Z milejšimi zimami v zadnjih letih se vse več voznikov odloča, da bodo na svoje avtomobile namestili celoletne gume. To je do neke mere smiselno, saj uporaba celoletnih gum lastnika avtomobila reši nadležnih menjav dvakrat letno, nižji pa so tudi stroški.
Po podatkih evropskega združenja proizvajalcev pnevmatik in gume ETRma, se prodaja zimskih gum v Evropi že deveto leto zaporedoma zmanjšuje, prodaja celoletnih gum pa se hkrati povečuje. Danes so že na več kot 20 odstotkih evropskih avtomobilov. Ob tem se postavi vprašanje, če so res ugodna izbira ali pa so namenske še vedno boljše?
Več kompromisov
Pri Gute Fahrt so v dveh sezonah testirali sedem celoletnih gum. Najprej je test potekal poleti v Toskani, potem pa še v pozimi na Laponskem. Celoletne gume morajo namreč ustrezati tako visokim poletnim temperaturam kot tudi hudemu zimskemu mrazu. Test se je poleg tega osredotočil na gume dimenzije 235/55 R18, kar je skoraj referenčna dimenzija za najbolj množične športne terence. Na svojih kolesih jo imajo namreč serijsko VW tiguan, škoda kodiaq, toyota RAV4 in podobni avtomobili.
Kako se pravzaprav celoletne gume razlikujejo od zimskih ali letnih? Gre za kompromis med njimi, ki ga omogoča bolj pestra zmes gum v tekalni površini, ki jih naredi odporne na veliko večji temperaturni razpon. Običajna letna guma namreč pozimi postane preveč trda, zato ne zagotavlja dobrega stika tekalne površine s podlago, zimska pa se poleti preveč zmehča, ne nudi bočnega oprijema in se hitreje obrablja. V celoletnih gumah morajo zato biti vrste polimerov, ki se dobro spopadajo z obema pojavoma.
Kompromis je tudi profil tekalne površine. Poletna guma se namreč nima resic oziroma elementov, s katerimi bi se uspešno prebijala po snegu ali nudila oprijem na ledu, zato so pozimi potrebne zimske, ki imajo na površini okoli 2.000 lamel, ki jim povečujejo oprijem. Celoletna guma je tudi v tem primeru kompromis, saj ima le okrog 1.000 lamel. To ji po eni strani omogoča dovolj enotno površino bloka za dober oprijem poleti, hkrati a tudi dovolj lamel za soliden oprijem pozimi.
Da gre za kompromis, so pokazali tudi rezultati testa. Med poletnim preskusom se je pokazalo, da imajo celoletne gume na suhi cesti v primerjavi z letnimi tri do štiri metre več zavorne razdalje, če zaviramo s hitrosti 100 kilometrov na uro. Pozimi se je po drugi strani pokazalo, da noben avtomobil z celoletnimi gumami ni mogel speljati po zasneženem klancu z 10-odstotnim naklonom, se pravi takšnim, ki se v 100 metrih dvigne za 10 metrov. Celo najcenejša zimska guma je takšno nalogo opravila brez težav.
Katera je najboljša?
Kako pa so se celoletne gume odrezale v medsebojni primerjavi? Na poletnem testu, ki je vključeval vodljivost na mokri in suhi podlagi, bočni in vzdolžni »akvaplaning« ter zaviranje na mokri in suhi podlagi, se je najbolje odrezala Continentalova guma allseason contact, ki se je suvereno uvrstila pred gumi bridgestone weather control in goodyear vector 4seasons. Na zimskem testu, ki je vključeval vodljivost na snegu, zaviranje na snegu ter oprijem na snegu, je bil razpored malce drugačen. Tukaj je Goodyearova guma vector 4seasons gladko zablestela pred gumama continental allseason contact in pirelli cinturato all season SF 2. Test je pokazal tudi, da se morajo tehniki pri konstruiranju celoletne gume jasno odločiti, če se bo nagibala proti letnim ali zimskim gumam. Druge poti ni.
Upoštevanje letnih in zimskih lastnosti gume je na prvo mesto z oceno zelo dobro uvrstilo Continentalovo in Goodyearovo gumo, saj se obe najbolje približata zahtevam letne in zimske gume. Continentalova guma je sicer bolj naklonjena poletju in blagim zimam, Goodyearova pa bolj blesti v zimskih disciplinah. Če lahko sprejmete njune slabosti, sta zelo dobri tudi Bridgestonova in Pirellijeva guma.
Ko se voznik odloča za nakup celoletnih gum, mora predvsem poznati svoj vozni profil. Pomembno je, koliko kilometrov na leto prevozi, koliko dni vozi v snegu ter koliko na suhih in mokrih cestah. Gute Fahrt kot pravega kupca celoletnih gum navaja takšnega, ki živi v regiji z blagim podnebjem, vozi le na kratke razdalje in v snegu avtomobil najraje pusti doma. Celoletne gume namreč zahtevajo kompromise in odpoved najboljšim lastnostim letnih in zimskih gum.
Lepo in realno napisano. Nokian celoletne so še vredne omembe.