Dodatki za gorivo zelo pogosto begajo lastnike avtomobilov in drugih vozil - kdaj, če sploh jih uporabljati, ali imajo res tako poživljajoč učinek na motor vozila ali pa lahko celo škodijo?
Prva napaka, ki jo lahko stori nekdo, ko ga prvič prešine ideja o aditivih za motorje, je, da prezre bistvene razlike med posameznimi dodatki.
Temeljna razmejitev je namreč, ali so namenjeni za vnos v gorivni ali v mazalni sistem. Kot pojasnjuje Tomaž Kocjan iz specializirane trgovine AT team, so aditivi za olje primerni, ko želimo vplivati na zmanjšuje trenja v motorju, izboljšati viskoznost olja in njegovo porabo, izboljšati hladni zagon, zmanjšati oksidacijo olja ... Vse to namreč pomeni podaljšanje življenjske dobe motorja.
Kako lastnik prepozna, da je aditiv učinkoval?
- Bolj miren tek
- Čistejši izpuh
- Manjša poraba
- Večja moč
Novodobna kakovostna olja sicer že sama po sebi zmorejo nasloviti večino zgoraj opisanih problemov, a so dodatni aditivi za olje po besedah Kocjana posebej primerni za zaščito pred obrabo motornih sestavnih delov.
Namenski aditivi za namenske naloge
Pri aditivih za gorivo poznamo več različnih tipov. Predvsem je potrebno razlikovati, kaj želimo z njimi doseči ter za katero vrsto goriva so namenjeni, saj lahko z napačnim aditivom naredimo več škode kot koristi. Razlikujejo se tudi na takšne za enkratno ali pa za stalno uporabo.
Osnovne prednosti so, da je mogoče z njimi očistiti sistem dovoda in vbrizgavanja goriva, z njimi preprečiti nastanek kondenza v rezervoarjih in nastajanje vode v gorivu. Aditivi podaljšajo življenjsko dobo črpalki in šobam, ter izboljšajo učinkovitost, s čimer se znižajo poraba in izpusti.
Pri dizelskih motorjih obstajajo aditivi za enkratno uporabo, ki so namenjeni hitremu čiščenju vseh delov za dovod in izgorevanje. Primerni so za uporabo po kakšnem servisnem posegu ali kot dodatek, s katerim želi lastnik oziroma mehanik zmanjšati škodljivost izpuhov, izboljšati kompresijo v valju, zmanjšati porabo ...
Simptomi, ko velja premisli o uporabi aditiva:
- Sum, da je v rezervoarju voda
- Neenakomerno delovanje motorja
- Čiščenje dovoda za gorivo
- Čiščenje DPF filtra
- Preventiva
Stalni dodatki smiselni za bolj izrabljene
Tako za dizle kot bencinarje pa je mogoče stalno uporabljati dodatke za čiščenje gorivnih vodov in izgorevalnega dela motorja (takšen aditiv je Fuel Guard). Običajno se jih dodaja na nekaj tisoč kilometrov, namenjeni pa so boljšemu izkoristku goriva, preprečevanju nastajanja kondenza in podaljševanju življenjske dobe motorja. Takšne dodatke strokovnjaki svetujejo na nekaj tisoč kilometrov, primerni so predvsem za nekoliko starejša oziroma izrabljena vozila.
Poseben je aditiv - čistilo za DPF filter (denimo DPF cleaner), ki regenerira DPF filter in očisti sistem za dovod filtra. Njegova prednost je, da očisti DPF filter pri nižji temperaturi, kar pride še posebej prav pri avtomobilih, ki zaradi rabe na krajših razdaljah samodejnega čiščenja sami ne morejo opraviti ali pa to počno le poredko. Na ta način lahko uporabnik opazno vpliva na izboljšano varčnost dizelskih motorje in zmanjšanje emisij, ki se kažejo v obliki dima, je pojasnil Kocjan.
Za rezervoarje, v katerih gorivo stoji tudi po dlje časa, kot so gradbeni stroji, tovorna vozila, v navtiki, pa tudi pri navadnih avtomobilih, je na razpolago ločen aditiv, ki optimizira delovanje tovrstnih sistemov za gorivo, še posebej je lahko opazna njegova sposobnost vezave vode nase. Takšen aditiv je denimo Fleet Treat.
Nekoč so bili zelo pogosto v rabi aditivi proti zimski kristalizaciji dizelskega goriva, a so danes le še redko smiselni, saj trgovci z derivati v hladnejših mesecih leta že sami dodajo potrebne dodatke gorivu, da je pozimi bolj obstojno. V poštev pa še vedno pridejo pri tistih, ki rezervoarje polnijo redkeje ali pa pri katerih vozila delujejo v ekstremno nizkih temperaturah.
dezurni@zurnal24.si
Že dolgo vozim diesel. Nikoli ne dodajam aditivov. Servisiram po tovarniških priporočilih: olje na 20kkm, zavore na 100kkm, zobati jermen in kar spada zraven na 240kkm. Nikoli nimam nobenih problemov.
kupiš bencinarja in tankaš 100 oktanski bencin in pozabiš na vse za vselej
Tisto, kar je opisano v zadnjem stavku, je v resnici edino potrebno in uporabno. Tankam vsak mesec, živim v nižini, pa sem v januarju obstal zaradi kristalizacije goriva. Zadnje točenja goriva na avtocesti, torej frekventna črpalka. Gorivo z naših črpalk… ...prikaži več lahko kristalizira že pri -20. Ko sem ob 6.00 porival avto na stran, je sicer termometer v avtu kazal -18. Možno, da je bila noč za kako stopinjo hladnejša. V filtru se vidi, koliko je izločenega parafina.