Avto
18 ogledov

Za črno statistiko na cestah smo si krivi sami

Nesreča Maja Santosi/Pixsell
Lani je navkljub zelo spodbudnemu začetku na naših cestah umrlo kar 132 ljudi. To je statistično sicer najbolje doslej, a še vedno daleč za najbolj varnimi državami. Dokler je za čudake ožigosanih tistih 10 odstotkov ljudi, ki predpise spoštuje, in ne obratno, ne bo bistvenega preboja, pravi Marijan Ivanuša iz SZO.

Gola statistika je jasna: v Sloveniji je na milijon prebivalcev v letu 2012 zaradi posledic prometnih nesreč umrlo 64 ljudi, leta 2011 pa 69. Leta 1991 je bilo žrtev kar 231 na milijon prebivalcev, še leta 2001 pa 140. Na videz ugoden trend padanja števila najhujših nesreč hitro zbledi ob dejstvu, da je v Veliki Britaniji na milijon prebivalcev v prometu leta 2011 umrlo "le" 32 ljudi, na Švedskem in Nizozemskem pa 33. Tudi na področju težjih poškodb smo daleč za najvarnejšimi.

Sprva je kazalo zelo dobro

Slovenija je bila še v prvih petih mesecih leta 2012 na zelo dobri poti, da ujame stik z najboljšimi, saj je bil delež najhujših nesreč v primerjavi z istim obdobjem leto prej statistično manjši kar za polovico. "Svojim kolegom v Københavnu sem takrat z navdušenjem govoril o našem napredku. Kaj se je zgodilo pozneje, pa mi ni jasno," pravi Marijan Ivanuša, vodja slovenske pisarne Svetovne zdravstvene organizacije (SZO). "Varnost je pri vseh očitno popustila, na neki način pa se splošno stanje v družbi očitno odraža tudi v prometni kulturi na naših cestah," pravi Ivanuša, ki padec števila žrtev s 139 na 132 v primerjavi z letom 2011 nima za kakšen resen napredek, temveč le za srečno naključje. Prvotni cilj varnostnih strokovnjakov je bil, da leta 2012 na slovenskih cestah ne bi umrlo več kot 118 ljudi oziroma 57 na milijon prebivalcev.

Preboj se mora zgoditi v vsakem izmed nas

Predvsem alkohol in previsoka hitrost sta tisti področji, na katerih bi morali v prihodnje narediti še več, pravi Ivanuša. Izpostavlja tudi rezerve na področju infrastrukture, čeprav se je ta zlasti v mestih v zadnjih letih že precej izboljšala. Še posebno pa strokovnjak izpostavlja področje izvajanja obstoječih zakonov in predpisov. "Kontrole so preredke, zato se jih ljudje ne bojijo in posledično niso tako ozaveščeni, da bi si privzgojili neko lastno samokontrolo nad svojim obnašanjem na cesti."

Ivanuša je prepričan, da bi se moral tako kot v duhu aktualnih zahtev po spremembah v državi tudi sleherni prometni udeleženec najprej vprašati, kaj lahko sam stori za boljšo prihodnost, ne pa da najprej pričakujemo spremembe pri drugih.

Deset odstotkov bi moralo biti zelo čudnih

"Ko bo 90 odstotkov ljudi vozilo po predpisih, bo preostala desetina, ki bo kršila pravila, delovala zelo čudno. Zdaj pa je velikokrat situacija obratna," dodaja in si za konec v letu 2013 želi predvsem več spoštovanja do najranljivejših udeležencev v prometu, torej otrok, pešcev, kolesarjev in motoristov. "V Sloveniji je danes tako, da si močnejši na cesti vzame največ prostora. Ko bodo močnejši dali več več prostora šibkejšim, bo tudi varnosti več."

Komentarjev 3
  • miho 11:37 03.januar 2013.

    Pozablja se še na eno stvar. Na cesti se tisti, ki želimo voziti po predpisih, ne počutimo varno. Takoj smo žrtve izsiljevanj prednosti, prehitevanj v škarje, naletov od zadaj, in še kaj bi se našlo. Okoli nas vozijo norci s ...prikaži več hitrostmi, ki za več kot 100 % prekoračujejo najvišje dovoljene in ki se izživljajo nad šibkejšimi udeleženci v prometu. Na prehodu za pešce ne bi ustavil nihče, če pa poskušam ustaviti, se pa bojim naleta od zadaj (s tem, da bi lahko storil še več slabega, če bi se kdo zaletel vame od zadaj, ker bi moj avto odbilo v pešca, ki bi bil tisti trenutek na prehodu - je bolje, da pešec počaka in grem jaz pred njim).

  • ttrubadur 11:20 03.januar 2013.

    Predlagam, se v skladu s člankom, prepove prodajo vse vozil, ki dosegajo hitrosti, večje, kot 130km/h. Kajti hitreje se v Sloveniji ne sme peljati. Seveda bo potrebno avtomobile omejiti, ker pa CV2 in P126 gre vse ostalo več, kot 130km/h. ...prikaži več Omeji se pa lahko le vozila, ki tudi v neomejeni varianti dosegajo max. 30% večjo hitrost. Vsa ostala vozila pa pri naslednjem tehničnem pregledu ne izdati potrdila!Tako se skrbi za vašo in mojo varnost na cestah!