Vožnja ponoči je tudi za voznike, ki so veliko za volanom, naporna in stresna preizkušnja. Zato jim pride prav vsaka pomoč, tudi v obliki učinkovitih žarometov, ki osvetljujejo pot pred njim.
Ena zadnjih pridobitev avtomobilske svetilne tehnike so tudi matrični LED žarometi, ki smo jih lahko preskusili v testnem peugeotu 308 SW.
Nočna vožnja velja za stresno in ponoči se tudi zgodi največ prometnih nesreč. Pred leti smo navedli raziskavo neodvisnega ameriškega inštituta, pri katerem smo ugotovili, da je možnost, da do prometne nesreče pride ponoči, trikrat večja kot podnevi. Policijska statistika pravi, da se je leta 2021 v nočnem času zgodilo 5.306, v letu 2022 pa 5.896 prometnih nesreč. Za nočni čas štejejo časovni interval med 18.00 uro zvečer in 7.00 uro zjutraj. To je predstavljalo 31 oziroma 31,6 odstotni delež, torej dobro tretjino vseh prometnih nesreč pri nas, ko je prometa na cestah najmanj. Takrat so nesreče po pravlilu tudi zelo tragične.
Zato so ena od tehnologij, ki so z razvojem najbolj pripomogle k izboljšanju prometne varnosti, gotovo luči, ki so bile v zadnjem desetletju ali dveh tudi deležne precejšnjega razvoja. Desetletja pred tem so se vozniki morali pri spopadanju s temo zanašati na precej omejene halogenske žarnice. Potem so stanje v dražjih avtomobilih izboljšali ksenonski žarometi z močnim snopom bele svetlobe, najnovejši krik tehnike pa so laserski žarometi.
Cenovno dostopna rešitev
Vendar pa imajo vsi ti žarometi precej pomanjkljivosti, saj so lahko manj učinkoviti ali pa zelo dragi. Zato so avtomobilski proizvajalci poiskali učinkovito in cenovno ugodno alternativo, ki bi jo lahko vgradili v več avtomobilov. Našli so jo v led svetilkah, ki so postale tudi integralni del led žarometov. Ti so v avtomobilih višjih razredov lahko tudi matrični in prilagodljivi oziroma aktivni.
S takšnimi je bil opremljen tudi testni peugeot 308 SW, na katerem smo jih preskusili. Peugeotov slovenski uvoznik jih ponuja na opremski različici GT, imenuje pa jih Matrix 2.0. Peugeotov vodja produkta in izobraževanj Martin Fajt pravi, da matrični led žarometi omogočajo predvsem boljšo svetilnost in s tem boljši pogled na cesto. Dodaja, da takšni žarometi zato pripomorejo tudi k večji varnosti, predvsem ob zmanjšani vidljivosti.
Snop žarometa se namreč samodejno prilagaja prometnim razmeram in vzdržuje optimalno osvetlitev, ob tem pa z bleščanjem ne ovira drugih udeležencev v prometu, kakršna so nasproti vozeča vozila ali vozila pred nami. Matrični LED žarometi ne zasenčijo le predelov, kjer bi motili druge udeležence v prometu, ampak tudi bleščeče predmete in podobne moteče elemente, kakršni so denimo prometni znaki, in s tem odpravijo motnje za voznika in mu omogočijo boljši pregled nad dogajanjem pred avtomobilom, saj zmanjšajo njihovo bleščanje kot rezultat osvetlitve s premočnimi lučmi.
V tehnologiji matričnih led žarometov ne gre le za luči same, ampak je v njej združenih več elementov. Točkovni vir led osvetlitve – gre seveda za skupek velikega števila led svetlobnih diod – namreč v sistemu sodeluje z natančno optiko za precizno usmerjanje svetlobe in z video kamero, ki prepoznava morebitne ovire in druge udeležence v prometu in jim prilagaja razporejanje svetlobe.
Sistem namreč na določenem območju ugasne led osvetlitev, ki bi sicer motila druge udeležence v prometu ali voznika samega, prav tako pa lahko z lečami tudi preusmerja svetlobo, denimo med vožnjo skozi ovinke. Seznam funkcij, ki jih lahko opravljajo matrični led žarometi in led osvetlitev nasploh, je še veliko daljši. Tehnologija led žarometov je tudi dvakrat bolj učinkovita od ksenonske in petkrat bolj učinkovita od halogenskih žarometov, od obojih pa je daljši pa je tudi rok trajanja.
Kako dejansko deluje sistem matričnih led žarometov?
Ko nadzorni modul video kamere prepozna predmete, ki jih identificira kot druga vozila ali moteče elemente, podatke o njih ter razdaljo in kot do njih posreduje kontrolnemu modulu matričnih led žarometov. Ta na osnovi dobljenih podatkov izračuna, katere led svetilke mora izključiti oziroma za koliko jim zmanjša svetilnost, da ne bodo motile drugih udeležencev v prometu ali voznika samega. Sistem si namreč s kalkulacijami vedno prizadeva za optimalno osvetlitev brez motenj za druge udeležence v prometu in voznika samega.
Fajt pravi, da ima Peugeotov sistem matričnih LED žarometov pet glavnih načinov delovanje. Mestni način deluje do hitrosti 50 kilometrov na uro, gre pa za kratke luči z nominalno nastavitvijo jakosti in porazdelitve svetlobe. Drugi je podeželski način, ki se vključi med 50 in 110 kilometri na uro in intenzivnost zasenčenih luči poveča na 100 odstotkov.
Ko avtomobil več kot pet sekund vozi s hitrostjo nad 110 kilometrov na uro, se vključi avtocestni način, ki ohrani 100 odstotno svetilnost in podaljša snop kratkih luči. Izključi se, ko avtomobil pet sekund vozi počasneje od 90 kilometrov na uro. Ko se avtomobil s prižganimi zadnjimi meglenkami več kot deset sekund pelje s hitrostjo do 70 kilometrov na uro, se vključi način za meglo, ko se kratke luči s krajšim in širšim snopom prilagodijo vožnji v megli. Sistem poleg tega ves čas skrbi tudi za ustrezno izravnavo kratkih luči.
Če ima voznik vključeno funkcijo avtomatskih luči, se matrični LED žarometi glede na svetlobne razmere samodejno preklopijo tudi v dolge luči. Na peugeotu 308 je svetlobni snop sicer sestavljen iz 20 LED diod, ki jim kamera pod zgornjim robom vetrobranskega stekla neprestano prilagaja razmeram pred avtomobilom. Ko se avtomobilu približuje drugo vozilo ali pešec, ali pa so ob cesti prometni znaki, se z izklapljanjem določeni diod namreč ustvari senčni tunel, ki zasenči le potreben del območja pred voznikom. Ta lahko zato vozi z dolgimi lučmi, a kljub temu ne moti drugih udeležencev prometa ali pa ga ne zaslepi odboj iz predmetov ob cesti.
Primerjava s halogenkami
Matrične LED žaromete na peugeotu 308 SW smo primerjali z žarometi fotografovega avtomobila, v katerih so bile tradicionalne halogenske žarnice H7. Najbolj očitna razlika, ki jo takoj opazimo, je v barvi svetlobe, ki je na matričnih LED žarometih povsem bela in blizu dnevni svetlobi, ki so je naše oči najbolj vajene in jih najmanj utruja, medtem ko halogenke oddajajo bolj rumenkasto svetlobo.
A hitro opazite tudi druge razlike, denimo to, da led žarometi svetlobo veliko manj sipajo naokoli in se zato laže osredotočite na prometne znake in druge predmete ob cesti. Njihova osvetlitev pa je tudi veliko bolj natančna in zares usmerjena tja, kamor avtomobil pelje, medtem, ko halogenke lahko znak preveč osvetlijo. Seveda pa je pri klasičnih žarometih nujno tudi preklapljanje med kratkimi in dolgimi žarometi, da ne slepimo drugih udeležencev v prometu. Fotografov avtomobil ni imel avtomatskih luči, zato je moral z žarometi upravljati voznik, vendar dodajmo, da so tudi klasični žarometi lahko opremljeni s funkcijo samodejnega zasenčevanja žarometov, vendar to deluje podobno, kot pri ročnih žarometih, torej se pri preklopu z dolgih na kratke luči nujno zmanjša polje osvetlitve pred avtomobilom.
In kako v praksi poteka vožnja z matričnimi LED žarometi? Kot voznik lahko pravzaprav pozabite nanje, saj je njihovo delovanje s pomočjo kamere in računalnika povsem samodejno. Iz svojih izkušenj lahko povem, da sem, ko so takšni žarometi postajali bolj pogosti in smo jih pogosteje začeli srečevati tudi v testnih avtomobilih, sprejel z določeno nelagodnostjo. Težko se je namreč navaditi, da se v vidnem polju pred vami pravzaprav nič ne spreminja in da imate občutek, da vozite z dolgimi lučmi. In dostikrat se je zgodilo, da sem v strahu, da bi oslepil nasproti vozečega voznika, refleksno zasenčil luči.
Sčasoma pa ugotovite, da vas nihče ne opozarja, da ste ga zaslepili, in da so prometni znaki manj bleščavi in moteči. In da tudi pešcem ob cesti osvetli le spodnji del , saj je območje okoli njihovih glav zasenčeno. Še najbolj pa lahko delovanje matričnih žarometov opazite med vožnjo na avtocesti. Na avtocesti namreč dolgi žarometi svetijo s polno močjo, okrog zgornjih delov, kjer so na avtomobilih pred vami vzvratna ogledala, pa so očitno vidna zatemnjena območja. Podobno pa na regionalnih cestah žarometi na enak način zasenčijo tudi vetrobranska stekla nasproti vozečih vozil. Pri vožnji pa vam seveda močno pomaga to, da osvetljeno polje dolgih luči ves čas ostaja enako, zato pravzaprav nič ne moti osvetljenega območja pred vami.
Matrični LED žarometi še vedno niso ravno poceni, na peugeotu 308 jih denimo lahko dobite le v kombinaciji z najvišjo in s tem tudi najdražjo opremo GT, vendar pa se njihov nakup gotovo splača. Voznika namreč ponoči precej razbremenijo in izboljšajo osvetlitev ceste pred avtomobilom. Voznik se lahko zato bolj posveti sami vožnji in se s tem izogne tudi marsikateri nevarni situaciji, ki bi lahko privedla do prometne nesreče.
Ja zelo osvetlijo cesto led luči. Seveda je rešitev tudi za ostale avtomobile saj Osram p Philips izdelujejo led žarnice katire so homologirane v celi Evropi celo na Hrvaškem jih imamo brez težav saj ob nakupu dobimo tudi homologacijo. Ali… ...prikaži več pri nas pa se mora jit do izbranega Ljubljanskega mafijoza katiri ti jih strokovno v navenicah zamenja žarnici in potem na homologacijo in seveda še enkrat vse lepo plača. Slo mafija. Kadar pa se gre za druge svari naprimer cigarete imamo edini grde škatle.
Bodite res pozorni, da bo tudi Golrb vislel na obesku avtomobilskega kluča, to e simbol za prodano žemljico
Dajte mi nekaj pojasniti: v članku piše, da se ponoči zgodi večina prometnih nesreč. V članku je naveden tudi statistični podatek, da se je ponoči, torej med 18 in 7 uro zgodilo manj kot tretjina nesreč. Torej se večina nesreč… ...prikaži več zgodi podnevi ali samo jaz ne razumem matematike??