorno inštalacijo s serijskimi konektorji priklopi plinska inštalacija. S slabo vgradnjo povečamo možnost okvar na električni inštalaciji motorja. Vse električne inštalacije plinskega sistema so fiksno pritrjene na motorno inštalacijo, kar pomeni, da nimajo hitro snemljivih konektorjev za demontažo in s tem otežijo popravila velikih del na vozilu, kot so razne demontaže glav motorja, menjalniki in drugi deli."
Mukotrpno iskanje usposobljenega mehanika
Zaradi vseh teh slabih strani dodatno vgrajenega sistema se marsikateri mehaniki izogibajo popravilu teh avtomobilov, kadar pride do raznih okvar motorja ali napak na inštalacijah. Eržen pravi, da stranki ne preostane nič drugega kot podajanje kljuke od vrat do vrat mehanikov, ki bi jim lahko pomagali. "Včasih je problem tudi to, da se na vozilu pojavljajo določeni simptomi, ki jih nekateri manj vešči mehaniki težko znajo definirati, na katerem sistemu je napaka (tudi zaradi tega, ker mehaniki nimamo diagnostičnih naprav za plinske sisteme) in potem ponovno pride do pošiljanja strank od vrat do vrat," še pravi Eržen in potrdi, da veliko lastnikov vozila na plin, preden najde ustreznega mehanika, pri katerem potem ostane, zapravi veliko časa in denarja.
Kar lahko kot laik opazite pri delovanju sistema je, da preverite zgodovino vzdrževanja, potrebno dokumentacijo in na testni vožnji preverite delovanje motorja v bencinskem in plinskem režimu. "Če je vse pravilno nastavljeno, ne sme biti med režimoma skoraj nikakršnih razlik," pravi Rožnik, Eržen pa dodaja, da je še posebej pri plinskih avtomobilih pomembno redno vzdrževanje, kar pomeni veliko dražje vžigalne svečke prilagojene za LPG, pri motorjih s klasičnim nastavljanjem zračnosti ventilov je potrebna bolj pogosta nastavitev, potem je tu še servis plinske naprave ...
"Nekako iz izkušenj povem, da skoraj pri vsakem motorju lahko pričakujemo menjavo ventilov zaradi izgorelosti, lahko že po 70 tisoč kilometrih uporabe. Lahko se nabere kar lep kup stroškov. Drugače pa s samim sistemom dodatno vgrajene plinske naprave ni težav, so zanesljivi in dobro delujoči. Vse napake, ki se pojavijo, so posledica slabe vgradnje in posledice na motorju zaradi same uporabe plinskega sistema," zaključuje Eržen.
Kot srečelov
Glede vprašanja, ali lahko pričakujemo, da bo avtomobilu predelanemu na plin moč motorja pojenjala z življenjsko dobo, sta si mehanika nekoliko različnih mnenj. Medtem ko Eržen pritrdi našemu vprašanju, pa Rožnik pravi, da pri pravilno nastavljenem in vzdrževanem plinskem sistemu moč motorja ne sme pojenjati z življenjsko dobo nič bolj, kot če bi to isto vozilo vedno delovalo na bencin. Prav zato Rožnik nima pomisleka, ali kupiti avtomobil na plin: "Pri obeh primerih je treba redno vzdrževati plinski sistem in ni težav."
Eržen se strinja, a pravi, da je nakup rabljenega avtomobila predelanega na plin lahko tudi kot srečelov, odvisno kakšno srečko potegneš. Bolj se nagiba k tovarniško predelanim vozilom: "Vozila, ki so že v tovarni narejena za uporabo plina so zanesljiva in brez vseh slabih strani."
Porscheji predelani na plin
Ko smo pregledali oglase z rabljenimi vozili smo opazili, da je na plin dodatno predelanih cel kup eksotičnih avtomobilov, prestižnih terencev z osemvaljnimi motorji, kot so porsche cayenni prve generacije. Kako varen je takšen nakup? "Takšen nakup je lahko varen, a se je treba zavedati, da je praviloma tako vozilo že v letih in s tem utrujeno in so podvrženi pogostejšim okvaram tudi ostali sklopi vozila. Poleg tega je posodo za plin treba zamenjati po desetih letih od pridobitve homologacije," pravi Rožnik. Eržen, ki se v veliki večini stvari strinja z Rožnikom, pa kljub temu opozarja, da bodite zelo previdni: "Če lastnik ni imel denarja za točenje takega vozila, potem tudi ni imel denarja za vzdrževanje vozila."
Kar nekaj zavajanja z informacijami. Zaradi takih člankov se vozniki vozil ne upajo predelati vozila na plin. Milijoni po svetu se vozijo na plin samo v Sloveniji je to tabu tema. Če potrebujete strokovne podatke se obrnite na https://www.facebook.com/Avtonaplincom/ ali… ...prikaži več na www.avtonaplin.com. Avtorju članka priporočam, da najprej preveri podatke tudi na drugi strani preden objavlja določene podatke.
Google mi plača 7283 evrov na 8257 evrov na teden za spletno delo od home.i so v tem mesecu opravili 29624 evrov spletnega dela od doma. Večina posebnih stvari je zelo zanimivo, da je delo samo preveriti nekaj spletnih strani… ...prikaži več in nič drugega. Uživajte ves čas in denar svoboden, tudi neverjetna karieraa v življenju .... Oglejte si več tukajj ..... ........ ❥ ❥❥ ❥❥❥ www.Money46.Com
ceno goriva dviguje naša vlada država jo kupi za samo 15% vrednosti kot jo prodaja