Žurnal24 je bil med redkimi povabljenimi evropskimi mediji, ki so dobili predogled v podrobnosti najpomembnejšega avta znamke Dacia - novega sandera. Tistega sandera, ki je po količinski prodaji v Evropi v letu 2019 dihal za ovratnik takšnim avtom, kot so ford fiesta, VW tiguan in peugeot 208. Če pa bi pogledali le prodajo fizičnim kupcem, potem je sandero najbolje prodajan evropski avto, celo bolj od golfa, clia in polota!
Razlogov, da smo nestrpno čakali na podrobnosti o novi generaciji, je bilo torej veliko. Eno glavnih vprašanj je bilo, kako bo sandero kljub tehnološkemu preskoku naprej ostal cenovno dostopen tako za proizvodnjo, kot nato prodajo. In ali mu je uspelo dvigniti raven zaznavne kakovosti, ki se kaže pri uporabljenih materialih, stikalih, domišljeni notranjosti ...
Izkazalo se je, da se inženirji zaradi visokih zahtev posledično ubadajo s takšnimi izzivi, kot je kompenezacija stroškov zaradi dober meter daljše bakrene žice, ker zdaj nova lična strešna antena ni več na prednjem, temveč zadnjem delu strehe. Žico so prihranili tako, da so drugače razporedili nekatere druge senzorje.
Ravno stalno iskanje dostopnejših in pametnih rešitev pa je pripeljalo do nekaterih lastnosti, ki bi si jih takoj želel videti tudi v drugih znamkah. Prečni nosilci na strehi ali pa domiselno izkoriščanje pametnega telefona namesto klasičnega sredinskega zaslona sta že dva takšna primera ....
Bistveni poudarki nove generacije sandera in sandera stepway
- Po merah približno enaka, a se zdaj med seboj bolj oblikovno razlikujeta.
- Oblika z več detajli in izraznosti.
- Na novi, sodobni Renaultovi platformi "za dve generaciji".
- Ohranja notranjo prostornost.
- Veliko tehničnih novosti, nekatere rešitve sveže v svetu vozil.
- Slovo od dizla, trivaljni bencinar v treh različicah..
- 2,1 mio prodanih sanederotov od leta 2007 naprej.
- Z 32 odstotki najbolj prodajana dacia v tem času.
- 65 odstotkov vseh sanderotov je bilo doslej različice stepway.
Čas izpraševanja o smiselnosti najnovejše tehnologije
Največ vrednosti za vložen denar. Ta moto je del DNK Dacie, znamke v Renaultovi lasti. V preteklosti smo že opisali neverjetno romunsko zgodbo, ki je še pred dvema desetletjema visela na robu propada, a se je tudi zaradi predanosti in bistroumnosti njenih zaposlenih vrnila ter osvojila ne le trge vzhodne Evrope, temveč - zelo povedno - celo zahtevne kupce Zahodne Evrope. In nato še dobršen del ostalega sveta.
Sandero prvih dveh generacij je bil glavni ambasador in gonilo znamkinega načela, kako ponuditi natančno tisto, kar kupec pričakuje in potrebuje - ne premalo, a tudi ne preveč. Kajti če avto nima vgrajenega nikoli ali le redko uporabljenega balasta in če se poleg tega skozi vitko organizacijo proizvodnje in prodaje znebite še enormnih stroškov za marketing in vnaprej pričakovanih salonskih popustov, potem lahko dobi stranka na razpolago avto po težko prekosljivi ceni.
Ravno v času, ko se ljudje zaradi nove stvarnosti še bolj obračajo k temeljnim vrednotam in preprostejšemu življenju z manj pretiravanja, prihajata na trg povsem nova sandero in njegov robustnejši brat sandero stepway. Nekateri bodo pričakovali tudi tretjega člana iste družine, modela logan. A tega v Sloveniji ne bodo več prodajali, zanimanja zanj ni bilo.
Od predhodnika je pri novem sanderu ostal enak le logotip, vse ostalo je novo, poudarja direktor oblikovanja David Durand. Pri iskanju rešitev so šli v detajle. Kako izdelati še dovolj poceni, a hkrati dobro rešitev, je lahko zelo težka naloga, včasih pa je tehnologija že na voljo, a je cena še previsoka. Sandero je na primer šele zdaj prvič dobil kljuke vrat z vodoravnim "hladilnik" ročajem. "Lahko bi jih kupili od Renaulta, a smo med triletnim razvojem raje iznašli zanje cenejšo izdelavo," je pojasnil Durand. Avto je končno dobil tudi električno gnani servoojačevalnik krmiljenja namesto hidravličnega. "Načrtno smo se držali nazaj pri določenih tehnologijah. Čakali smo, dokler se niso stroški električnega krmiljenja postali dovolj dostopni, da smo ga uporabili," pa je drug primer tehnologije ob ravno pravem času navedel Michel Bensoussan, programski direktor pri Daciji.
Izginil je celo zloglasni gumb
Verjetno ključna novost sandera pa je, da je zdaj zgrajen na sodobni Renaultovi platformi CMF-B, kot jo uporabljata tudi clio ali captur. Ob bistveno trdnejši zasnovi omogoča uporabo tako novih pogonov kot tudi sodobnih asistenčnih tehnologij. Kako velik je preskok iz prastare platforme, ki je bila še evolucija tiste, na kateri je Renault konec prejšnjega stoletja izdeloval cliota druge generacije, pove podatek, da je nova platforma že prilagojena za bodočo četrto generacijo sandera, saj so razvojniki že upoštevali prihodnje varnostne standarde.
Sandero je v primerjavi s predhodnikom ohranil skoraj identično dolžino 4.088 milimetrov. Model sandero stepway je še za dober centimeter daljši, a le na račun drugačnih odbijačev. Glede zunanje oblike pri Daciji pravijo, da so zasledovali brezčasen dizajn, ki pa bi hkrati izražal tako dinamičnost kot robustnost. Bližnjic je veliko manj, kot smo jih bili vajeni, smisla za detajle se zdi precej več. Vodoravna maska z dodatki kroma se razširi v luči. Svetloba LED luči se razcepi v obliki črke Y, sandero je tudi prva dacia, ki je dobila LED nočne žaromete. Za zdaj le za zasenčeni snop.
Zanimiv detajl je usločen pokrov motorja, ki se nato na obeh stranicah dvigne in "prelije" naprej v boke. A-stebrička so potisnili bolj nazaj in pridobili na aerodinamiki, kabina deluje bolj fluidno, zadnji del zaključujejo svetila v LED tehnologiji. Izginil je tudi eden od glavnih virov posmeha, velikanski gumb za odpiranje prtljažnika. Vzvod je po novem tako kot pri renaultih skrit pod rob zadnjih vrat.
Sandero stepway s trikom na strehi
Različica sandero stepway se od "cestnega" sandera tudi oblikovno razlikuje najbolj doslej. Ima povsem drug motorni pokrov, celoten izgled prednjega dela je s kontrastno spodnjo odprtino za zrak bolj robusten. Ima večja in s plastiko obrobljena kolesa, zaščiteni so tudi pragovi in del pod zadnjim blatnikom. Glede odmika od tal je stepway od sandera pri 13,5 centimetrih višji le za dva milimetra, pa še to le zaradi večjih koles.
Ima pa na strehi stepway lahko inovativne nosilce. Vzdolžni letvi je mogoče odstraniti in prestaviti prečno, tako da lastniku za montažo recimo strešnega kovčka ne bo treba dokupiti ločenih nosilcev. Domiselno!
Da sandero zaostaja pri digitalnem? Preberite tole ...
Notranjost je v marsičem zelo drugačna, kot smo bili navajeni od dosedanjih dacij. Nekaj elementov, recimo volan ali okrogle tipke za klimo, je resda uvedel že model duster, ostala razporeditev, pa je za Dacio nova in deluje prav sveže.
Predvsem pade v oči nova generacija infozabavnega sistema s tremi različicami. Prva možnost (Media Control) je, da avto sploh nima sredinskega zaslona, je pa tehnologija v ozadju vgrajena in pripravljena, da voznik izkoristi kar zaslon svojega pametnega telefona. Slednjega umesti pod odprti sredinski predal na armaturki. Voznik tako prek aplikacije upravlja z vgrajenim radiem ali bluetooth telefonijo, medtem ko serijski Apple Car Play in Android Auto omogočata uporabo glasovne asistence. Vgrajeni zvokovni sistem pa seveda izkoristi tudi za navigacijo. Z radiem je mogoče neodvisno operirati tudi prek obvolanskih tipk, osnovne informacije pa se prikazujejo na 3,5-palčnem TFT zaslonu med voznikovimi merilniki. Gre torej za zelo svež pristop v avtomobilski industriji, s katerim se kupcu nenavadno za obdobje poudarjanja velikih zaslonov omogoči občutno znižanje stroškov, po drugi strani pa serijsko zagotavlja polno integracijo telefona in avta.
Druga stopnja sistema (Media Display) ima osempalčni zaslon, ki je postavljen na armaturno ploščo in rahlo nagnjen proti vozniku. Ponuja vse klasične funkcionalnosti infozabavnega sistema, poleg tega pa ima tudi držalo za telefon. Zaradi polne povezljivosti s telefoni se na njem kaže tudi zemljevid navigacijske aplikacije z naprave. Prek zaslona je mogoče tudi dostopati do nekaterih nastavitev avtomobila, na primer sistemov za varnost.
Tretja stopnja sistema (Media Nav) pa v primerjavi s prejšnjim doda še lastno navigacijo. In pozor, ta sistem se z Android Autom ali Car Playjem povezuje brezžično, kar je še vedno velika redkost med avtomobilskimi znamkami.
Da, zdaj se odpira tudi v smeri zvezd
Občutek zaznavne kvalitete je Dacia dvignila tako, da so zdaj del armaturne plošče in vratne stranice odeli v tekstilne obloge. Sandero je prva dacia, ki bo imela elektronsko parkirno zavoro, medtem ko je brezstično kartico, ki bo tudi lahko del višje opreme, uvedel že aktualni duster. Glede prostornosti pri znamki trdijo, da so v svojem razredu neprekosljivi in da se lahko tudi zadaj peljejo trije odrasli potniki. Za nekaj litrov so povečali tudi zdaj mehkeje obloženi 328 litrski prtljažnik. Sedeži so novi, pri Dacii poudarjajo, da so poslušali kritike kupcev na forumih in tiste, ki so jih anketirali na svojih znanih združenjih lastnikov po vsej Evropi. Volan je po novem mogoče nastavljati tudi po globini, po višini pa se nastavlja voznikov sedež, tako da bo položaj sedenja ustrezal širšemu krogu voznikov.
Omenili smo že novo strešno anteno, s katero je vzela slovo dolga palica, povsem nova stvar pri katerikoli daciji pa je možnost tovarniškega strešnega okna, za katerega obljubljajo dostopno ceno.
Korak s konkurenti ujel pri asistenčnih sistemih
Ogromen preskok sta sandero in sandero stepway napravila na področju varnosti, pa čeprav avto "ne bo tekmoval za zvezdice", kot se je na predstavitvi izrazil Michel Bensiussan. Pri pasivni varnosti je poleg veliko trdnejše zasnove nove platforme treba omeniti šest serijskih zračnih blazin in zadrževalnike sile za vseh pet potniških mest. Pri aktivni varnosti pa je sandero bogatejši za serijske ADAS sisteme, brez katerih si leta 2020 ni več mogoče predstavljati novega avtomobila: samodejno zaviranje v sili in opozorilo pred trki AEB ter opozorilo na mrtvi kot.
Zaradi novih evropskih standardov je seveda novost tudi e-klic v sili, prvič ima lahko dacia tovarniško vgrajene sprednje parkirne senzorje, seveda pa tudi zadnjo kamero. Med nove asistenčne sisteme lahko dopišemo tudi avtomatsko prižiganje luči in senzor za dež.
Kaj sandero in sandero stepway uvajata kot prvi daciji sploh?
- Arhitekturo na CMF platformi.
- Zaviranje v sili AEB.
- Prednji senzorji za parkiranje.
- E-klic v sili.
- Nova generacija multimedije.
- LED žarometi za zasenčene luči.
- Avtomatski vklop brisalcev.
- Električna parkirna zavora.
- Strešno okno na električni pogon.
- Prilagodljivi strešni nosilci.
- Antena na zadnjem delu strehe
- Brezžično povezavo z Android Auto in Car Play.
Pragmatičnost pogona in nova menjalnika
Pri pogonu sta sandero in sandero stepway izredno pragmatična, vse se vrti okoli trivaljnega bencinskega motorja z enim litrom delovne prostornine. Vlogo vstopnega so določili atmosferskemu SCe 65 z 48 kW moči. Daleč največ sanderov pri nas bo poganjal TCe 90 s 66 kW moči. Ta je poleg novega šeststopenjskega menjalnika na razpolago tudi z brezstopenjskim menjalnikom CVT, ki nadomešča doslej uporabljeni robotizirani menjalnik.
Vlogo varčnega dizelskega motorja, ki sanderotov ne bo več poganjal, pa je Dacia namenila še tretji različici omenjenega bencinarja z oznako ECO-G TCe 100. Poganja jo kombinacija bencina in LPG plina. Tovarniško plinu prilagojen motor v tej opciji nudi 66 kW moči in skupni doseg kar 1.300 kilometrov. Tako kot doslej je rezervoar za LPG na mestu rezervnega kolesa in zato ne vpliva na prostor za prtljago. So pa plinski rezervoar povečali za 10 litrov na zdaj skupno 40 litrov. Takšen pogon ima v kombiniranem režimu za 11 odstotkov nižje emisije od bencinskega motorja, opozarjajo v tovarni.
Vsaj v tem trenutku drugih pogonov pri Daciji ne obljubljajo. Napovedana je bila že povsem baterijska dacia spring, ki jo lahko razumemo bolj kot sorodnico Renaultovega zoeja, medtem ko o hibridih v tem cenovnem rangu v tem trenutku ne razmišljajo kot o možni opciji.
Glede vožnje pri Daciji obljubljajo precej višji nivo, tako glede zaščite pred hrupom, kot glede voznih lastnosti. K slednjemu zelo pripomore prav nova platforma z drugačnim vzmetenjem in krmilnimi mehanizmi.
S številnimi podatki so pri Daciji še vedno zaupni. Tako v tem trenutku še ni znana cena, a nam je produktni šef Thierry Berthelot v intervjuju, ki ga bomo objavili v kratkem, napovedal, da bomo navkljub številnim dodatnim tehnologijam, ki so jih morali zavoljo okoljskih in varnostnih standardov vgraditi v sandera, na koncu gotovo spet presenečeni.
Prve vožnje s sanderoti lahko pričakujemo že v kratkem.