Avto > Avto nasveti
5578 ogledov

Avtomobilske luči: v Nemčiji bijejo plat zvona, pri nas menda ni panike

H7 žarnica za avto žaromet Profimedia
Tudi v slovenskem voznem parku je problematika nepravilno delujočih luči zelo pereča. Morda pa se tega manj zavedamo kot drugje.

Na cesti velikokrat opazimo vozila z nepravilno delujočimi svetili. Od tega, da jim katero ne deluje, celo tisto za zavore ne, ali pa deluje napačno, na primer da kratki snop zaradi napačne nastavitve slepi nasproti vozeče.

V Nemčiji vsako leto objavijo poročilo o stanju svetil pri vozilih v prometu. Letošnji rezultati, ki jih je objavila organizacija Werkehrs Wacht, so zaskrbljujoči. Kot ugotavljajo na podlagi državnih statistik glede rednega in izrednega nadzora nad vozili, ima okvaro svetil že eden od štirih avtomobilov in kar eno od treh gospodarskih vozil. 

Pri organizaciji že vrsto let redno opozarjajo na problematiko nedeljočih ali napačno delujočih svetil, ki so še posebej v zimskem delu leta ključni element varnosti.   

Pri avtih je odstotek v primerjavi z letom 2022 še dodatno narasel za štiri desetinke odstotka, ugotavljajo pri organizaciji in bijejo plat zvona. "Če je vsako leto več kot četrtina vozil na cestah s pokvarjeno osvetlitvijo, je to znak za alarm," je dejal predsednik združenja nemške industrije motornih vozil ZDK Arne Joswig. "Vsi vozniki bi morali redno preverjati luči svojih vozil in takoj odpraviti vse vidne okvare, ne le v temnem obdobju."

Tudi zato v Nemčiji problematiki pravilne uporabe svetil in skrbi za njihovo delovanje v javnosti dajejo velik poudarek. Pri osveščanju sodeluje policija, vodijo različne kampanje. Tudi na socialnih omrežjih, vključno s Tik Tokom, s katerim skušajo nagovarjati voznike in voznice, ki so šele začeli uporabljati avtomobile in se morda še premalo zavedajo pomena osvetlitve. Povprečen avto v Nemčiji je sicer star nekaj čez 10 let. 

Bleščanje žarometov v temi | Avtor: AMZS AMZS

Kaj pa v Sloveniji? Na papirju smo ...

Načrtno se s problematiko posameznih okvar na vozilih vsaj javno naše organizacije ne ukvarjajo. Rednih poročil tako kot v Nemčiji na to tematiko ni. Z agencije za varnost prometa AVP so nam poslali splošne podatke o uspešnosti tehničnih pregledov, ki so sicer v anonimizirani obliki dostopni tudi na spletu.

Ti podatki so delno pomanjkljiivi, saj avtomobili do osmega leta starosti tehničnih pregledov ne opravljajo vsako leto, temveč po formuli 4+2+2. Torej je sedem let star avto tehnični pregled opravljal šele dvakrat in je veliko odvisnega od lastnikove skrbi. 

Podatki za Slovenijo pravijo, da vozimo starejše avtomobile kot v Nemčiji, v povprečju je avto z našo registracijo star 11 let. Če gre verjeti statistiki, je težav z žarometi pri nas bistveno manj kot v Nemčiji. Od skupaj nekaj več kot 1,5 milijona pregledanih vozil so leta 2022 na tehničnih pregledih napako vsaj na enem od svetil odkrili 'le' pri okoli 106 tisoč vozilih, torej pri slabih sedmih odstotkih. 

Če bi vzeli v precep samo avtomobile in lahka gospodarska vozila (M1 in N1), je odstotek zaznanih napak na tehničnih še manjši, šestodstoten. Imamo torej ali precej bolj vzdrževane avte kot v Nemčiji ali pa je v realnosti toliko manj zabeleženih napak na svetilih.  

AMZS tehnični pregled | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Najbolj na udaru glavne luči, nato pa ...

Podatki glede napak na svetilih sicer pravijo, da je skoraj polovica vseh napak povezanih z glavnimi žarometi. Gre za napake, kot so nedelujoča naprava za nastavljanje naklona ali napačno nastavljen snop, nedelujoče žarnice in sijalke, veliko pa je tudi ugotovljenih neustreznih stanj, v kar bi lahko sodilo tako zbledelost oziroma hrapavost zaščitnega stekla kot tudi neustreznost s homologacijo. Pri okoli petini vozil z napako gre za svetila za dnevno vožnjo ali pozicijska svetila.  

Presenetljivo veliko je napak v povezavi s prednjimi in zadnjimi meglenkami, kar desetina vseh. Te luči so pri večini vozil zelo redko v uporabi. Manjši delež napak odpade še na zavorne luči, luči za vzvratno vožnjo in smerne utripalke. 

Vse te pomanjkljivosti in napake praviloma sodijo v kategorijo kritičnih napak, kar pomeni, da vozilo ne opravi tehničnega pregleda. Izjema so takšne manj pomembne pomanjkljivosti, kot je nepopolna osvetlitev zadnje registrske tablice.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 9
  • Avatar Peter Klepec
    peter4 23:08 04.februar 2024.

    Sem narocen na servis cez 1 mesec, ko dobijo nadomsstni zaromet. Do takrat je vozilo tehnicno neizpravno.

  • Kmodri_ 15:18 01.februar 2024.

    Zamenjaj led svetilo v sodobnem avtu---ne gre, je treba na servis!

  • 4krogci 07:36 01.februar 2024.

    Prvo naucte zabarje, da se uporablja meglenke šele ko je vidlivost manj kot 50m in je takrat posledicno tudi omejitev hitrosti na (semizdi da) 50km/h, k pač sredi soncnega dneva v Portorozu res ni potrebe po meglenkah... pol kot drugo ...prikaži več pa naucte une ljudi na tehnicnem, kako se luci nastavlja! K en osebni avto nima isto nastavljenih kot kaksne terenc...ampak oni kr po defoltu usekajo sredino...pol te pa osebni avto slepi, terenc pa sveti v tla.....aja kaj je pa z legalizacijo osramovih LED