Avtomobil na tehnični pregled prvič zapelje po štirih letih, nato do osmega leta na vsaki dve leti, kasneje pa vsako leto. Glede na to, da je povprečna starost avtomobila v Sloveniji več kot deset let, je tudi na tehničnih pregledih, vsaj tako opažajo v AMZS centru na Dunajski v Ljubljani, mnogo vozil, ki so starejša od deset let. "Po mojih izkušnjah ima večina vozil veliko število prevoženih kilometrov, pogosto tudi več kot 300.000. Takih je po nekih splošnih ugotovitvah okoli polovica," nam je letos v intervjuju zaupal Miha Setnikar, ki je že osem let kontrolor na tehničnih pregledih vozil, ki jih na Dunajski cesti v Ljubljani izvaja AMZS.
Zelo številčni so avtomobili z velikim številom prevoženih kilometrov zastopani tudi v oglasih za prodajo rabljenih vozil. Pa je to lahko dober nakup? "Pri portalu za nakup in prodajo rabljenih avtomobilov DoberAvto.si ugotavljamo, da je v obtoku veliko avtomobilov z nerealnimi kilometri na števcu. Točno številko je seveda nemogoče določiti! Nemška policija je po navedbah ADAC objavila podatek, da je celo v Nemčiji vsak tretji avto najverjetneje zmanipuliran!," so nam težavo avtomobilov z velikim številom kilometrov, ki jih potem prodajalci s posebnimi napravami umetno priredijo in zmanjšajo opozorili pri spletnem prodajalcu rabljenih vozil, kjer se upirajo na prodajo preverjenih vozil s strani AMZS, povedali pri Doberavto.
Vzdrževanje pomembnejše od prevoženih kilometrov
Dodajajo, da tudi kilometri ne povedo vsega. Bolj kot to, koliko ima avto na števcu (seveda realnih) kilometrov je pomembno, kako je bil vzdrževan. "Vsekakor je jasno, da z leti uporabe in več prevoženimi kilometri prihaja do večje obrabe materiala in so posledično potrebe po večjih servisnih posegih. Zaradi tega svetujem, da ob nakupu rabljenega avtomobila, pa tudi če gre za avto za nekaj tisoč evrov, kupec, oziroma novi lastnik poskrbi za vsaj minimalni proračun, ki mu bo pokril nepredvidene stroške, ki niso del rednega vzdrževanja," pravi vodja asistenčnega centra pri AMZS Jurij Kočar.
Kako brezplačno preveriti stanje kilometrov na rabljenem vozilu?
Pri nas v Sloveniji lahko preverite resničnost kilometrov spletno stran Avtolog.si kjer se nenehno osvežujejo podatki, ki se črpajo iz javno dostopne odprte baze podatkov v Sloveniji, za vozila, ki so registrirana pri nas. To je brezplačno, vse kar morate narediti je, da v iskalno polje vpišete številko šasije (VIN številko). Če kupujete rabljen avto pa lahko zavijete na spletno stran DoberAvto.si kjer so ti podatki avtomatsko že vpisani v oglasu.
Kočar poudarja, da je le redno vzdrževan je tisti, kjer se sproti odpravijo tudi morda na prvi pogled nepomembne malenkosti. Če lastnik na primer ne poskrbi, da jeseni, ko odpadno listje maši odtočne kanale za meteorno vodo listja ne odstrani, bo voda poiskala pot drugje. "Žal je to lahko tudi v notranjosti potniške kabine, kjer so električni kabli in elektronske komponente, ki bodo zaradi tega sčasoma oksidirale." Avto lahko zato na zunaj videti odlično, a škoda je že narejena in se bodo začele pojavljati težave na električnem sistemu. "Enako lahko rečemo za sol na cestah. Dober lastnik bo avto večkrat v zimskem času peljal v pralnico tudi na pranje podvozja, da se sol, oziroma solni prah, ki se dviga z asfalta med vožnjo, čim prej spere," pravi sogovornik, ki še dodaja, da naj prav zato poiščemo avto z realnimi kilometri in z znano servisno zgodovino.
Kot srečka na loteriji
Torej, če je le možno, se prepričajte, da ima avto na števcu dejanske kilometre. Pri Doberavto pojasnjujejo, da je v nasprotnem primeru tako, kot bi kupili srečko za loterijo in v resnici ne morete vedeti, kaj vas čaka. Avto, ki ima urejeno servisno zgodovino servisiranja je v prednosti, pa tudi, če ima več kilometrov. V nasprotnem primeru je najbolje, da čim prej opravite preventivni servis in diagnostiko, da vas to obvaruje pred nepredvidenimi stroški. "Neka magična meja v očeh kupca je nekje med 100.000 in 130.000 kilometrih, do te točke avtomobili še dobro držijo ceno, ko pa enkrat presežemo 200 ali 250 tisoč kilometrov, se kupci precej ohladijo. Rudi, če bo tak avto ob ustreznem vzdrževanju prevozil še enkrat toliko kilometrov. V resnici delajo danes avtomobili veliko več kilometrov kot velja mnenje v javnosti," o tem, ali je lahko dober nakup tudi avto z večjim številom kilometrov, odgovarjajo pri spletnem portalu.
Razlika je, ali je dizel, ali bencin, turbo ali atmosferski motor
Zanimalo nas je tudi, ali je treba pri avtomobilih z velikim številom prevoženih kilometrov razlikovati tudi med atmosferskim in turbo motorjem, bencinarjem in dizlom in zakaj. Kot poudarjajo v AMZS je razlika precejšnja in je povezana s preprostostjo ali kompleksnostjo motorjev in vsega, kar sodi zraven, da avto pravilno deluje. "Logika je nekako takšna: enostaven (danes bi rekli lahko tudi zastarel) atmosferski bencinski motor je najbolj nezahteven in cenovno ugodne za vzdrževanje. Če imamo tudi turbino že govorimo o dodatnih senzorjih, stikalih in elementih, ki se s časoma utrudijo in lahko zatajijo kar pa privede do dodatnih stroškov. Sodobni turbodizli so zaradi visokotlačnih sistemov vbrizga goriva in kompleksnosti seveda najdražji za vzdrževanje. Zato še enkrat poudarjamo, da je treba pri nakupu avtomobila z veliko kilometri poskrbeti za to, da imamo na voljo nekaj denarja za morebitno izredno popravilo," pravi vodja AMZS asistenčnega centra, ki je pri tem zelo jasen in navaja, da ne gre za ekstremne vsote, ampak za zneske od nekaj sto evrov do recimo tisoč evrov. Po njegovih besedah bi to moralo biti dovolj tudi, če pride do zelo velike okvare na motorju: "V to skupino sodijo okvare pogonskega agregata kamor štejem tudi okvare sistema za dovod goriva in prisilnega polnjenja. Potem so pa tu še okvare podvozja in varnostnih ter asistenčnih sistemov. Naj omenim še udobje. Na primer, če klimatska naprava ni bila ustrezno servisirana, je ob okvari strošek menjave uparjalnika in kompresorja tudi visok. Govorim o znesku okrog tisoč evrov."
Brez stroškov po nakupu rabljenega ne bo šlo
Kateri veliki stroški pa nas po nakupu rabljenega avtomobila še čakajo, če ima avto veliko število prevoženih kilometrov? To je zelo odvisno od samega avtomobila, od modela in proizvajalca. Nek avto ima krmiljenje ventilov na primer urejeno prek jermena, drug prek verige. "Že tu je razlika v rednih servisih precejšnja. Morda bo treba zamenjati blažilnike, zavore, izpuh, sklopka, servisirat DPF filter ali poskrbeti za visokotlačni sistem vbrizga goriva, računalnik, senzorji za določene sisteme. Skratka, marsikaj," pravi Kočar. Proizvajalec sicer vse predvidene servise zapiše v servisni knjigi, tudi ko ima avto zelo veliko kilometrov.
Kje je tista meja, ko ima avto preveliko število kilometrov, da bi ga še kupili? Strokovnjak na to vprašanje zelo težko konkretno odgovori in ne more pritrditi, da je neki avto slab ali dober pri 200, 300, ali 500 tisoč prevoženih kilometrih. V osnovi velja, da majhni mestni avtomobili niso bili zasnovani, da prevozijo na primer milijon kilometrov. Prestižna limuzina, ali recimo lahka gospodarska vozila, kamor sodijo tudi manjši ali večji potniški kombiji, pa so narejeni, da to kilometrino dosežejo le z rednim servisiranjem, seveda po protokolu, ki ga je jasno določila tovarna zamenja vse potrebne dele. "V osnovi pa je vse resnično odvisno od vzdrževanja in uporabe. Vzemimo mejo 250.000 kilometrov. Če je neki avto te kilometre odpeljal po avtocestah je brez dvoma v zelo drugačnem (boljšem) stanju kot avto, ki je te kilometre prevozil v mestu ali po slabih luknjastih cestah," zaključuje Kočar.
Avto s 300.000 kilometri je temu primerno obrabljen utrujen material. (ležaji, silent gume, amortizerji, ) Pa ne mi govorit da se je vozil samo po avtocesti. Prodaja se s točno določenim razlogom - avto je iztrošen in njegova popravila so… ...prikaži večo postala večji strošek.
Morda ima le realno ne pa prevrteno kilometrino?
Povsem odvisno katerega. najbolje Takšnega z čim manj elektronike, in dobro-kvalitetno pocinkano pločevino.