Avto > Dosje Avto
215213 ogledov

Na tehničnem bodo po novem morali preveriti tudi to

AMZS tehnični pregled Saša Despot
Novost na naših tehničnih pregledih: od letošnje jeseni bo kontrolor pri avtu pogledal še eno stvar.

V fazi sprejemanja je posodobljen pravilnik o tehničnih pregledih motornih vozil, ki vpeljuje novo prakso pri kategorijah M1 in N1.

V novi pravilnik bo dodan člen, ki pravi: "Ob identifikaciji vozila kategorije M1 in N1, ki je opremljeno z napravo za spremljanje porabe goriva oziroma električne energije, registrirano od 1. januarja 2021 dalje, se z diagnostično napravo (v nadaljnjem besedilu: OBD) odčita podatke o dejanski porabi goriva oziroma električni energiji in vpiše v evidenco registriranih vozil."

Odčitane podatke o porabi bo kontrolor s priključeno napravo zabeležil skupaj z identifikacijsko številko vozila VIN. Novo prakso so za Žurnal24 podrobneje pojasnili na ministrstvu za infrastrukturo, kjer pravijo, da gre za implementacijo izvedbene uredbe Evropske komisije iz leta 2021 v naš pravni red. "Omenjena uredba vsebuje določbo, po kateri bodo morale strokovne organizacije za tehnične preglede vozil zbirati podatke o dejanski porabi goriva in/ali električne energije osebnih vozil (M1) in lahkih tovornih vozil (N1), ki so opremljena z napravo za spremljanje porabe goriva oziroma električne energije, registrirana od 1. januarja 2021 dalje. Zbrane podatke bo enkrat letno Javna agencija RS za varnost prometa sporočila Evropski agenciji za okolje."

Čemu je takšno zbiranje podatkov namenjeno? "Evropska komisija bi želela z zbranimi podatki čim prej ugotoviti, kako se razlika med dejanskimi emisijami in porabo goriva ali električne energije ter ustreznimi homologacijskimi vrednostmi spreminja skozi čas, tako zaradi spremljanja uspešnosti standardov emisij CO2 pri zmanjševanju emisij CO2 vozila kot tudi zaradi obveščanja javnosti," odgovarjajo na ministrstvu, ki ga vodi Alenka Bratušek.

Popis je mogoče zavrniti, a ...

Pravilnik dopušča možnost zavrnitve popisa porabe. "Za lastnika, ki izrecno ne bo želel, da bi se za njegovo vozilo ob tehničnem pregledu odčitalo  zgoraj omenjene podatke, se ti podatki pač ne bodo odčitali in zabeležili," tako ministrstvo. Se pa bo zavrnitev vpisala kot opomba v potrdilo o tehničnem pregledu in v evidenco registriranih vozil.

Zbiranje podatkov bo del postopka tehničnega pregleda vozila in sicer s pomočjo vmesnika OBD. Proizvajalci vozil so morali poskrbeti, da je pri novih vozilih takšen postopek omogočen prek standardiziranega sistema OBFCM. Zato tudi datumska meja, da bodo porabo spremljali le pri vozilih letnika 2021 in mlajših.

Diagnostika obd priključek | Avtor: Profimedia Profimedia

OBFCM shranjuje podatke, kot so skupna količina porabljenega goriva v celotni življenjski dobi, skupna prevožena razdalja v življenjski dobi, hitrost vbrizgavanja goriva v motor in hitrost vozila.

Podatki o porabi goriva in energije morajo biti anonimizirani, zato ne smejo imeti nikakršnega vpliva na lastnika ne v dobrem ne v slabem smislu. Evropsko agencijo zanima predvsem, koliko se neki tip vozila v praksi zares drži homologacijskih podatkov o porabi. Še posebej po nekaj letih uporabe namreč lahko prihaja do velikanskih razlik, kar ne nazadnje vpliva na vprašljivost davčnih politik po državah. 

Tehnični pregled za avte se opravlja po formuli 4-2-2-1, torej je prvi redni pregled obvezen štiri leta po prvi registraciji. Zato na tehničnih pregledih zaradi popisovanja porabe še nekaj časa ne bi smelo biti gneče.

Do leta 2026 le analize

Kot so za Žurnal24 pred časom pojasnili na Evropski agenciji za okolje, bodo ti novi podatki pomagali pri nadaljnjih usmeritvah glede izdelave okoljsko manj obremenjujočih vozil skozi celotno življenjsko dobo. 

Sistema OBFCM ni mogoče izklopiti, pod določenimi predpisanimi pogoji (menjava krmilne enote motorja ...) pa je mogoče števce ponastaviti. Podatki se morajo ohraniti tudi v primeru odklopa akumulatorja.

Do leta 2026 bosta Evropska komisija oziroma Evropska okoljska agencija podatke le zbirali in niso predvideni nobeni novi ukrepi. Šele na podlagi realnih podatkov iz prometa bodo sprejemali odločitve, ki bodo omogočale, da se razlika pri izpustih nekega avta med odobritvijo in dejansko rabo ne bo večala, temveč zmanjševala.

Naši kupili dobre štiri mesece časa

Slovenija bi sicer tako kot ostale članice morala podatke začeti zbirati že 20. maja letos, a smo se s Komisijo dogovorili za daljše prehodno obdobje, tako da se bo preverjanje začelo 1. oktobra letos. "S tem podajamo nekaj več časa, da se bo v tem času dopolnilo delovanje informacijskega sistema, ki podpira delovanje evidence registriranih vozil in sistemov, ki so del elektronske preizkuševalne steze, ter se bodo lahko na to pripravile vse strokovne organizacije za tehnične preglede vozil z dopolnitvijo ali  nabavo nove merilne opreme," pravijo na našem ministrstvu.

Koliko dodatnega časa bo kontrolorju vzelo popisovanje porabe, pa na ministrstvu ne vedo, saj da še ni bilo opravljene takšne simulacije. 

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 31
  • zdravakmeckabanana 15:13 14.junij 2023.

    Ojoj dragi ljudje z zdravo kmečko banano... Krsile se vam bodo pravice, ker bodo izmerili porabo. Ojoj, tragedija u pm. S tem bodo videli da se do planeta obnasate z nezdravo kmečko banano. Upam da uvedejo bonuse za tiste, ki ...prikaži več imamo nižje porabe od tovarniških.

  • srecnii 00:12 20.maj 2023.

    Na tehničnem tega ne bodo gledal, sem zadnjič svojga peljal, mislil ga dat na odpad, pol pa tehnični naredi.,,porabi olja ko nor in tud pokadi plav

  • SlavkoKrizman 15:04 19.maj 2023.

    razloži pomen "sprovajanje"...mogoče se pri nas uporablja implementirati...sprovajanje iz neke druge državice