Odpravili smo se na Norveško, kjer ceste solijo večinoma v mestih, na podeželju in krajih, kjer so obdani z gozdom in jezeri, morajo biti vozniki izurjeni in vešči vožnje po ledu in snegu. Kljub temu da so pozimi tam ceste poledenele, ne boste pogosto videli zdrsov tovornih ali osebnih vozil in zastojev, kot pri nas, ob prvem sneženju.
"Vsak avtomobil na Norveškem ima komplet letnih in zimskih pnevmatik," nam je uvodoma razložil legenda norveškega relija, dirkač in tehnični inštruktor John Haugland, ki v Norveškem smučarskem središču Geilo že 18 let vodi šolo relija na ledu, s tem poslom pa se preživlja že zadnjih 28 let.
Osnova je vožnja po ledu
"Skandinavski dirkači so, dokazano skozi zgodovino in osvajanje naslovov svetovnih prvakov, najboljši vozniki na svetu," je prepričan človek, ki je izučen avtomobilski tehnik in se je po koncu dirkaške kariere posvetil tudi razvoju reli avtomobilov, s tem pa veliko pripomogel k razvoju današnjega modernega reli avtomobila.
Na njegove tečaje vožnje (Winter rally School) po ledenih jezerih prihajajo vozniki z vseh koncev sveta, iz ZDA, tudi Avstralije in Nove Zelandije. "Pred leti sem gostil tudi Slovence," je v pogovoru z nami, ko smo na njegov poligon prišli preizkušati pametni Mitsubishijev štirikolesi pogon S-AWC, ki so ga nadgradili za svoj novi križanec eclipse cross, povedal Haugland. Pohvalil se je, da k njemu pred svetovni prvenstvom v reliju, ki ga na zasneženi podlagi vsako leto gosti Švedska, prihaja trenirat tudi tekmovalec, ki tekmuje v svetovnem reli prvenstvu najvišjega nivoja. Drugače pa je vožnja po zaledenelih jezerih osnova vsakega mladega dirkača v reliju.
"Tu se na ledenih površinah, ki jim ni videti konca, učijo veščin vihtenja volana in krotenja zadka vozila mladi dirkači," pravi sogovornik in dodaja, da je gostil ljudi iz 42 različnih držav sveta." V šoli se lahko naučijo pravilne tehnike vožnje. Učimo študente in mlade dirkače, nudimo pa svoje izkušnje tudi izkušenim dirkačem, ki se pripravljajo na dirko,“ pravi in dodaja, da se dirkači na Finskem, Švedskem in Norveškem vsi začnejo učiti vožnje na ledenih jezerih. "To je osnova za vsakega dirkača. Na ta način najlažje spozna in občuti, kaj so limiti, lahko delaš napake, iz napake pa se lahko vedno veliko naučiš.“
Kje so tesle in drugi električni avtomobili?
O Norveški se v zadnjem času veliko piše kot o meki električnih vozil, kjer je že več kot 50 odstotkov na novo registriranih vozil baterijskih. A v krajih oddaljenih od večjih mest, ko je Geilo, so električni avtomobili redkost. V Skandinaviji je še vedno največ avtomobilov suvov s štirikolesnim pogonom. "Veliko Norvežanov pogosto iz mest zahaja na hribe in gore, kjer aktivno športno preživlja prosti čas, bodisi smučajo ali tečejo na smučeh. Zato pa potrebujejo vozila na štirikolesni pogon," pravi Haugland, ki nam je ponudil njegove nasvete za varno vožnjo v zimskih razmerah: "Vožnja ne sme biti agresivna, reakcije z volanom in z zavorami morajo biti umirjene. Je pa 4x4 pogon dober tudi na suhi stezi, seveda boljši je zaradi oprijema in tudi pri zaviranju.“
Zanimivo je, da se veseli tudi prihoda električno gnanih športnih terencev s štirikolesnim pogonom. Nič čudnega, saj za vsakodnevno vožnjo uporablja prav Mitsubihijev priključni hibrid outlander PHEV, pri katerem ga je prepričal tudi pametni štirikolesni pogon S AWC.
Pnevmatike z žebljički
Tako kot v Sloveniji tudi na Norveškem uporabljajo zimske in letne pnevmatike, s tem, da Haugland zagotavlja, da imajo vsi vozniki dva kompleta pnevmatik - letne in zimske. Zanimivo pri zimskih gumah na Norveškem je, da je dovoljeno uporabljati pnevmatike z žebljički, ki naj bi izboljšali oprijem s snežno ali ledeno podlago. A Haugland pravi ,da vse večji odstotek voznikov tovrstnih pnevmatik več ne uporablja, saj so se moderne zimske pnevmatike izkazale za boljše na snežni, pa tudi deloma ledeni podlagi, le na čistem ledu so pnevmatike z žebljički še v prednosti. "Prav tako je guma z žebljički dražja, bolj obdavčena, hkrati pa zahteva določene tehnične rešitve. Okoli žebljičkov mora biti več gume, zato imajo klasične zimske gume več odvodnih kanalov."
Cest ne solijo
Ko smo se vozili iz Osla do Geila smo opazili, da ceste soljene le v mestih, so pa vse stranske in gorske ceste vzorno splužene. A poledenele. "Tukaj cest ne solimo. Smo v smučarskem središču in turistični pokrajini, zato mora vse videti naravno, belo in lepo. Če ceste solimo, so grde," pravi Haugland in dodaja, da morajo Norveški vozniki in voznice obvladati vožnjo po ledenih cestah, pomembna pri vsem tem pa je tudi oprema vozila. "Z moderno zimsko gumo je tudi brez soljenja cest, če so dobro splužene, oprijem zelo dober. So pa skandinavski vozniki, ne le da so previdni, zagotovo tudi najbolj sposobni vožnje v zahtevnih razmerah," zaključuje sogovornik.
Pa še ta razlika je, da večina Slovencem MISLI, da so dobri šoferji....v resnici pa.....moj bog, samo malo pelji čez …
Najbrž si še premlad, da bi vedel, da se je tudi pri nas vozilo z "žbicami" in se je pri …
No, primerjati Norveško in Slovenijo je milo rečeno trapasto. Kot bi se spraševal zakaj np.r Zambijec preprosto prenaša 45 stopinj, …