Danes začenjajo veljati nova pravila za merjenje izpustov ogljikovega dioksida in porabe goriva pri avtomobilih, znana pod kratico WLTP. Novost naj bi prinesla veliko bolj realne meritve, saj te ne bodo več potekale v laboratorijih, temveč v dejanskem okolju. Proizvajalci bodo morali upoštevati tudi več kriterijev in pogojev.
Potrošniške organizacije so že pred časom ugotovile, da proizvajalci pri meritvah močno manipulirajo s podatki, ki tako v resnici le redko odražajo dejanske vrednosti. Nižjo porabo so na testiranjih dosegali z različnimi ukrepi, ki jih pri vsakdanji rabi ni mogoče uporabiti.
Problematika visokih izpustov je posebno pozornost pridobila po razkritju t. i. afere dieselgate, ko je nemški avtomobilski proizvajalec Volkswagen septembra 2015 priznal, da so v 11 milijonov vozil po vsem svetu vgradili programsko opremo, ki je na testih prikazovala nižje vrednosti izpušnih plinov.
Po starih pravilih so morali proizvajalci po navedbah Evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA) homologacijo izdelati za vsak model in motor, po novih pa bo homologacija potrebna za vsak paket opreme vozila in tudi za dodatno opremo. To bo od proizvajalcev zahtevalo različne ukrepe, da bodo vrednosti čim nižje. Pravila veljajo za povsem nove modele avtomobilov, predstavljene od 1. septembra naprej.
Bo novi test za emisije prinesel bistveno dražje avte?
Novi standardi bodo v marsikateri državi spremenili tudi način obdavčevanja avtomobilov, saj bodo slednji zaradi večjih realnih emisij lahko bolj obdavčeni, kar se bo poznalo tudi pri nakupni ceni. Po naših podatkih bodo lahko cene vozil nekoliko večje tudi pri nas, jih pa utegnejo prodajalci skozi opremske pakete spretno "zakriti". Večina bencinskih motorjev je prav tako opremljena s filtri za trdne delce, kar proizvajalcem prinaša dodatne stroške. Če prej ne, bodo morali lastniki novejših sedaj veliko pozorneje spremljati nivo še ene izmed tekočin, ki skrbijo za pravilno delovanje avta - AdBlue. AdBlue je dodatek, ki pri dizelskih motorjih skrbi za čiščenje izpuha strupenih dušikovih izpustov NOx. Je del selektivnega redukcijskega katalizatorja (SCR), brez te tekočine pa sistem čiščenja ne deluje. V preteklosti in tudi že pri prvi generaciji euro 6 motorjev so sicer nekateri avtomobili za čiščenje uporabljali le filter trdnih delcev, a z zaostritvijo standarda brez Adblueja praktično ne gre več.
Kakšna so nova pravila?
Meritve po novih pravilih bodo razdeljene na štiri faze z različnimi stopnjami hitrosti, in sicer počasno, srednjo, visoko in zelo visoko. Vsaka faza bo vključevala različne načine vožnje z različnim pospeševanjem, prestavljanjem, zaviranjem in ustavljanjem. Za vsak model avtomobila bodo izmerili najnižjo vrednost izpustov in porabe pri najbolj ekonomičnem paketu opreme ter najvišjo vrednost izpustov in porabe pri najmanj ekonomičnem paketu opreme.
Nova pravila bodo po nekaterih ocenah povzročila preglavice in predvsem dodatne stroške številnim avtomobilskim proizvajalcem. Volkswagen je po navedbah Reutersa sporočil, da novim pravilom ustreza le sedem od 14 glavnih modelov, med njimi pa ni golfa, ki velja za Volkswagnov najbolje prodajani avtomobil.
WLTP so razvili s ciljem, da bi ga uporabljali kot globalni testni cikel v različnih svetovnih regijah. Vrednosti izpustov in porabe goriva bi bile tako primerljive na svetovni ravni. Globalen pa je le jedrni del pravil, EU in druge regije pa bodo testiranja nato izvedla prilagojeno lastnim potrebam in zakonodaji s področja cestnega prometa.