Statistični podatki razkrivajo, da je v Sloveniji registriranih že 1,1 milijona osebnih avtomobilov. Prodaja novih avtomobilov strmo pada, povprečna starost slovenskega avtomobila pa se hitro veča. Tudi zato imajo na tehničnih pregledih iz leta v leto več dela. Z Juretom Vencljem, vodjo poslovalnice Avto Krka v Novem mestu, smo se pogovarjali, kako naj se vozniki pripravijo na tehnični pregled vozila, da bodo imeli čim manj težav.
Obiskali smo tehnične preglede Avto Krka v Novem mestu. To je ena od 29 poslovalnic v mreži tehničnih pregledov Avto Krka v Sloveniji, ki jo bodo kmalu razširili še na Črnomelj in Brežice. Avtomobili se v Sloveniji starajo, kar pomeni, da mora vse več avtomobilov na tehnični pregled. Motorna in priklopna vozila, razen izjem, opravijo prvi tehnični pregled štiri leta po prvi registraciji, nato pa morajo svoje vozilo na pregled pripeljati vsaki dve leti do osmega leta starosti. Po osmem letu starosti se tehnični pregled izvede vsako leto.
Vencelj nam je v pogovoru razkril, da imajo avtomobili, ki obiščejo tehnični pregled, iz leta v leto v povprečju več prevoženih kilometrov. V povprečju zagotovo več kot 200.000. Kljub temu so avtomobili danes veliko bolj zanesljivi, kot so bili pred desetletjem ali dvema, zato je tudi napak na vozilih ob pregledih vse manj. Kljub temu velja posvetiti pozornost svojemu vozilu, preden z njim zapeljete na tehnični pregled. Vencelj nam je razkril, kaj bi moral narediti vsak voznik vozila, preden z njim obišče tehnični pregled.
Bližajo se zima in nizke temperature, ki so bolj obremenilne za vozila. Ali je razlika, če mora vozilo tehničen pregled opraviti v zimskem času oziroma spomladi ali poleti. Ali to kakorkoli vpliva na meritve izpušnih plinov?
Največja razlika med tehničnim pregledom pozimi ali poleti je, da mora imeti vozilo pozimi zimsko opremo. V obdobju od 15. novembra do 15. marca morajo imeti motorna in priklopna vozila, ki so v cestnem prometu, predpisano zimsko opremo. Pri osebnih vozilih se štejejo za zimsko opremo zimske pnevmatike na vseh kolesih ali poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonski kolesi oziroma verigam enakovredni pripomočki oziroma naprave. Glavni kanali dezena pnevmatik, ki sodijo v zimsko opremo, morajo biti globoki najmanj 3 mm. Zimske pnevmatike, ki imajo glavne kanale dezena globoke manj kot 3 mm, prištevamo k poletnim pnevmatikam. Če niste prepričani, da pnevmatike ustrezajo pravilom, vam v Avto Krki brezplačno preverimo stanje pnevmatik.
Predpisano zimsko opremo morajo imeti vozniki tudi v zimskih razmerah. Zimske razmere so na cesti ali njenem delu takrat, ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali ko je vozišče zasneženo, zaledenelo (ledena deska) ali poledenelo (poledica). Svetujemo, da imate pri nižjih temperaturah na vozilu zimske pnevmatike, saj imajo te boljši oprijem kot letne (poletne) pnevmatike. Zimske razmere sicer ne vplivajo na meritve izpušnih plinov, saj mora biti motor pred začetkom meritev izpušnih plinov segret na delovno temperaturo.
Kaj bi iz prve roke svetovali vsem, ki tehnični pregled opravljajo pri vas? Kaj naj postorijo oziroma pregledajo na svojem vozilu? Na način, da bodo enostavno in brez težav opravili tehnični pregled.
Pred odhodom na tehnični pregled priporočam voznikom, da preverijo, ali na vozilu deluje vse brezhibno. Pozorni naj bodo na delovanje svetlobnih teles (smerokazi, luči, pozicijske luči, zavorne svetilke, osvetlitev registrske tablice, meglenke, vzvratne luči ...), preverijo naj stanje pnevmatik, pogledajo naj, ali imajo obvezno opremo (žarnice, trikotnik, prvo pomoč – tudi veljavnost prve pomoči ...). Če morate v kratkem opraviti servis vozila, priporočam, da vozilo pred tehničnem pregledom peljete na servis. Na Avto Krki opravljamo tudi brezplačne preventivne tehnične preglede. Priporočamo vam, da vsako leto pred tehničnim pregledom, ali ko se odpravite na daljšo pot, opravite preventivni tehnični pregled vašega vozila. Pri pregledu preverimo zavorni sistem, podvozje in nastavimo svetlobna telesa. Pri morebitni ugotovitvi napak boste uredili popravilo v vaši servisni delavnici in se tako odpravili na pot brezskrbno. Pa tudi redni tehnični pregled boste opravili z odliko. Če je do poteka registracije oz. tehničnega pregleda manj kot 30 dni, ne morete opraviti preventivnega tehničnega pregleda, saj se v tem primeru opravlja redni tehnični pregled.
Ali so na vaših tehničnih pregledih kakšne novosti pri opremi za tehnične preglede. Kaj so trendi na tehničnih pregledih?
Pri opremi se večje spremembe niso zgodile. Z leti prihaja nova in boljša oprema. Spreminja se predvsem programska oprema, ki sledi novostim v zakonih in pravilnikih. Še vedno glavni del pregleda temelji na kontrolorjih vozil. Kontrolor mora pregledati celotno vozilo, vizualno, pomaga pa si z raznimi pripomočki. Na koncu poda oceno brezhibnosti vozila, oz. potrdilo, ali je lahko vozilo udeleženo v cestnem prometu.
Na naših cestah je vse več hibridov, priključnih-hibridov in tudi 100-odstotno električnih vozil. Bodo zaradi tega potrebne prilagoditve na tehničnih pregledih, ko bodo bolj množično zapeljali nanje? Ali se tehnični pregled za električno vozilo kakorkoli razlikuje od vozil s klasičnimi agregati?
Vsekakor se bodo morali tehnični pregledi skozi leta prilagajati novostim. V novih vozilih je vse več elektronskih delov. Sedaj preverjamo samo vizualno, na primer, če vozilo kaže napako na elektroniki (lučke v števcu). Zagotovo bodo prišle spremembe, ko bomo preverjali s testerjem, ali so v vozilu morebitne kritične napake, ki bi lahko imele vpliv na varnost vozila v cestnem prometu. Tehnični pregled električnega vozila se razlikuje od navadnega po tem, da ne merimo izpušnih plinov. Pri električnih vozilih je treba preveriti stanje vodnikov, če so vidne poškodbe na električnih vodnikih, če so vodniki pravilno pritrjeni in podobno. Vse ostale meritve in pregledi se opravijo enako kot pri ostalih vozilih.
Ali se zaradi staranja voznega parka število tehničnih pregledov pri vas v podjetju Avto Krka in v Sloveniji na sploh povečuje?
Osebna vozila imajo prvi tehnični pregled četrto leto po prvi registraciji, nato šesto in osmo leto, nato vsako leto. Tudi zato se v Sloveniji s staranjem voznega parka povečuje število tehničnih pregledov. Staranje voznega parka pri tovornih vozilih nima vpliva na število tehničnih pregledov, saj morajo vsa tovorna vozila tehnični pregled opraviti vsako leto.
Kakšen je po vaši oceni slovenski vozni park osebnih vozil?
Slovenski vozni park se z leti izboljšuje. Imamo dober vozni park. Na cesti je zelo malo slabih vozil. Vozila so tudi dobro vzdrževana. Slovenci dobro skrbimo za svoje jeklene konjičke.
Kaj pa tovornih vozil in avtobusov?
Enako velja za tovorna vozila in avtobuse. Starih tovornih vozil je zelo malo. Stara tovorna vozila delujejo predvsem lokalno. Vozila, ki delujejo mednarodno in se veliko vozijo po avtocestah, so vsa novejša, saj s starimi vozili ne moreš biti konkurenčen na trgu – predvsem zaradi porabe goriva in tudi zaradi visokih cestnin. Tovorna vozila sicer podjetja in lastniki dobro vzdržujejo, posledično tudi zaradi tega, ker je v zadnjem času večji nadzor tovornih vozil na cesti. Se pa vsekakor še vedno najdejo izjeme.
Ali opažate, da so vozila veliko starejša v primerjavi s predkoronskim časom. Imajo vozila danes več prevoženih kilometrov kot še pred tremi leti pred zdravstveno krizo?
Vozila na tehničnih pregledih so vsekakor starejša kot v predkoronskem času. Starejša so predvsem zaradi dolge čakalne dobe ob nakupu novih vozil in višjih cen rabljenih vozil v tujini. Posledično so se zvišale tudi cene rabljenih vozil v Sloveniji. Ker je vozni park starejši, imajo posledično ta vozila tudi več prevoženih kilometrov kot pred leti. Povprečno vozilo, ki obišče tehnični pregled, ima več kot 200.000 kilometrov.
Ali se po cestah vozi veliko vozil, ki tehnično niso brezhibna? Kakšna so vaša opažanja? Kako pomemben je temeljit tehnični pregled vozila za varnost na cesti?
V cestnem prometu je zagotovo nekaj vozil, ki niso tehnično brezhibna, vendar je teh vozil veliko manj kot pred leti. Za večino teh vozil lastniki niti ne vedo, da niso tehnično brezhibna. To izvedo šele, ko jih pripeljejo na tehnični pregled. Zato za lastnike vozil predlagam, da se pred odhodom na daljšo pot ali pa kar tako, preventivno med letom, oglasijo na kateri od poslovnih enot podjetja Avto Krka na brezplačnem preventivnem tehničnem pregledu vozila. Nekateri lastniki vozil pa se zavestno vozijo z vozilom, ki ni tehnično brezhibno. Na splošno ocenjujem, da lastniki vozil bolj skrbijo za brezhibnost svojih vozil kot pred leti. Temeljit tehnični pregled je zelo pomemben za varnost na cesti. Na varnost najbolj vplivajo zavorni sistem in naprave za upravljanje vozila. Lastnik vozila brez pregleda ne more vedeti, če mu pravilno delujejo zavorni sistem in naprave za upravljanje vozila (stanje zglobov, končnikov ...). To lahko preverijo pri nas ali pri serviserju.
V zadnjem letu je pogosta težava kraja katalizatorjev. Zaznavate to tudi na tehničnih pregledih?
Imeli smo kar nekaj primerov kraj katalizatorjev, vendar tega na tehničnih pregledih ne zaznavamo. Stranke že pred prihodom na tehnični pregled zamenjajo katalizator, ker vedo, da brez njega ne bodo opravili tehničnega pregleda. Je pa težava, če kupijo poceni nadomestke, saj imajo lahko že po letu ali dveh težave pri merjenju izpušnih plinov.
Katere storitve poleg tehničnih pregledov še opravljate v Avto Krke? Ali opravljate tudi pregled pred nakupom rabljenega vozila ali prodajo rabljenega vozila?
V Avto Krki se zavedamo, da je danes čas tisti, ki je najbolj dragocen. Tudi iz tega razloga stremimo k temu, da svojim strankam nudimo možnost, da vse storitve, ki so vezane na vozilo, opravijo na enem mestu. Z 29 lokacijami se strankam približujemo tudi na način, da lahko v vseh poslovalnicah Avto Krke poleg tehničnega pregleda opravijo še podaljšanje registracije vozila, uredijo odjavo ali prijavo vozila, opravljamo tudi kontrolo in servis tahografov, kontrolo ATP, urejamo potrdila o skladnosti t. i. homologacije vozil v primeru uvoza vozil, vpis predelave vozila v potrdilo o skladnosti vozila. Strankam znamo tudi svetovati, ko se je treba odločiti za zavarovanje. Vedno se potrudimo, da stranka dobi ponudbo, ki upošteva vse želje in okvirje zavarovanja. Poleg avtomobilskega sklepamo tudi vsa ostala zavarovanja (življenjsko zavarovanje, turistično zavarovanje, premoženjsko zavarovanje, dopolnilno zdravstveno zavarovanje).
Pred nakupom ali prodajo vozila seveda priporočamo, da se vozilo preventivno pregleda, saj ko kupujete vozilo, ne veste, kaj se je dogajalo z njim. Če pa ga prodajate, se s tehničnim pregledom prepričate, da prodajate brezhibno vozilo.
Koliko poslovalnic imate trenutno in ali nameravate mrežo še širiti? V katere slovenske kraje še želite prodreti?
Trenutno imamo 29 poslovalnic tehničnih pregledov po Sloveniji. Mrežo tehničnih pregledov bomo v prihodnje še širili, saj je naš cilj poskrbeti za še večjo dostopnost Avto Krke našim strankam. Lahko povem, da v kratkem prihajamo v Črnomelj in Brežice.