Ena takšnih, ki je specializirana za obnove motorjev, je podjetje ArtMotors d.o.o., ki deluje na Ulici Radomeljske čete 4 v Radomljah. Ustanovil ga je Željko Plavšič, ki je že pred tem imel veliko izkušenj s sestavljanjem motorjev in njihovo obnovo, saj je med drugim delal tudi pri Ferrariju v Maranellu. Pojasnil nam je, za kaj pri obnovi motorjev sploh gre in kakšni so izzivi, s katerimi se soočajo pri obnovi motorjev.
Kaj je torej obnova motorja?
Danes je obnova motorja povsem nekaj drugega kot nekdaj. Ko sem začel obnavljati motorje oziroma delati "generalke na motorjih", sem se kot mehanik obnove motorja lotil, ker je avto imel 450.000 prevoženih kilometrov in se je tedaj praviloma naredil veliki servis na motorju. Pozneje so se takšna opravila veliko bolj prenesla na motorje starodobnikov, kjer se je uporabljal in še danes se uporablja izraz restavriranje motorjev. V njegov okvir se je uvrstila tudi "generalka na motorju".
Pozneje, okrog leta 2005 ali kakšno leto prej, pa so se začele na motorjih pojavljati težke okvare. Pokati so začele glavne gredi, bati so v valjih pogosto "zaribali", pogonske verige so začele preskakovati in podobno. Takšne okvare so bile vzrok za "generalko na motorju".
Ob takih okvarah so mehaniki začeli uporabljati izraz obnova motorjev, pri katerem je šlo za slovenski prevod izraza za opravilo, ki je prišlo iz tujine. Obnova motorjev (rebuild engine)namreč izvira iz Združenih držav Amerike, nanaša pa se na motorje avtomobilov "mišičnjakov", ki so jih recimo po dvajsetih letih potegnili na plano, jih popolnoma razstavili in iz njih naredili nove. V ZDA je to dejansko pomenilo to, čemur v Evropi rečemo restavriranje motorja.
Evropski mehaniki so za velike okvare motorjev začeli tako uporabljati izraz obnova motorjev . Ta izraz se je zelo razširil in danes ljudje dejansko sploh ne vedo, kaj pomeni obnova motorja. Mehaniki zelo pogosto rečejo, da je treba obnoviti motor. A kaj sploh pomeni danes obnova motorja? Žal se ta izraz prepogosto uporablja v napačni povezavi. V delavnicah namreč pogosto v en motor vgradijo rabljene dele iz drugih in rečejo, da je motor obnovljen. Vendar pa ni obnovljen, ampak popravljen. Kar ni narobe, če se le pove, da je popravljen. Narobe je takrat, ko se tak motor označi kot obnovljen. To je slabo za motor, avtomobil in seveda potrošnika.
Obnova motorjev je namreč zelo zahteven postopek ki se izvede na standardnih vozilih s hudimi okvarami motorja. Postopek se izvede tako, da se motor praktično razstavi do zadnjega vijaka. Vsi vitalni gibljivi deli se zamenjajo z novimi, blok motorja,glava motorja, glavne gredi in podobne dele pa načeloma, čeprav vse manj, damo na strojno obdelavo,po postopkih, ki obstajajo praktično od začetkov motoroznanstva. Tem postopkom se reče brušenje na prvo specialo in drugo specialo, honanje, itd. Za tako sestavljen motor lahko rečemo da je motor tovarniško obnovljen. Vse ostalo je popravilo motorja.
Za obnovo motorjev je težko tudi dobiti mehanika ki dejansko obvlada delo in ve, kaj je obnova motorjev. Ko sem začel posel, sem imel velike težave, da sem našel nekoga, ki je bil sposoben sestaviti motor. Bili so mehaniki z izkušnjami in brez izkušenj, a se preprosto ni izšlo. Najpogostejši vzrok je ta, da starejših mojstrov mehanikov ni več, mladi pa v šolah žal pridobijo premalo praktičnega znanja. Ali dobiš človeka in ga naučiš dela, ali pa poiščeš človeka, ki je delal pri konkurenci itd.
V Sloveniji po mojem mnenju delavnice za obnovo motorja ni. Tudi mi, ki smo štartali z obnovo motorjev in imamo dve ločeni delavnici, torej eno delavnico zgolj za obnavljanje motorjev, kjer so povsem ločeni prostori za razstavljanje, pranje, sestavo, drugo pa za vgradnjo motorjev v avtomobile, lahko rečemo, da je naša delavnica za zdaj le približek, ponavljam približek, prave delavnice za tovrstno dejavnost. A uspelo smo jo privesti do te faze, da smo lahko rekli : "Obnavljali bomo motorje." Obnavljanje motorjev je specifična dejavnost, ki jo najdete v tujini, pri nas v Sloveniji pa je praktično ni.
Kakšni so dejansko postopki pri obnovi motorjev?
Odvisno, kako je motor poškodovan, a načeloma gre vedno za enak postopek. Motor se razstavi do zadnjega vijaka, glava se popolnoma obnovi (fizično se obdelajo glava in sedeži ventilov, ventili, dročniki in vzmeti pa so novi), načeloma se polirajo tudi odmične gredi, da so spet v tolerancah. Enako velja za blok motorja. Pošlje se ga na strojno brušenje, honanje ali pa na vrtanje na prvo specialo. Tudi glavna gred se, če je še dobra, brusi na prvo specialo. Ojnice se načeloma lahko obnovi,bate in vse ostalo pa se zamenja.
Kje pa nabavljate nove dele?
Deli se običajno dobijo v uradnih specializiranih trgovinah. V Sloveniji imamo okrog sedem grosističnih trgovin, ki ponujajo tudi rezervne dele. Nekatere imajo tudi motorne dele, a le za standardne motorje. Dele za motorje V6 in več pa dejansko nabavljamo v originalnih tovarnah v tujini.
So primeri nekaterih znamk, kjer že sama tovarna v prodajo ne sprosti posameznih delov, ampak le njegove sklope. Tukaj se pokaže strokovnost, če je delavnica sposobna obnoviti motor ali ne.in v veliko primerih se deli izdelajo po naročilu.
Kaj je zaželeno v mehanični delavnici, ki obnavlja motor?
V prvi vrsti je pomemben delovni prostor, ki je osnova. Delavnica mora biti prirejena za obnovo motorjev. Avtomehanična delavnica z dvigalom to ne more biti. Zelo malo je motorjev novodobnih vozil ( od 2013 naprej), ki jih lahko splošni mehanik preprosto razstavi, kupi nove dele in jih sestavi ter pričakuje, da bo motor deloval. Naj poudarim, da tu ne gre za nesposobnost ali nestrokovnost mehanika,ampak dejstvo, da so se materiali in okvare motorjev tako spremenili, da jim je enostavno zelo težko slediti. Motorji se preprosto uničijo, zato ne gre le za obnovo, ampak dejansko tudi za odkrivanje tovarniških napak. Določeni postopki so se v zadnjih letih popolnoma spremenili. Tudi tisti, ki smo že dolga leta v tem poslu, smo presenečeni, ko slišimo o teh postopkih.
Primer: Nekoč si po generalki motor pustil teči štirideset minut ali eno uro, da se je prižgal ventilator. Potem si pregledal hladilno tekočino, preveril olje in se odpeljal na testno vožnjo. Danes je to strogo prepovedano. Danes motor vgradite po pravilnem postopku, potem pa ga prižgete za deset do petnajst minut in se odpeljete na testno vožnjo. Če tega ne storite, lahko spet pride do zloma motorja.
Zakaj?
Enostavno motorji in materiali niso več kar so bili. Nekoč, če je motor "zaribal" na ojničnih ali celo na glavnih ležajih, poškodbe niso bile tako hude. Spoliral si gred motorja ali jo pobrusil na prvo specialo, potem pa si jo spet vgradil. Namestil si nove ležaje in motor je delal . Na določenih modelih so mehaniki lahko ojnico s poškodovanimi ojničnimi ležaji sneli kar na avtomobilu, zamenjali ojnični ležaj in avto je normalno vozil. Danes to ni več mogoče, saj so materiali zelo drugačni oziroma zelo slabi. Zmesi za ulivanje motornih delov niso enake, vse je izračunano na minimalne količine, saj hočejo tovarne povsod nekaj prihraniti. Ko motor "zariba", morate preprosto izvesti celotni postopek na glavi ali bloku, da sploh deluje.
Kako pogosto pa se takšne okvare motorjev dogajajo?
Ogromno jih je. Na leto obnovimo tudi po dvesto do tristo motorjev in promet nam vsako leto rase.
In to neodvisno od znamke?
Neodvisno od znamke. Kvečjemu,lahko rečemo, da bolj prestižne znamke so, slabše so, saj so motorji bolj obremenjeni.
Kaj pa vpliva na okvare?
Rekel bi, da bolj ali manj zadušitev motorjev, preslabi materiali in visoke temperature. Motorji imajo danes toliko dodatkov (EGR ventilov, DPF filtrov...), da enostavno ne morejo dihati. Nekoč je bilo okoli motorja dvajset do petindvajset centimetrov prostora, zato je lahko že sam odvajal toploto. Danes je vgradnja tako tesna, da moraš motor vzeti iz avtomobila že zato, da lahko zamenjaš verigo.
Koliko pa obnova motorja vzame časa?
Odvisno. Nekatere motorje lahko obnovimo v štirinajstih dneh, za nekatere pa je potrebnih mesec dni ali več.
Kateri pa so bolj obremenjeni, dizelski ali bencinski?
Beležimo veliko količino dizelskih motorjev. So tudi bencinski motorji . Lahko bi rekel, da je dizelskih motorjev sedemdeset odstotkov, bencinskih pa trideset in še to so bolj eksotični motorji V6 in V8 ali večvaljni, ki se jih nihče ne upa obnavljati.
Kako pa vam pri delu pomaga elektronika?
Elektronskih meritev tukaj praktično ni. Motor je še vedno surov izdelek, ki ga je treba fizično preverjati z merilnim orodjem kot so ,mikrometri, šublerji ,komparatorji in podobna tradicionalna orodja. To je še vedno ostalo enako kot v začetkih motoroznanstva in bo tako tudi ostalo.
Obnavljate tudi motorje starodobnikov. Je kakšna razlika?
Restavriramo motorje starodobnikov. Postopek je enak, vendar ni toliko agregatov, ki bi jih bilo treba obesiti nanje. Tudi glede nabave delov je bolj ali manj enako. Po naročilu je treba narediti le kakšne ležaje in podobno. Žal ne vemo, kako bo z delom po naročilu, saj so se mojstri, ki obvladajo opravila, postarali in počasi žal umirajo, mladih pa ni. Razmišljali smo celo, da bi ustanovili akademijo za usposabljanje mladih kadrov za obnovo motorjev in strojno obdelavo njihovih delov.
Kakšni so poklici, ki izumirajo?
Strojnikov za obdelavo motornih delov praktični ni več. Za naše bloke motorjev smo zaradi kakovosti izdelave morali poiskati partnerje v tujini, ki nam obdelujejo bloke motorjev in glavne gredi. Za obnovo glav motorjev pa smo se specializirali sami. V Sloveniji sta eno ali dve podjetji, vendar pa so čakalne dobe dolge, kakovost pa je na povprečni ravni. Ko dobiš neki eksotični avtomobil, nisi gotov, da bo delo narejeno tako kot je treba, zato moramo partnerje iskati v tujini.