Družba Financialright GmbH je vložila tožbo proti koncernu Volkswagen Ag, s katero uveljavlja odškodninske zahtevke 6.024 slovenskih potrošnikov, ki so kupili ali z lizingom najeli vozila koncerna Volkswagen.
Gre za vozila znamk Audi, Seat, Škoda in VolksWagen, izdelana med leti 2017 in 2015 in udeležena v. t. i. dizelskem škandalu, ki je izbruhnil 18. septembra 2015, saj so vanje vgradili sisteme za prirejanje meritev količine izpustov dušikovih oksidov.
"Relativno hitro je VW izplačal odškodnine prizadetim potrošnikom v ZDA," je povedala Breda Kutin iz Zveze potrošnikov Slovenije. "Ta odškodnina je šla v milijarde dolarjev, znesek še vedno ni dokončen glede na to, da postopki v ZDA še niso končani. Plačali so odškodnino potrošnikom in kazen regulatorjem."
Potrošniki v tožbo brez stroškov
Zveza potrošnikov Slovenije je iskala poti, kako pravice uveljaviti tudi za slovenske potrošnike, še toliko bolj, ker ni šlo zgolj za oškodovanje pravic potrošnikov, ampak tudi onesnaževanje okolja. "Posamezne potrošniške organizacije, v Italiji, Španiji, na Portugalskem in v Belgiji so šle same v kolektivno tožbo, ker imajo tako zakonodajo in skupni postopki tečejo," je pojasnila Kutinova. "Mi pa smo skupaj z evropsko potrošniško organizacijo BEUC prišli do možnosti, da gremo v kampanjo, v kateri bodo potrošniki lahko uveljavljali pravice, ne bodo pa sprejemali rizika."
"Takšna tožba je finančno zelo zahtevna, zato smo bili zelo zadovoljni, ker je sklad prevzel vsa tveganja, da lahko gredo potrošniki v tožbo prez tveganj. Ocenjujemo, da so glede na trenutno stanje dobre možnosti za dober izid postopka glede na razsodbe v posameznih primerih na nemških sodiščih. Ta akcija oškodovancem lahko prinese le korist, ne prinaša pa jim tveganja."
Breda Kutin, ZPS
Do začetka januarja 2018 se je v kampanjo, ki so jo poimenovali PreVWara, prijavilo 6500 potrošnikov, kar je v evropskem merilu velik uspeh glede na število vseh oškodovancev v Sloveniji.
35 odstotkov bo zadržala odvetniška družba
S prijavo, ob kateri so morali potrošniki predložiti vse potrebne dokumente za dokazovanje utemeljenosti odškodninskih zahtevkov, so svojo terjatev prenesli na družbo Financialright GmbH, s čimer je ta družba formalno postala imetnica terjatev. Družba se je obenem zavezala, da o za terjatve vložila tožbo in nosila vse stroške postopka. "V primeru neuspeha potrošniki ne bodo nosili nobenih stroškov," poudarja Kutinova. Če bo tožba uspešna pa bo družba zadržala del, ki ne bo večji od 35 odstotkov prisojenega in izterjanega zneska.
"Tveganja, ki jih prevzemamo, znašajo več kot tri miljone evrov," je na vprašanje, zakaj bo družba v primeru dobljene tožbe zadržala do 35 odstotkov prisojenega in izterjanega zneska pojasnil direktor družbe Financialright iz Hamburga Sven Bode. "Če izgubimo, moramo plačati minimalno tri milijone evrov za stroške."
Tožbo so vložili pri okrožnem sodišču v nemškem Braunschweigu, ki je glede na sedež Volkswagna pristojno za odločanje, v postopku pa bo moralo sodišče uporabiti slovensko materialno pravo. Tožbeni zahtevek so zato pomagali sestaviti slovenski odvetniki iz Odvetniške družbe Kavčič, Bračun in partnerji iz Ljubljane.
Boštjan Okorn iz ZPS je pojasnil, da v tožbi sodelujejo tudi nekateri potrošniki, ki so vozilo že odpeljali na servis, da bi jim Volkswagen odstranil goljufivo programsko opremo. Partner v Hausfeld Berlin Christopher Rother je pojasnil, da takšna vozila porabijo več goriva, njihova življenjska doba pa se skrajša.
Verjamejo v uspeh tožbe
Po Rotherjevi oceni dosedanji dogodki in mnenje sodišča kažejo na precejšnjo možnost uspeha slovenske tožbe. Postopek lahko traja izredno dolgo, a pričakuje, da se bo VW na koncu pogodil, saj ni v njegovem interesu, da v primeru izgubljene tožbe plačuje visoke, osemodstotne zamudne obresti. Bo pa v vsakem primeru WV verjetno zavlačeval in čakal, da zastarajo roki za tožbo. Po nemškem zakonu se bo to zgodilo do 31. decembra 2018.
"Če se ne boste pritožili do konca decembra 2018, nimate možnosti. Ne gre za vprašanje, ali ste vložili zahtevek ali ne, ampak ali ste zahtevek vložili znotraj določenih rokov."
Christopher Rother, Hausfeld Berlin
Pri WV se po besedah Rotherja zavedajo, da imamo dovolj denarja in virov, da se borimo na sodišču naslednjih deset let. "Tehnika, ki jo veliki igralci včasih uporabljajo, je, da vedo, da se individualni potrošnik, če mora plačevati, na določeni točki v postopku utrudi, ker ne želi trošiti dodatnega denarja," razlaga Rother. "V našem primeru lahko zavlačevanje postane drago za VW."
Volkswagen je jeseni 2015 priznal, da je 11 milijonov dizelskih avtomobilov po svetu opremil z goljufivo programsko opremo, zaradi katere so bili izpusti škodljivih plinov v avtomobilskem izpuhu na uradnih testih nižji od dejanskih na cesti.
Pošteno...naj VW plača kar je zakuhal...me pa zanima kako hitro se bodo pogodili...saj je že vnaprej znano, da je VW to tožbo izgubil!!!