Evropska komisija se je lotila sprememb pravil, ki določajo odgovornost pristojnih državnih agencij glede ugotavljanja, ali avtomobilski modeli izpolnjujejo zahteve iz homologacije.
Tako namerava EU v prihodnje precej strožje nadzirati pristojne nacionalne organe, hkrati bi uvedli tudi dodatne kazni za nespoštovanje pravil.
"Razkritja v povezavi s Volkswagnom so osvetlila potrebo po izboljšanju sistema odločanja o tem, kateri avtomobili lahko vstopijo na trg," je poudaril podpredsednik komisije Jyrki Katainen.
Komisija želi s predlogi izboljšati kakovost in neodvisnost preizkušanja avtomobilov ter nadzora avtomobilov, ki so že na trgu, je dodala komisarka za industrijo Elzbieta Bienkowska.
V skladu z veljavnimi pravili so za odobritev vstopa avtomobila na trg ter preverjanje vseh varnostnih in okoljskih pravil pristojni izključno nacionalni organi. Komisija predlaga bolj evropski nadzor, pri čemer želi sama več besede v tem procesu in tudi možnost finančne kazni za proizvajalce, ki kršijo evropska varnostna, okoljska in proizvodna pravila.
Da bi se izognili navzkrižju interesov, komisija predlaga tudi ukinitev veljavne prakse, da proizvajalci avtomobilov neposredno plačujejo izvajalcem testiranja izpustov, in uvedbo plačevanja preko vladnega sklada ter redne revizije testiranja, povzema STA.
Predlaga tudi, naj bo proizvajalec dolžan zagotoviti dostop do protokolov programske opreme v avtomobilu.
Komisija je prevetritev homologacijskega okvira EU načrtovala že pred afero Volkswagen, po njej pa je ugotovila, da je za preprečitev kršitev potrebna korenitejša reforma. Predlog uredbe o homologaciji in tržnem nadzoru motornih vozil dopolnjuje prizadevanja za uvedbo zanesljivejšega preskušanja dejanskih izpustov, ki nastajajo med vožnjo.
O predlogih komisije bodo zdaj razpravljale in odločale članice unije in Evropski parlament.
Bienkowska je poudarila, da uživajo predlogi komisije popolno podporo med članicami in precejšnjo podporo v parlamentu, od koder je bilo danes dejansko slišati v glavnem pozitivne odzive.
Pozitivno so se odzvali tudi v evropski organizaciji za zaščito potrošnikov Beuc. Načrti komisije so "velik korak v pravo smer", je ocenila generalna direktorica organizacije Monique Goyens.
"Ključno je prekiniti udoben odnos med proizvajalci avtomobilov, nacionalnimi oblastmi in izvajalci testiranja. Upamo, da bodo parlament in članice zagotovili, da se to zgodi," je še poudarila Goyensova.
Kot je znano, bodo milijoni vozil VW-ja s februarjem pričeli romati na pooblaščene servise, kjer bodo opravili spremembe pri starejšem tipu 2,0-, 1,6- in 1,2-litrskega TDI motorja, s čimer bodo emisije škodljivih NOx plinov v skladu z vrednostmi, za katere so bili avti homologirani. V Sloveniji bo tekom letošnjega leta vpoklicanih nekaj prek 30 tisoč vozil.
dezurni@zurnal24.si