Kriza. 37 odstotkov ljudi meni, da se je njihov finančni položaj v zadnjem letu poslabšal, kaže najnovejša raziskava MasterIndex, ki jo je marca izvedla Mediana. Tretjina prebivalcev Slovenije se s svojim prihodkom komaj prebije skozi mesec. V prihodnost ne zrejo z optimizmom, saj v prihodnjem letu skoraj 15 odstotkov ljudi pričakuje poslabšanje stanja.
Nakupovanje. Podatki kažejo, da ljudje vse bolj zaupajo nakupovanju prek spleta. Če je bilo takšnih, ki verjamejo v varnost na spletu, lani 60 odstotkov, jih je letos že blizu dve tretjini. Tri četrtine jih ima s spletnim nakupovanjem že izkušnje, a to storitev več kot polovica uporablja bolj poredko. Najraje kupujejo elektroniko in glasbo. Dve tretjini jih kupuje v slovenskih prodajalnah, kar 70 odstotkov pa jih plačuje po povzetju.
Prvi maj letos odpade
Kar 48 odstotkov anketiranih odgovarja, da bodo letošnje prvomajske praznike preživeli doma. Večina zato, ker jim njihov osebni proračun ne dopušča potovanja. A tudi 21,7 odstotka tistih, ki odgovarjajo, da bodo odšli na počitnice, ne bo šlo prav daleč. Le 4,4 odstotka jih bo potovalo na druge celine.
Da se kupci odločajo predvsem za bližnje destinacije, potrjujejo turistične agencije. V Relaxu pravijo, da se večina gostov zanima za Jadran in slovenska zdravilišča, vendar dodajajo, da v primerjavi z lani opažajo 20-odstotno rast povpraševanja. Tudi v Palmi opažajo, da ljudje povprašujejo predvsem po cenovno ugodnejših destinacijah.
Cene letijo v nebo
Kljub lanski 1,8-odstotni inflaciji kar dve tretjini anketirancev menita, da so v zadnjem letu cene izdelkov skokovito narasle. Še pred letom je bilo takšnih ljudi manj kot polovica. 40 odstotkov jih meni tudi, da čas ekonomske krize ni najboljši za večje nakupe. Če pa bi imeli na voljo dodatnih 50 tisoč evrov, bi denar enako kot po lanski raziskavi večina porabila za nakup stanovanja ali varčevanje.
Maja Makovec Brenčič, ekonomistkaNakupne navade se spreminjajo, potrošniki pa vplive recesije vse bolj čutijo kot zmanjšanje kupne moči.
Kriza v denarnicah
Maja Makovec Brenčič z ljubljanske ekonomske fakultete pravi, da to ni presenetljivo, še posebno v socialno ranljivejših segmentih prebivalstva. "Nakup stanovanja je dolgoročna naložba, za katero se v življenju ne odločamo prav pogosto, zato je obremenitev, tako psihološka kot finančna, seveda velika," dodaja. Tudi sicer meni, da kriza močno vpliva na vedenje potrošnikov: "Zaradi recesije so pri svojih nakupih vse preudarnejši, vse bolj jih načrtujejo." Po njenih besedah vse več ljudi opravlja diskontne nakupe, dobrine pa nakupujejo na različnih lokacijah, pri čemer upoštevajo tako kakovost kot ceno.