Predstavnik proizvajalca olj in aditivov Liqui Moly Peter Szarafinski nam je na Automechaniki povedal, kaj je danes z njihovega vidika pomembno pri negi avtomobilov.
Szarafinski pravi, da se v zadnjem času vse bolj fokusirajo na električne avtomobile, ne le baterijske električne, ampak tudi na avtomobile z gorivnimi celicami. Pred kratkim so denimo predstavili hladilno tekočino za gorivne celice. To je za zdaj zelo nišni produkt, ker je na svetu le okoli 8.000 avtomobilov s to vrsto pogona. Vendar pa obstajajo določene kemikalije, ki jih ta vrsta pogonskega sredstva nujno potrebuje za svoje delovanje, Pravi, da so presenečeni, koliko povpraševanja je po tej tekočini.
Električni avtomobili seveda ne potrebujejo motornih olj, vendar pa se od termičnih avtomobilov toliko ne razlikujejo, ko gre za zavorne tekočine in podobne izdelke, ki so potrebni za delovanje pomožnih enot. Posebne so tudi hladilne tekočine za baterije, ki morajo imeti zaradi visokih napetosti v bateriji manjšo električno prevodnosti, da ne prihaja do kratkih stikov. Razlike so torej predvsem v električnem pogonskem sklopu, sicer pa se lahko na električnih avtomobilih uporablja enake produkte kot na bencinskih in dizelskih.
Olja kot voda
Do velikih sprememb je v zadnjih letih prišlo tudi na področju motorjev z notranjim zgorevanjem. Szarafinski pravi, da se proizvajalci danes trudijo, da bi izboljšali učinkovitost motorjev, od porabe goriva do izpustov, kar pomeni tudi, da motorji za optimalno delovanje potrebujejo tudi specifična, natanko za njih prikrojena olja. Vsak avtomobilski proizvajalec ima pri razvoju motorjev drugačne pristope. BMW recimo rabi določena olja, Volkswagen pa spet drugačna, zato je danes na trgu veliko različnih specifikacij olj. To povzroča zmedo v servisnih delavnicah, kjer morajo biti zelo previdni, da ne uporabijo napačnega olja, saj to postaja podobno napaki, ko vgradijo napačen rezervni del. Napako pri izbiri motornega olja se pri delovanju motorja takoj občuti.
V preteklosti je bilo nekaj olj z različnimi specifikacijami, s katerimi ste lahko pokrili praktično ves spekter vozil. Ti časi so minili in se ne bodo več vrnili, pravi Szarafinski. Zdaj so olja natanko uglašen nadomestni del, ki se mora natančno prilegati določenemu motorju. Pomembno je, da to razumemo, saj napačna olja lahko povzročijo tudi prekinitev jamstva. Napačno olje lahko povzroči poškodbe motorja, ki jih mora na svoje stroške odpraviti delavnica, ki je naredila napako. Do profesionalne uporabe napačnega olja preprosto ne sme priti.
Olja postajajo tudi vse bolj tekoča in manj viskozna, kar je tudi sestavni element avtomobilskih proizvajalcev pri razvoju, saj hočejo ti izdelati čim bolj učinkovite motorje. Bolj tekoče je olje, manj trenja je v motorju. Olja zato po občutku postajajo vse bolj podobna vodi in v marsikaterem sploh ni več tradicionalnega »olja«. Najbolj tekoče motorno olje za bencinske motorje ima trenutno specifikacijo 0W 8, za dizelske pa 0W 20. To je tudi eden od razlogov, da morate biti pri izbiri olja zelo previdni. Če uporabite tako tekoče olje v starejšem motorju, lahko povzročite masivno trenje in obrabo. Torej morate biti zelo previdni tudi pri menjavi olja v starejših avtomobilih.
Pomen aditivov
Z razvojem motorjev postajajo pomembni tudi aditivi. Sodobni motorji so tako zelo optimizirani za učinkovitost, da se zelo občutljivo odzivajo na kakršnokoli vrsto kontaminacije. Če pri vzdrževanju in uporabi le malce skrenete s tanke linije specifikacij, imate lahko takoj težave. To je tudi razlog, da uporabljamo čistilne dodatke, ki denimo čistijo injektorje. Pomembno je, da z njimi dstranjujemo obloge iz luknjic na injektorjih, saj sicer gorivo v valj ne vstopa na optimalni način in se ne razporedi pravilno, zato pride do slabšega zgorevanja. Posledično se poveča poraba goriva, poveča pa se celo stopnja kontaminacije sistema.
Drugi vidik je tudi uporaba biogoriv v bencinu in dizlu, ki tudi potrebujejo določeno stopnjo previdnosti in obravnave z aditivi. Če imate avtomobil, ki ga večinoma vozite le poleti, pozimi pa stoji v garaži, ali pa opriključno hibridni avtomobil, ki ga večinoma vozite na kratke razdalje zgolj na elektriko in se lahko zgodi, da vam posoda s fosilnim gorivom zadostuje za več mesecev, je dobro dodati aditiv s stabilizatorjem goriva, ki upočasni procese staranja v gorivu. Lahke komponente v bencinu rade hlapijo, zato se njegova sestava spreminja, kar tudi ni dobro za optimalno delovanje termičnega motorja. Aditiv stabilizira gorivo in avtomobil lahko tudi po daljšem času brez težav vžgete.
Občutljivo je tudi dizelsko gorivo. Če motor nekaj časa ne deluje in gorivo ostaja v posodi, se voda zbere na dnu posode, med njo in dizlom pa se začnejo množiti različne bakterije in plesni, saj gre v dizlu za organske spojine. V posodi sčasoma nastaja gošča, ki zamaši filter in motor neha delati. Ta dodatek ubije mikroorganizme in prepreči veliko težav z dizlom.
Dokončno slovo svinčevega tetraetila
S tem se strinja tudi Walter Wagner, direktor nemškega podjetja Wagner High Quality Lubricants, ki že od leta 1994 razvija predvsem aditive za gorivo. Wagner se posveča predvsem starodobnikom, ki jih lastniki preko zime pogosto pustijo stati v garažah, spomladi pa imajo težave z njihovim vžigom. V gorivih se zato nabirajo bakterije, usedline in korozijo, ki jih je treba odstraniti, kar je mogoče z dodatkom aditivov v gorivo.
S podobnimi težavami se soočajo tudi lastniki avtodomov, prav tako pa tudi denimo lastniki bark, ki so denimo med nizkim vodostajem Rena bile prisiljene dolgo ostati v pristaniščih. Wagner pravi, da so te težave prišle predvsem z začetki dodajanja biogoriv v bencin in dizel. Prej so se v glavnem soočali z nabiranjem vode v posodah, ki jo je bilo treba amulzificirati in na tak način odstraniti iz sistema.
Wagner je opozoril tudi na zanimivo dejavnost, ki jih trenutno precej zaposluje. Podobna sprememba, kot v cestnem prometu konec osemdesetih let prejšnjega stoletja, se namreč trenutno dogaja v letalstvu. Evropska unija namreč tudi v letalstvu prepoveduje uporabo letalskega bencina z vsebnostjo svinčevega tetraetila. Ker morajo letalci za svoja letala, gre a letala z batnimi motorji, kupovati bencin, ki je v osnovi enak avtomobilskemu, imajo težave z mazanjem, ki jih rešujejo z določenimi aditivi. Wagner pravi, da ti niso le dober nadomestek za svinec, ampak so celo bolj učinkovita, predvsem pa so tudi izpusti letal postali manj strupeni.
bla, bla, bla. Na servisu olje iz soda, ki stane 2€ liter, prodajajo po 25€ liter. potem pa nakladajo, kako so oh in sploh.